Årets store
begivenhed indenfor bilverdenen er PSA koncernens
køb af Opel. Det hæderkronede tyske Opel-bilmærke er
nu i familie med de ligeså hæderkronede Peugeot og
Citroën-biler og også deres eksklusiv-mærke, DS. Men
allerede for fem år siden påbegyndte PSA og det da
GM-ejede Opel udviklingssamarbejdet om bl.a. den nye
Opel Crossland X og søsterbilen Citroën C3 Aircross.
Sidstnævnte vender
vi tilbage til hurtigst muligt. Opel Crossland X fik
nemlig æren af, at være den første i den nye familie
til at vise, hvad et sådant samarbejde kan føre til.
I mellemtiden har vi godt nok også kørt de første
par hundrede kilometer i storebror, Grandland X, som
er Opels søsterbil til Peugeot 3008, så vi havde en
idé om, hvad der ventede os, da turen kom til
Crossland X.
Tro mod sit ophav
Crossland X ikke
desto mindre først. Og ikke bare er den baseret på
den grundfilosofi, som PSA over nogle år har
bestridt som den rette, nemlig, at en SUV ikke
nødvendigvis behøver at kunne fås med firehjulstræk,
den er også udtryk for, hvor forskelligt man kan
bygge bilerne, når man ikke går på kompromis med sit
eget grundlag og er tro mod sit ophav.
For Opels
vedkommende har det i de senere år handlet om, at
skabe karakterfulde, velkørende og funktionelt
effektive biler. Bilerne er ”født” i Tyskland, de
skal kunne håndtere høj fart og de skal sikre den
nærkontakt med kørebanen, som tyske og
nordeuropæiske bilkøbere flest sætter pris på. Og så
må det naturligvis ikke gå for meget ud over
kørekomforten…
Trives især på
asfalt
Da vi havde kørt de
første kilometer i Crossland X, efter også kort at
have stiftet bekendtskab med C3 Aircros, var den
umiddelbare konklusion: Crossland X er for fast. Men
den holdning har vi heldigvis ikke udbredt os om til
alle og enhver (og viser, hvorfor en dybdegående
prøvekørsel fortsat har sin berettigelse…). Et
faktum er det, at den godt nok er fast, men dér,
hvor en sådan crossover færdes mest, nemlig på
plane, asfaltbelagte veje, er den godt nok bestemt i
sit vejgreb, men på ingen måde for fast.
Tværtimod er
køredynamikken sat i højsæde, og selvom vi har til
gode, at prøve Crossland X ved topfarten på over 200
km/t, er vi ikke i tvivl om, at det kan den godt
håndtere – præcis som storebror Grandland X er
fremragende, også ved de høje hastigheder.
En ægte crossover
Crossland X er
præcis, som navnet indikerer, en krydsning. Den er
ingen SUV, den kan ikke fås med firehjulstræk og
dens frihøjde er godt nok højere end typisk på en
”flad” personbil. Men 16 cm gør den ikke rigtigt til
en SUV. Den er til gengæld en gennemført crossover,
og den betegnelsen kan den være glad for.
Den rammer nemlig
fuldstændig plet i crossover segmentet for de
kompakte af slagsen: 4,21 meter lang er den, og med
et bagagerum på 520 liter (når bagsæderne er skubbet
15 cm frem i forreste position - ekstraudstyr) eller
410 liter (når de er placeret så langt bagude, de
kan) er den både så rummelig, som den bør være i den
bilkategori, og noget mere fleksibel end flertallet
er. Når bagsæderyglænene er lagt ned, disponerer man
endda over 1255 liter.
Egen platform og
PSA-motor
Det er Opel, der har
stået for udviklingen af den tekniske platform.
Nogen har indikeret, at platformen skulle være skabt
på grundlag af den teknik, som findes i Citroën C3,
men hos Opel fastslår man, at det ikke er tilfældet
– og et eller andet sted er det også ret
ligegyldigt. Kikker man f.eks. indenfor hos
kollegerne i VW Gruppen, kan man se hvor mange ret
forskellige modeller, der kan bygges på den såkaldte
MQB platform, som også kører helt forskelligt. Så,
hertil vi blot fastslå, at Opel er først med
teknikken hos PSA.
Vel at mærke den,
hvorpå hjulene er sat på. For i maskinrummet ligger
i den prøvekørte bil en 3-cylindret turbobenzinmotor
fra PSA. Den er for Opel en gevinst, for den er med
til at sikre, at man kan overholde de kommende EU
forureningsnormer. Den er i øvrigt en glimrende
motor og med 130 hestekræfter og et pænt
drejningsmoment på 230 Nm, har man så meget power,
at 100 km/t kan nås på bare 9,1 sekunder. Så meget
fart kræver en stram og stabil undervogn, så de ting
hænger glimrende sammen.
Alsidigt udstyr
Den prøvekørte
version var Innovation udstyrsudgaven til små
235.000 kroner. I den moderne verden, hvor det for
ikke mindst yngre bilkøbere kan være af afgørende
betydning, hvordan bilen personificeres, er det værd
at bemærke, at Innovation inkluderer valget af en
to-farvet bil. 2-zone klimaanlæg med køl i
handskerummet hører med ligesom p-sensorer for og
bag, 16” letmetal-fælge og på den meget praktiske
side også den såkaldte FlexFloor dobbelte
bagagerumsbund.
Allerede i
basisversionen, Enjoy, som er 15.000 kroner
billigere (Essentia udgaven kommer om et lille års
tid) er læderrat med varme, sædevarme, el-sideruder
for og bag, regnsensor, 7” berøringsskærm og ikke
mindst Opel OnStar standard. Opel OnStar er bl.a. en
24-timers nødopkaldstjeneste med automatisk respons
ved kollision, assistance på flere måder, hvis bilen
stjæles, personlig assistance til booking af
hoteller og meget andet. Også automatisk nødbremse
er en mulighed, men den skal dog tilkøbes.
Fuld LED lygter kan tilkøbes for små 9000 kroner -
de er alle pengene værd. |