Renault har stor succes med den smarte Clio model.
Udseendet, gætter vi på, er det helt store
trækplaster, men også en attraktiv prissætning bærer
succesen i hus. Hvis pladsen så ikke rækker? Også
det er der råd for: Nøgleordene er ”Sport Tourer”.
Renault Clio Sport Tourer er ganske enkelt
stationcarudgaven af 5-dørs versionen. Men den er
mere end blot det, for med en længde på 4,27 meter,
som er ikke mindre end 21 cm mere end den bil,
hvorfra den stammer, skifter Clio’en lidt karakter.
Den bliver på en måde lidt mere voksen, men måske
også knap så iøjefaldende.
Ren merværdi
Til gengæld får man temmelig meget plads ud af
forvandlingen. 445 liter regulær bagageplads versus
300 – det er halvanden gange så megen bagageplads,
og da bagsædepassagererne ikke har stået forskud,
men forøgelsen alene skyldes den større længde, er
det ren merværdi for pengene.
Den prøvekørte udgave var udrustet med Renaults fine
1,5 liters dCi 90 Eco motor. Der er tale om en
glimrende 90-hestes 4 cylindret turbodieselmotor,
som præsterer udmærket: 12 sekunder til de 100 km/t,
hvis man er lidt hurtig på gearskiftet (5 manuelle
trin), og 181 km/t på toppen. Men bedst oplever man
motorens effektivitet, når der skal tankes op: 31,3
km/l er det officielle forbrugstal, men så skal man
heller ikke køre bilen, som den lægger op til.
Sjov at køre – uden læs
Som stationcar er tyngdepunktet nemlig skudt bagud
og derved er balancen i bilen bedre. Den vejer i
øvrigt kun 17 kg mere end hatchback versionen. I
kombination med en spændstig affjedring er den sjove
gennem
kurverne, forudsat man ikke fylder bilen op med
passagerer og bagage, så går morskaben lidt fløjten,
i hvert fald hvad kørslen angår.
Pure Vision udstyret inkluderer klimaanlæg, el-ruder
for og bag, nøglekort (i stedet for en traditionel
nøgle), som er lettere at have i en bukselomme, 16”
alufælge og Fuld LED lys, herligt! Dertil kommer at
passagersædet kan fældes ned, så man kan benytte
kabinen i fuld længde, Clio’en har også regn- og
lyssensorer samt tågelygter. Det er Pure Vision i
ordets egentlige forstand.
Prisen for denne version er 170.000 kroner, men det
er klogt altid lige at tjekke prislisten, for
Renault har ofte særtilbud, som gør bilerne endnu
mere attraktive. Den allerbilligste Clio Sport
Tourer koster 125.000 kroner. Den ser i det store
hele ligeså godt ud, men motor og udstyr er
selvfølgelig noget anderledes.
Bagagerumsdækkenet af rullegardin typen slutter helt
tæt.
|