Da Opel introducerede den første Opel Mokka i 2013,
var der dømt succes. I en sådan grad, viste det sig,
at kapaciteten ikke var tilstrækkelig på den fabrik
i Sydkorea, som Opel havde udset til at forestå
produktionen af den nye kompakte crossover.
Resultatet var, at der ikke er kommet mange Mokka’er
ud at køre i Danmark. Nu har man udbygget
produktionen med en fabrik i Spanien og derfor kan
man nu roligt sætte X ved den nye Mokka, hvis man
hører til de mange, der er faldet for den fine bil.
Problemet i forhold til det danske marked er altid,
at bilfabrikkerne, for at være prismæssigt
konkurrencedygtige, sælger biler i Danmark til
lavere priser end i andre lande, og det lider vi
under i en situation, hvor en fabrik har skabt en
uforudset stor succes.
Omvendt kan vi i den konkrete situation glæde os
over, at samtidig med, at produktionskapaciteten er
blevet så stor, at der nu kan komme tilstrækkelig
mange biler også til Danmark, har Opel også givet
Mokka’en en kraftig overhaling. Ikke, at den
egentlig trængte til det, men den har bestemt haft
gavn af fornyelserne.
X for firehjulstræk
Selvom der ikke er tale om en ny generation, er
Mokka dog blevet så meget shinet op, at Opel har
valgt at sætte et ”X” efter Mokka navnet. Egentlig
indikerer X’et dog mere, at der er tale om en
crossover/SUV – dvs. en bil, der også kan købes med
firehjulstræk. Det er en ny navnestrategi, som også
vil blive brugt på andre af fabrikkens SUV’er – i
lighed med hvad flere kolleger i branchen gør.
Den hér prøvekørte bil er netop en af
firehjulstrækkerne. Den er oven i købet udrustet med
det såkaldte Innovation udstyr samt Opels kraftige
og fleksible 136 hestes turbodiesel og derved får
man et godt indblik i, hvad det er, Opel kan
tilbyde.
Værdi for pengene
Fordi, selvom bilen måske nok er penge værd, er der
er spring fra de 205.000 kroner, som den billigste
Mokka koster, til de godt 330.000, der er
listeprisen på Mokka X Innovation 1,6 CDTi 4X4. Og
bilens basisegenskaber er naturligvis de samme,
uanset hvilken version, man vælger.
Basisegenskaberne omfatter bl.a. et 356 liter stort
bagagerum, som kan øges til næsten 1400 liter, når
bagsæderne lægges ned. Især sidstnævnte tal er
bemærkelsesværdigt, fordi Mokka kun måler 4,26 meter
i længden. En del af forklaringen findes i bilens
høje design.
Den måler 1,66 meter i højden og frihøjden er godt
nok højere end i en ”flad personbil” – men de 15,8
cm er ikke så voldsomt. Man har med andre ord hentet
lidt plads hist og her, og det giver sammenlagt de
fine tal. Det samme gælder pladsen overalt i kabinen
og tallene skal også ses i lyset af, at der skal
være plads til det bageste differentiale.
Minus til plus
Men der er andre fordele forbundet ved, at frihøjden
ikke er overdrevent høj. Firehjulstrækket vejer
nemlig 55 kg og den mervægt i forhold til de
forhjulstrukne versioner ligger lavt i bilen. Det
samme gør dieselmotoren, som også vejer noget til,
og derved har man forvandlet handikappet ved den
større vægt (170 kg i alt, sammenlignet med den
letteste version) fra at være et minus til at være
et plus. For den lavtliggende større vægt giver
ganske enkelt bilen bedre køreegenskaber (se videoen
her på siden).
Opel har ikke ændret på Mokkaens undervogn og derved
kører den principielt som forgængeren. Den ligger
meget stabilt på vejen, når den er plan, men også
når den er ujævn. Og den spændstige affjedring
opleves ikke ukomfortabel. Samtidig begår den sig
godt i lettere terræn og anvendelsesmulighederne er
derfor mange – bl.a. kan man trække en anhænger på
1500 kg.
Er det så gået ud over brændstoføkonomien? Ikke
rigtigt. 21,3 km/l er ikke banebrydende, men
acceptabelt, og heraf kan firehjulstrækket så tage
”æren” af de 2 km/l. Det skal ses i lyset af
effekten, men også af et kraftigt drejningsmoment på
op til 320 Nm.
Ny front og interiør
Den synlige del af faceliftet omfatter en ny front
med vingeformet LED kørelys og de berømmede adaptive
matrix ”AFL” forlygter som en option. Og i kabinen
er det især instrumentbordet, der er helt nyt. Man
har skabt en god balance mellem traditionelle
betjeningsknapper og skærmaktivering af
funktionerne.
Det avancerede med intuitivt let tilgængelige
infotainment system, kaldet Intellilink, er en del
af udstyret. Det inkluderer også ”OnStar” muligheden
for at kalde op til Opels servicecentre og få hjælp
til snart sagt ethvert behov, man har som bilist.
Eksempelvis kan man få hjælp til at finde
spisesteder, værksteder etc. og siden få leveret de
nødvendige data direkte i bilens navigationssystem
inkl. ruten dertil. Intellilink fungerer også som
WiFi hotspot til op til 7 terminaler, så man selv
eller en passager kan finde svar på de spørgsmål,
der melder sig undervejs.
Udstyret iøvrigt
Emergency Brake Assist er en del af standardudstyret
”Enjoy” (dog ikke automatisk nødbremse), det samme
er Hill Descent Control (lidt offroader er der over
en Mokka), rat-varme, OnStar (gratis det første år),
en 7” skærm (i testbilen erstattet af en tilkøbt 8”
skærm) og meget andet.
I den prøvekørte Innovation variant er også 18”
alufælge, klimaanlæg, p-assistent og meget andet
standard. P-assistenten er i samarbejde med
bakkamera (ekstraudstyr) i øvrigt uundværlig, for
udsynet bagud er ikke værd at prale af.
Ultrahurtigt firehjulstræk
Sidst, men ikke mindst: Firehjulstrækket, isoleret
betragtet, er af All Wheel Drive typen med
flerpladekobling og mulighed for kraftfordeling
mellem for- og bagaksel fra 100:0 til 50:50.
Firehjulstrækket er helt adaptivt og skifter
kraftfordelingen mellem hjulene så hurtigt, at en
is-belagt vandpyt eller et hul i vejen er nok til i
samme brøkdel af et sekund at tilpasse drivlinen.
Det er ikke alene hensigtsmæssigt, når man kører
offroad men også en meget stor sikkerhed, når man
befinder sig på f.eks. en fugtig kørebane med
skiftende vejgreb. |