- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Crossland X

1,2T Innovation


Pletskud og crossover i enhver forstand


Af Søren Clauding – november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets store begivenhed indenfor bilverdenen er PSA koncernens køb af Opel. Det hæderkronede tyske Opel-bilmærke er nu i familie med de ligeså hæderkronede Peugeot og Citroën-biler og også deres eksklusiv-mærke, DS. Men allerede for fem år siden påbegyndte PSA og det da GM-ejede Opel udviklingssamarbejdet om bl.a. den nye Opel Crossland X og søsterbilen Citroën C3 Aircross.

 

Sidstnævnte vender vi tilbage til hurtigst muligt. Opel Crossland X fik nemlig æren af, at være den første i den nye familie til at vise, hvad et sådant samarbejde kan føre til. I mellemtiden har vi godt nok også kørt de første par hundrede kilometer i storebror, Grandland X, som er Opels søsterbil til Peugeot 3008, så vi havde en idé om, hvad der ventede os, da turen kom til Crossland X.

 

Tro mod sit ophav

Crossland X ikke desto mindre først. Og ikke bare er den baseret på den grundfilosofi, som PSA over nogle år har bestridt som den rette, nemlig, at en SUV ikke nødvendigvis behøver at kunne fås med firehjulstræk, den er også udtryk for, hvor forskelligt man kan bygge bilerne, når man ikke går på kompromis med sit eget grundlag og er tro mod sit ophav.

 

For Opels vedkommende har det i de senere år handlet om, at skabe karakterfulde, velkørende og funktionelt effektive biler. Bilerne er ”født” i Tyskland, de skal kunne håndtere høj fart og de skal sikre den nærkontakt med kørebanen, som tyske og nordeuropæiske bilkøbere flest sætter pris på. Og så må det naturligvis ikke gå for meget ud over kørekomforten…

 

Trives især på asfalt

Da vi havde kørt de første kilometer i Crossland X, efter også kort at have stiftet bekendtskab med C3 Aircros, var den umiddelbare konklusion: Crossland X er for fast. Men den holdning har vi heldigvis ikke udbredt os om til alle og enhver (og viser, hvorfor en dybdegående prøvekørsel fortsat har sin berettigelse…). Et faktum er det, at den godt nok er fast, men dér, hvor en sådan crossover færdes mest, nemlig på plane, asfaltbelagte veje, er den godt nok bestemt i sit vejgreb, men på ingen måde for fast.

 

Tværtimod er køredynamikken sat i højsæde, og selvom vi har til gode, at prøve Crossland X ved topfarten på over 200 km/t, er vi ikke i tvivl om, at det kan den godt håndtere – præcis som storebror Grandland X er fremragende, også ved de høje hastigheder.

 

En ægte crossover

Crossland X er præcis, som navnet indikerer, en krydsning. Den er ingen SUV, den kan ikke fås med firehjulstræk og dens frihøjde er godt nok højere end typisk på en ”flad” personbil. Men 16 cm gør den ikke rigtigt til en SUV. Den er til gengæld en gennemført crossover, og den betegnelsen kan den være glad for.


 


Den rammer nemlig fuldstændig plet i crossover segmentet for de kompakte af slagsen: 4,21 meter lang er den, og med et bagagerum på 520 liter (når bagsæderne er skubbet 15 cm frem i forreste position - ekstraudstyr) eller 410 liter (når de er placeret så langt bagude, de kan) er den både så rummelig, som den bør være i den bilkategori, og noget mere fleksibel end flertallet er. Når bagsæderyglænene er lagt ned, disponerer man endda over 1255 liter.

 

Egen platform og PSA-motor

Det er Opel, der har stået for udviklingen af den tekniske platform. Nogen har indikeret, at platformen skulle være skabt på grundlag af den teknik, som findes i Citroën C3, men hos Opel fastslår man, at det ikke er tilfældet – og et eller andet sted er det også ret ligegyldigt. Kikker man f.eks. indenfor hos kollegerne i VW Gruppen, kan man se hvor mange ret forskellige modeller, der kan bygges på den såkaldte MQB platform, som også kører helt forskelligt. Så, hertil vi blot fastslå, at Opel er først med teknikken hos PSA.

 

Vel at mærke den, hvorpå hjulene er sat på. For i maskinrummet ligger i den prøvekørte bil en 3-cylindret turbobenzinmotor fra PSA. Den er for Opel en gevinst, for den er med til at sikre, at man kan overholde de kommende EU forureningsnormer. Den er i øvrigt en glimrende motor og med 130 hestekræfter og et pænt drejningsmoment på 230 Nm, har man så meget power, at 100 km/t kan nås på bare 9,1 sekunder. Så meget fart kræver en stram og stabil undervogn, så de ting hænger glimrende sammen.



Alsidigt udstyr

Den prøvekørte version var Innovation udstyrsudgaven til små 235.000 kroner. I den moderne verden, hvor det for ikke mindst yngre bilkøbere kan være af afgørende betydning, hvordan bilen personificeres, er det værd at bemærke, at Innovation inkluderer valget af en to-farvet bil. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet hører med ligesom p-sensorer for og bag, 16” letmetal-fælge og på den meget praktiske side også den såkaldte FlexFloor dobbelte bagagerumsbund.



Allerede i basisversionen, Enjoy, som er 15.000 kroner billigere (Essentia udgaven kommer om et lille års tid) er læderrat med varme, sædevarme, el-sideruder for og bag, regnsensor, 7” berøringsskærm og ikke mindst Opel OnStar standard. Opel OnStar er bl.a. en 24-timers nødopkaldstjeneste med automatisk respons ved kollision, assistance på flere måder, hvis bilen stjæles, personlig assistance til booking af hoteller og meget andet. Også automatisk nødbremse er en mulighed, men den skal dog tilkøbes.


Fuld LED lygter kan tilkøbes for små 9000 kroner - de er alle pengene værd.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Opel Crossland X er udviklet af Opel og det første resultat af samarbejdet med PSA. Men hvordan kører den lettere hævede crossover. Se videoen og forstå. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Opel Crossland X 1,2T Innovation

Listepris:

Kr. 234.351

Motor og transmission:

3 cyl. Turbobenzin, 1,2 l. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 206 km/t/ 20,0 km/l /114 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

410/520/1255 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 16” letmetal fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 7” skærm. P-sensorer for og bag. Opel OnStar med Apple CarPlay og Android Auto. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt