Den billigste Peugeot 3008 koster 290.000 kroner,
men der er også mulighed for at gå linen helt ud.
Gør man det, hedder bilen slet og ret 3008 GT. Da er
listeprisen en halv million, men da er man også
”klædt på” efter alle kunstens regler.
Peugeots ingeniører har nemlig fået lov til at lege.
De har ikke bare skabt en ultimativ version af den
prisbelønnede 3008, de har også sammensat alle de
elementer, der løfter bilen til et premium niveau,
selvom den egentlig ikke er tænkt, at høre til der.
Udstyrslisten er alenlang, og bestemt ikke kortere
af, at den prøvekørte bil som ekstraudstyr havde
f.eks. panorama soltag (+22.000 kroner) og 360
grader kamera (så man kan se rundt om bilen i fugle
perspektiv – det koster 9000 kroner oveni). Desuden
havde man monteret den såkaldte drive-assist, som
ikke mindst inkluderer en effektiv adaptiv
fartpilot.
Suverænt udsyn
Men selv uden ekstraudstyret er man meget godt
bestykket. Fuld LED lys er suverænt, tågeforlygter
med drejefunktione kaster lyset i den retning, man
drejer (når det altså er mørkt og forlygterne
tændt), der er 2-zone klimaanlæg, nøglefri adgang
med Stop/start og som i alle Peugeot’er efterhånden,
det unikke i-cockpit. Hér ser man de vigtigste
instrumenter henover ratkransen, så blikket skal
flyttes minimalt under kørslen, for at holde sig
orienteret.
En fin detalje er læderrattet, som i øvrigt minder
føreren om, at det er en GT, han kører: Det står
nemlig på rattet, imellem hullerne. For rattet er
også perforeret. I sommervarmen er det en rigtig god
feature og vi gætter på, at det heller ikke er så
dårligt i vinterkulden.

Køreegenskaberne
Og så er 19” alufælge også standard. Det ser godt ud
og klæder bilen med den store frihøjde på 21,9 cm.
Men de er også med til at gøre kørslen lidt
spændstig. Den bliver ikke ukomfortabel, men den er
stram.
I forvejen fordrer den store frihøjde en ekstra
stabiliserende undervogn, som 3008 da også har fået,
men med de store hjul med tilhørende lavprofildæk er
det lige før, det er for meget. Det er vel en
smagssag og et faktum er det, at GT’en står rigtig
godt fast i kurverne.

Effektiv drivline
Drivlinen inkluderer af en kraftig 180 hestes 400 Nm
BlueHDI motor, altså en 2-liters turbo diesel
baseret på AdBlue teknologien, hvor udledningen af
de skadelige kvælstofilter er minimal – samtidig med
at CO2 udledningen også er holdt nede.
Man kan køre 20,8 km/l og leder kun 124 g CO2 ud i
atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er et pænt tal,
fordi motoren er så kraftig og fordi bilens design
ikke er aerodynamisk optimalt. Stor frihøjde sender
meget luft under bilen, stor højde på 1,62 meter er
også lidt af en luft buldozer. Men de to ting skal
til, hvis man vil opnå de unikke muligheder, 3008
giver for at kunne køre også væk fra alfarvej.

Økonomisk trods automatgear
Peugeot har jo fravalgt firehjulstræk som en option,
og man klarer sig nu også ret godt uden, netop pga.
den store frihøjde. Og da firehjulstræk normalt
sluger brændstof, er man sluppet for det problem.
Bl.a. derfor har man opnået de gode forbrugstal.
EAT6 automatgearkassen har man til gengæld ikke
fravalgt. Det er godt, for den er god. Lynhurtigt op
i gear og lynhurtigt ned i gear. Opad er det stort
set på niveau med en god dobbeltkoblingsgearkasse,
ned i gear er EAT6 gearet meget bedre. Det må siges,
at være den optimale løsning.
GT = Stor rejsebil
Accelerationen er glimrende (0-100 km/t på 8,9
sekunder), og underbygger premium følelsen. 3008 GT
er imidlertid omkring 200 kg tungere end den
letteste version. Det kan mærkes, for den større
vægt ligger over forhjulene. Helt fint på motorvej,
her er bilen meget stabil, men gennem hurtige kurver
mærkes den ændrede balance i bilen. Den føles ikke
tung på forenden, snarere let på bagenden, og det
kan nok tilskrives det højere tyngdepunkt.
Som sådan lever Peugeot 3008 GT helt op til
versions-betegnelsen. GT betyder Grand Turisme,
altså en stor rejsevogn. Og en bedre betegnelse kan
man ikke sætte på flagskibet i 3008 modelserien. I
øvrigt gælder det også, hvis man har brug for mere
plads undervejs: GT’en må trække en anhænger på 1700
kg. Ikke dårligt. Hvor er det dejligt, at Peugeot
ingeniørerne har fået lov til at lege.
 |