Tilfældet ville, at solen skinnede, da billederne
til denne testkørsel fandt sted, alt imens regnen
silede ned, da onboard videoen skulle optages.
Symptomatisk imidlertid, ikke bare for den danske
sommer anno 2017, men også, at en lille bil som SEAT
Mii måske netop anskaffes pga. dens evne til at gøre
brugeren glad og tilfreds i dagligdagen, uanset at
forhold af både den ene og den anden slags blander
sig i oplevelsen. Og det klarede den lille Mii fint
”for me”.
Det sidste kunne man så småt være begyndt at tvivle
på, for SEAT Mii og søstermodellerne fra VW og Skoda
har i nabolaget af seks år på bagen. Meget er sket
på markedet i de skes år, nye småbiler er dukket op
hos konkurrenterne og de er på ingen måde dårlige.
Boks design
Men SEAT Mii & Co har stadig en klar fordel i kraft
deres boks-design, som sikrer stor rummelighed i
kabinen, længden på 3,56 meter taget i betragtning.
Den er godt nok 10 cm længere end f.eks. de
konkurrerende trillinger fra Peugeot, Citroën og
Toyota, men den er 4 cm kortere end f.eks. den
nyeste KIA Picanto.
Det giver den en fordel, når det handler om, at
passe sig ind på ledige parkeringspladser i
bymidten, og bagagepladsen er i princippet den samme
– og langt bedre end i førnævnte trillinger.
Hvordan kører Mii anno 2017?
Men en kort bil, der med sine 1,48 meter også er
forholdsvis høj, har principielt køreegenskaberne
imod sig. Det har man hidtil skjult fortræffeligt,
de tre VW gruppe trillinger var rigtig godt kørende,
da de kom på markedet, men hvordan ser det ud nu?
Det satte vi os for at prøve, og det viser videoen
her på siden.
For hvad nytter det, at man har en bil, som plads-
og udstyrsmæssigt er fuldt konkurrencedygtig, hvis
ikke den kan håndtere de ofte meget dårlige veje,
som kendetegner mange danske byer – herunder den
danske hovedstad? Og hvad nytter det, hvis vejret
har alt for stor indflydelse? For køber man ikke
netop en lille bil, fordi den på alle måder gerne
skulle være et bedre transportværktøj end de
offentlige tilbud, både på en varm solskinsdag og en
regnfuld dag året rundt, hvor man sidder trygt og
godt i tørvejr og med køl på kabinen, hvis det
omvendt er solen, der bager for intensivt?
Mii er cool og kører udmærket
Det hurtige svar er: SEAT Mii kører fortsat
glimrende. Og dens værdi er bestemt blevet forøget i
kraft af, at man for den samme anskaffelsessum på
små 90.000 kroner nu også får netop aircondition med
i købet.
Udstyret i den lille 5-dørs bil med fire
siddepladser inkluderer desuden en aktiv nødbremse,
som er en stor sikkerhed ved bykørsel og udstyret
omfatter også fjernbetjent centrallås, elektriske
sideruder i fordørene, et lukket handskerum og
Isofix barnestolsbeslag til ungerne – samt, og det
er måske nok så vigtigt, især hvis man er ung og har
ekstra brug for stabilitet i husholdningsregnskabet:
4 års garanti.
Driftsøkonomisk
I øvrigt er både anskaffelsesprisen og
brændstofudgiften beskeden. Vel vidende i skrivende
stund, at Folketinget måske snart vil ændre på
registreringsafgifterne igen og det kan forrykke
billedet, er under 90.000 kroner for en veludstyret
bil, 310 kroner halvårligt i grøn ejerafgift og en
benzinøkonomi på 24,4 km/l i en tid, hvor også
benzinpriserne er forholdsvis beskedne, med til at
gøre SEAT Mii til en billig måde, at have bil på.
Den gode benzinøkonomi skyldes dels en beskeden
60-hestes benzinmotor, som ikke præcis gør Mii til
en racerbil (men det er vel heller ikke meningen med
et alternativ til offentlig transport) dels, at de
biler, der importeres til Danmark, alle er af
Ecomotive typen, som er sænket 1 cm for at få
aerodynamikken gjort bedre.
Svagheden er, at det gør affjedringen lidt fastere
(læs: mere ukomfortabel), men som det kunne erfares,
da vi i bogstavelig forstand kørte over stok og sten
i et bestandigt vejarbejds-belastet bymiljø, er det
egentlig ret begrænset, hvad man mærker dertil. SEAT
Mii er fortsat et glimrende alternativ til andre by
transportmidler og kan fortsat glimrende hamle op
med konkurrenterne, bl.a. fordi kravet til
køreegenskaber er anderledes ved bykørsel ned ved
hurtig landevejskørsel.
|