Med 165 dieselhestekræfter under motorhjelmen og
mulighed for at ramme 100 km/t på 8,9 sekunder lever
Renault Megane Sport Tourer GT helt op til sit navn.
En hurtig rejsebil med masser af plads tryk på
Sport.
Sidstnævnte haft ikke mindst at gøre med, at
sammenligner man Renaults hatchback og stationcar
versioner (Sport Tourer betyder stationcar på
Renault sprog) er tyngdepunktet naturligt nok skudt
lidt bagud på Sport Toureren, derved er trykket på
forhjulene lidt mindre og bilen sjovere gennem
kurverne.
Fornuftig brændstoføkonomi
Det harmonerer så udmærket med de mange
hestekræfter, som leveres af den smidige og også
momentstærke 1,6 liters dieselmotor (380 Nm) og så
får man lyst til at gå lidt mere til den, hvad man
også godt kan tillade sig, fordi dieselmotoren er
ret økonomisk. Officielt kan man køre 21,3 km/l.
Sammenligner man imidlertid med den 130 hestes
benzin version, vi tidligere har prøvekørt, skifter
billedet lidt karakter. Det har igen med vægt at
gøre, for diesel udgaven vejer 141 kg mere end 130
hestes benzineren og den store mervægt ligger
fortrinsvis på forhjulene. Derfor er oplevelsen af
den langsommere bil bedre gennem kurverne og også
kørekomforten her en smule bedre.
4Control
GT udgaven havde også firehjulsstyring, det
avancerede system, som indebærer, at baghjulene
styrer imod kørselsretningen aftagende med
hastigheder op til 80 km/t og efter en kort
neutralfase går over til at styre med i
kørselsretningen, kompenserer til dels.
Og systemet får hjælp af 18” alufælge og et
sportschassis (tilrettet affjedring). Men helt
overordnet er effekten deraf ikke meget påfaldende –
og det er vel egentlig også godt nok.
Multi Change Down
EDC gearkassen er et 6-trins dobbeltkoblingsgear med
det såkaldte Multi Change Down system, som
indebærer, at gearkassen kan springe direkte fra et
højt gear til et lavt gear, hvis det er påkrævet.
Det gør gearskiftet hurtigt, ikke alene op i gear
men også den modsatte vej.
I kabinen opleves Renaults fancy instrumentering,
der bl.a. bliver rød, når man vælger at køre i
sportsindstilling, men den store 8,7” farveskærm i
Bose-versionen er erstattet af en lidt mere ydmyg 7”
skærm. Bilen har også sportssæder, men dem er det en
god idé at prøvesidde, for snævre sæder passer ikke
til en hvilken som helst kropsform.
Meget og hurtig bil for pengene
En sådan bil koster 400.000 kroner – det er præcis
det dobbelte af prisen på den billigste sports
tourer og er man til lidt fart og hurtig kørsel ned
ad f.eks. det tyske autobahn net (det har vi dog
ikke prøvet), er pengene godt givet ud.
Udstyrs niveauet er højt, funktionaliteten med bl.a.
næsten 600 liter bagageplads giver mange
brugsmuligheder. Og topfarten på 214 km/t kan ikke
andet end at appellere til, at komme lidt hurtigt af
sted.
|