- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 3008 Allure

1,6 BlueHDi 120 hk

Højbenet pendlerbil


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At kalde en bil med rekord stor frihøjde for en god pendlerbil er på kanten af sund fornuft. Men Peugeot har med den nye 3008 i den grad skabt en bil med fremragende køreegenskaber så de, trods frihøjden på 22 cm, på ingen måde spænder ben for den påstand.

 

Det gør økonomien heller ikke. Med den 120 hestes 1,6 liters BlueHDi turbodiesel i maskinrummet, som den prøvekørt er version var udrustet med, kan man officielt køre 26,3 km/l – ja, endda over 28 km/l ved landevejskørsel. Og det mest utrolige er, at fordi motoren er så smidig og letkørt, kan man med en blid speeder fod i praksis komme i nærheden af det tal. Ikke ringe og i øvrigt ikke ringe i det hele taget, at levere så god en brændstoføkonomi i en høj bil med ikke optimal luftmodstand.


 

AdBlue påfyldningen foregår lige ved siden af påfyldningen af dieselolie. Lettere kan det ikke være


Komfortabel kørsel

Oven i det er kørekomforten glimrende. Bilen støjer minimalt, affjedringen er komfortabel, uden at man mister fornemmelsen af kørebanen. Kun vil vi anke lidt over de store 19” hjul med 205 mm brede 55 procent lavprofildæk. De gør affjedringen en smule spændstig – på den anden side er de udmærkede ved hurtig motorvejs kørsel.

 

I-cockpittet med de vigtigste informationer placeret lige under forrudens underkant og det lille kraftige rat er behageligt og sikkerhedsmæssigt rigtige. Og under kørslen kan man også glæde sig over det flotte design. Er der bagsædepassagerer med, vil de formentlig sætte pris på de gode pladsforhold og den lette ind- og udstigning.

 

Mange køremuligheder

Man sidder højt, har lettere ved at overskue trafikken og hvis man f.eks. bor på en gård, lidt fra hovedvejens plane asfalt, hjælper den usædvanligt store frihøjde til at reducere chancerne for, at man er afsondret fra omverdenen eller bopælen, når sneen begraver Danmark.

 

Fartpræstationerne med den lille 120 hestes diesel er forbavsende gode. 11,2 sekunder til 100 km/t og 189 km/t på toppen forvandler naturligvis ikke 3008’eren til en sportsvogn, men sportsvogne er typisk heller ikke ideelle pendlerbiler. Man må til gengæld trække en anhænger på op til 1400 kg – det er 100 kg mere end den 130 hestes benzin version, vi prøvede for nylig, som for øvrigt blot er 10.000 kroner billigere.

 

Beskeden merudgift

Merudgifter i ejerafgift er i den sammenligning 1500 kroner om året, men de penge er alle hurtigt tjent ind, hvis man har et stort kørselsbehov, i form af den bedre brændstoføkonomi og de lavere priser på dieselolie.

 

Den prøvekørte bil var Allure udstyrs versionen, der er 15.000 kroner dyrere end Active udgaven. Der er meget udstyr indeholdt i den pris, men det meste kan man sagtens leve uden. 19” fælgene er absolut en smagssag. De ser godt ud, men om man synes om den mere direkte kontakt med underlaget er et temperament spørgsmål.



Konklusionen holder vand

Udstyret inkluderer også mørkt tonede ruder bagude, el-sammenklappelige sidespejle (praktisk, for så kan man se, når dørene er låst), p-sensorer også foran, foldbart passagersæde, aktiv vognbaneassistent m.m. Men der er også forskelligt ekstraudstyr, som ikke kan købes til de lavere udstyrs versioner, f.eks. grip control, elektrisk bagklap, fuld LED lys og 360 grader kamera med City park.

 

Summa summarum: Peugeot 3008 1,6 BlueHDi med den ringe forurenende dieselmotor er en helt igennem harmonisk og komplet bil, men der skal det større kørselsforbrug til for at økonomien følger med. Men da det også er beskedent, hvad der skal til for at få den del til at hænge sammen, er konklusionen uændret: der er tale om en glimrende pendlerbil med masser af muligheder, også hvis man ikke skal bruge den dertil.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


En bil med 22 cm frihøjde er ingen pendlerbil. Ikke normalt i hvert fald. Men det er anderledes for Peugeot 3008. Se videoen og forstå hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDi 120 hk

Listepris:

Kr. 358.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. AdBlue diesel motor. 120 hk. 300 Nm/ 1750 omdr./min.  6M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 189 km/t/ 26,3 km/l / 100 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

591-1670 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alu fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 8” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. Mirrorscreen, Apple CarPlay, P-sensorer bag. Mørktonede sideruder bag. Vejbaneassistent.


Link til importøren


Der er masser af plads i en 3008, både i bagagerummet og ved bagsæderne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt