- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Mokka X Innovation 1,6 CDTi 4X4

X ved en frisk kop Mokka


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Opel introducerede den første Opel Mokka i 2013, var der dømt succes. I en sådan grad, viste det sig, at kapaciteten ikke var tilstrækkelig på den fabrik i Sydkorea, som Opel havde udset til at forestå produktionen af den nye kompakte crossover.

 

Resultatet var, at der ikke er kommet mange Mokka’er ud at køre i Danmark. Nu har man udbygget produktionen med en fabrik i Spanien og derfor kan man nu roligt sætte X ved den nye Mokka, hvis man hører til de mange, der er faldet for den fine bil.

 

Problemet i forhold til det danske marked er altid, at bilfabrikkerne, for at være prismæssigt konkurrencedygtige, sælger biler i Danmark til lavere priser end i andre lande, og det lider vi under i en situation, hvor en fabrik har skabt en uforudset stor succes.

 

Omvendt kan vi i den konkrete situation glæde os over, at samtidig med, at produktionskapaciteten er blevet så stor, at der nu kan komme tilstrækkelig mange biler også til Danmark, har Opel også givet Mokka’en en kraftig overhaling. Ikke, at den egentlig trængte til det, men den har bestemt haft gavn af fornyelserne.

 

X for firehjulstræk

Selvom der ikke er tale om en ny generation, er Mokka dog blevet så meget shinet op, at Opel har valgt at sætte et ”X” efter Mokka navnet. Egentlig indikerer X’et dog mere, at der er tale om en crossover/SUV – dvs. en bil, der også kan købes med firehjulstræk. Det er en ny navnestrategi, som også vil blive brugt på andre af fabrikkens SUV’er – i lighed med hvad flere kolleger i branchen gør.

 

Den hér prøvekørte bil er netop en af firehjulstrækkerne. Den er oven i købet udrustet med det såkaldte Innovation udstyr samt Opels kraftige og fleksible 136 hestes turbodiesel og derved får man et godt indblik i, hvad det er, Opel kan tilbyde.



Værdi for pengene

Fordi, selvom bilen måske nok er penge værd, er der er spring fra de 205.000 kroner, som den billigste Mokka koster, til de godt 330.000, der er listeprisen på Mokka X Innovation 1,6 CDTi 4X4. Og bilens basisegenskaber er naturligvis de samme, uanset hvilken version, man vælger.

 

Basisegenskaberne omfatter bl.a. et 356 liter stort bagagerum, som kan øges til næsten 1400 liter, når bagsæderne lægges ned. Især sidstnævnte tal er bemærkelsesværdigt, fordi Mokka kun måler 4,26 meter i længden. En del af forklaringen findes i bilens høje design.

 

Den måler 1,66 meter i højden og frihøjden er godt nok højere end i en ”flad personbil” – men de 15,8 cm er ikke så voldsomt. Man har med andre ord hentet lidt plads hist og her, og det giver sammenlagt de fine tal. Det samme gælder pladsen overalt i kabinen og tallene skal også ses i lyset af, at der skal være plads til det bageste differentiale.


 

 


Minus til plus

Men der er andre fordele forbundet ved, at frihøjden ikke er overdrevent høj. Firehjulstrækket vejer nemlig 55 kg og den mervægt i forhold til de forhjulstrukne versioner ligger lavt i bilen. Det samme gør dieselmotoren, som også vejer noget til, og derved har man forvandlet handikappet ved den større vægt (170 kg i alt, sammenlignet med den letteste version) fra at være et minus til at være et plus. For den lavtliggende større vægt giver ganske enkelt bilen bedre køreegenskaber (se videoen her på siden).

 

Opel har ikke ændret på Mokkaens undervogn og derved kører den principielt som forgængeren. Den ligger meget stabilt på vejen, når den er plan, men også når den er ujævn. Og den spændstige affjedring opleves ikke ukomfortabel. Samtidig begår den sig godt i lettere terræn og anvendelsesmulighederne er derfor mange – bl.a. kan man trække en anhænger på 1500 kg.

 

Er det så gået ud over brændstoføkonomien? Ikke rigtigt. 21,3 km/l er ikke banebrydende, men acceptabelt, og heraf kan firehjulstrækket så tage ”æren” af de 2 km/l. Det skal ses i lyset af effekten, men også af et kraftigt drejningsmoment på op til 320 Nm.

 

Ny front og interiør

Den synlige del af faceliftet omfatter en ny front med vingeformet LED kørelys og de berømmede adaptive matrix ”AFL” forlygter som en option. Og i kabinen er det især instrumentbordet, der er helt nyt. Man har skabt en god balance mellem traditionelle betjeningsknapper og skærmaktivering af funktionerne.

 

Det avancerede med intuitivt let tilgængelige infotainment system, kaldet Intellilink, er en del af udstyret. Det inkluderer også ”OnStar” muligheden for at kalde op til Opels servicecentre og få hjælp til snart sagt ethvert behov, man har som bilist. Eksempelvis kan man få hjælp til at finde spisesteder, værksteder etc. og siden få leveret de nødvendige data direkte i bilens navigationssystem inkl. ruten dertil. Intellilink fungerer også som WiFi hotspot til op til 7 terminaler, så man selv eller en passager kan finde svar på de spørgsmål, der melder sig undervejs.

 

Udstyret iøvrigt

Emergency Brake Assist er en del af standardudstyret ”Enjoy” (dog ikke automatisk nødbremse), det samme er Hill Descent Control (lidt offroader er der over en Mokka), rat-varme, OnStar (gratis det første år), en 7” skærm (i testbilen erstattet af en tilkøbt 8” skærm) og meget andet.

 

I den prøvekørte Innovation variant er også 18” alufælge, klimaanlæg, p-assistent og meget andet standard. P-assistenten er i samarbejde med bakkamera (ekstraudstyr) i øvrigt uundværlig, for udsynet bagud er ikke værd at prale af.



Ultrahurtigt firehjulstræk

Sidst, men ikke mindst: Firehjulstrækket, isoleret betragtet, er af All Wheel Drive typen med flerpladekobling og mulighed for kraftfordeling mellem for- og bagaksel fra 100:0 til 50:50. Firehjulstrækket er helt adaptivt og skifter kraftfordelingen mellem hjulene så hurtigt, at en is-belagt vandpyt eller et hul i vejen er nok til i samme brøkdel af et sekund at tilpasse drivlinen. Det er ikke alene hensigtsmæssigt, når man kører offroad men også en meget stor sikkerhed, når man befinder sig på f.eks. en fugtig kørebane med skiftende vejgreb.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Se onboard videoen i den nye Opel Mokka X med All  Wheel Drive. Den står ret godt fast på en temmelig ujævn græsmark. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Opel Mokka X Innovation 1,6 CDTi 4X4

Listepris:

Kr. 330.325

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbodieselmotor, 136 hk/3500-4000 omdr./min. 320 Nm/2000 omdr./min. 6 man. gear. Adaptivt firehjulstræk

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3sek./ 187 km/t/ 21,3 km/l /124 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

356-1372 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. HDC. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. P-sensorer for og bag. 230 V stik ved bagsæderne. 2 X Isofix. Intellilink. OnStar.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt