- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Alhambra

1,4 TSI 150 hk Style: Multibil med berettigelse


Af Søren Clauding – september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I al begejstringen over de moderigtige SUVer virker det som om, at mange bilkøbere har glemt de multifunktionelle MPVer - fordansket til ”multibiler”. De har fortsat en berettigelse, hvad den prøvekørte SEAT Alhambra er et mønstereksempel på.

 

SUVer er fine, de har lettere terrænegenskaber, eller? Oprindeligt havde en SUV firehjulstræk og en væsentligt forøget frihøjde. Det med firehjulstræk er så som så efterhånden, hvor der er opstået en ny slags SUVer, som man kalder crossovere. Men SUV er in, det er det moderigtige kodeord, derfor kalder mange producenter deres biler for SUV. Det er helt ok, man skal som kunde blot vide, hvad man køber, uanset betegnelsen.

 

Ægte multibil

Men en SEAT Alhambra er en MPV, et Multi Purpose Vehichle, en ægte multibil i ordets egentlige betydning. Den har indretningsmæssigt utrolig mange variationsmuligheder, den er rummelig og visuelt er den da heller ikke frastødende. Men indrømmet, der er ikke så meget power og pondus over en Alhambra, men man skal ikke skue hunden på hårene.

 

Et hyppigt købsargument fra SUV købere er, at de kan lide at sidde højt. Men i en Alhambra sidder man også højt. Bilen er i sig selv meget højere end en typisk SUV. Ikke mindre end 1,74 meter måler den i højden. Den er også temmelig bred – 1,90 meter – og egentlig ikke så lang, at det er besværligt i bytrafikken. 4,85 meter er målet – visuelt synes den mindre.

 

7 sæder og bagageplads i tilgift

Den megen plads er det, der giver de mange muligheder, plus naturligvis SEAT designernes evne til at udnytte pladsen. 7 sæder, med regulær mulighed for, også at sidde på de to siddepladser allerbagest, og et bagagerum på imponerende 550 liter med alle siddepladser i brug. Det kan så lige øges til 2,3 kubikmeter, hvis man styk for styk lægger bagsæderne ned, det kan man, for de er alle individuelle.



Man kan endda også lægge højre forsædes ryglæn ned, helt vandret, og derved disponerer man over en længde på i nabolaget af 3 meter. Alle sæders ryglæn kan foldes vandret og den store ladeflade har utallige muligheder – med en luftmadras derinde, kan man også tage en lur...



Individuelle tilpasningsmuligheder

Selv når de bageste sæder er i brug af langbenede personer har man fornuftig benplads på midterste sæderække. Her kan alle tre sæder individuelt skydes frem og tilbage, ligesom ryglænets hældning kan justeres. Der er i øvrigt klimaanlæg også til bagsædepassagererne.



Basis udstyret kaldes Reference og er ret omfattende. Det inkluderer foruden de 7 sæder og 3 zone klimaanlæg også 9 airbags. Sidedørene er skydedøre, og standard er også el-sidespejle, forlygtevaskere, opvarmede sprinklerdyser og sædevarme på forsæderne, for blot at give et par eksempler.

 

Style udstyret

Den prøvekørte Style version har desuden 16” letmetalfælge, flyborde på bagsiden af forsædernes ryglæn, læderrat, fartpilot, statisk kurvelys, 8 højtalere og el-justerbare forsæderyglæn. Multikollisionsbremse er standard, men aktiv nødbremse ikke.


16" hjulene medvirker til fremragende affjedringskomfort.


Sidstnævnte er ikke uden betydning på en længere køretur, hvor det ofte kan være en fordel, at justere siddestillingen undervejs. Og en Alhambra lægger op til langtur. Fordi en MPV ikke har så stor frihøjde som en SUV, kan den affjedres mere komfortabelt, men indrømmet, den gør sig ikke helt så godt væk fra alfarvej.

 

Komfortabel

Så længe man bliver på asfalten, er man rigtig godt kørende. Sidevindsfølsomheden er beskeden og kørslen stabil. Den angriber ikke kurverne som en racerbil, men det er heller ikke dens mission. Alligevel er den kvik.

 

Alhambra er en søsterbil til VW Sharan og i maskinrummet finder man på den prøvekørte bil VW gruppens 1,4 liters 4 cylindrede TSI turbobenzin motor. Den præsterer op til 150 hk men ligeså vigtig: den leverer et drejningsmoment på 250 Nm allerede ved 1500 omdr./min. og fastholder det helt op til 3500 omdr./min.



Hurtig og trækvillig

Det gør det muligt, at nå 100 km/t på blot 9,9 sekunder og køre op til 203 km/t. Og man må trække en anhænger på op til 1800 kg. Alt imens forbrugstallet – det norm baserede i hvert fald – er på 15,6 km/literen, og husk, at det er benzin, der er tale om.

 

Den bil er så velkørende og komfortabel, at de færreste SUVer kan hamle op dermed. Samtidig byder den på så mange forskellige indretningsmuligheder, og man slipper for kardantunnellen ned gennem bilen. Jo, MPV’ernes tid er ikke forbi endnu, det bør de i hvert fald ikke være.


Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi prøvekører den rummelige SEAT Alhambra på en helt almindelig dansk landevej. Dens kørekomfort er fremragende... Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Model:

SEAT Alhambra 1,4 TSI 150 hk Style

Listepris:

Kr. 394.791.

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor, 1,4 l. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 203 km/t/ 15,6 km/l /150 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

550/2297 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESC. Multikollisionsbremse. 16” letmetal fælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 9 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 3 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. El-justerbart forsæder. Tre justerbare midtersæder. Flyborde bag på forsædernes ryglæn. Regnsensor. 7 sæder. Isofix.


Link til importøren


 

Kopholderne til de to bagsæder er placeret til venstre under sideruden. Fornemt, at der er kopholdere overhovedet.

 

Benpladsen og indstigningsforholdende til de to bageste siddepladser er glimrende.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt