Det var No Bad Business, da Mercedes tilbage i 2012
besluttede, at redefinere den lille Mercedes
A-klasse. Fra at være en kompakt og ikke udpræget
sexet minivan med sandwichbund blev den til en
moderne, sportslig kompaktbil med ungdommelig appeal
og tiltrækningskraft udover alle grænser. Den blev
faceliftet i 2015 og nu er den på markedet i en
særlig business version. Det er næppe heller bad
business…
Fordi: Mercedes-Benz A-klasse har trukket nye kunder
i butikken. 2 ud af 3 A-klasse købere har aldrig
tidligere anskaffet en Mercedes og
gennemsnitsalderen på A-klasse kunderne er faldet
med 10 år. Hvad den så er nu, melder historien ikke
noget om, men 10 år yngre kunder er i hvert fald en
fremtidssikring for Mercedes, forudsat kunderne
bliver i butikken ud fra devisen: én gang Mercedes,
altid Mercedes.
Korttidsplanlægning
Men yngre kunder har andre købs- eller
anskaffelsesmønstre end de ældre. Yngre mennesker
har ikke altid planlagt deres fremtid til punkt og
prikke. Hvad sker der om to eller tre år? Familie,
job, bopæl, behov ændrer sig og da er det ærgerligt,
at være bundet af en kostbar bil anskaffelse, måske
med tilhørende begrænsende finansiering.
Derfor har Mercedes i Danmark etableret en
privatleasingordning, hvor man kan komme til at køre
en A-klasse Mercedes for under 3000 kroner om
måneden. Dertil kommer et nyt forsikringstilbud til
de yngste bilister på mellem 22 og 29 år med en
årlig præmie på 8.704 kroner inkl. div. afgifter og
selvrisiko på 10.000 kroner (22-25 år) og 7.500
kroner (26-29 år).
Business udgaven til business folk
Spørgsmålet er: Hvad venter man på, hvis man er et
målrettet ungt menneske med ambitioner og ben i
næsen som de, der f.eks. studerer på Copenhagen
Business School, hvor billederne her på siden er
taget.
Jo, måske vil man gerne have den nye A-klasse i den
særlige business-version. Den kan leases for 30.000
kroner på bordet og siden 3.900 kroner om måneden
over 3 år. I alt godt 175.000 kroner (inklusive
etableringsomkostninger) – altså væsentlig mindre
end det koster, at købe en A-klasse Business.
Ups…det kan man faktisk slet ikke, den står i hvert
fald ikke i prislisten, så vi kan ikke helt
sammenligne med noget.
Ved hjælp af kuglerammen
Men det kan vi så alligevel, for vi kan regne på
det: en A 200 koster 346.400 kroner. 7G DCT gearet
koster 35.800 kroner. Comfort udstyret er prissat
til 11.900 kroner, Urban line koster 7.663 kroner og
vupti har man en Business model, for det er det, den
består af og da kan man uden den større kugleramme
eksamen fastslå, at prisen er 401.763 kroner.
Vælger man at købe, i stedet for at benytte
privatleasingtilbuddet, kan man jo selv regne sig
frem til, hvor meget man er nødt til at give afkald
på, hvis budgettet skal holde.
Hvad skal man vælge
Netop automatgearet er dog en af de luksusting ved
en A-klasse, som man næsten ikke kan leve uden. Se
videoen her på siden, skru op for lyden og nyd
accelerationen. Med 7G DCT gearet når man 100 km/t
0,3 sekunder hurtigere end hvis man selv skal står
for gearskiftet. 7,8 sekunder tager det, så skal man
nok nå frem til møderne til tiden.
Ved parkering er et bakkamera til 7.313 kroner godt
at have, for udsynet bagud er miserabelt, Man bør
også overveje en LED- og spejlpakke til 17.800
kroner, som indebærer, at man lettere kan se vejen
hjem en mørk vinternat, men man kan nok klare sig
uden den sorte metallak og de varmeisolerende
mørktonede sideruder bag, som den prøvekørte bil var
iklædt. Business udstyret inkluderer Active Parking
Assist, 2-zone klimaanlæg, 17” alufælge,
diamantgrill, sportssæder og sportslæderrat som en
del af de to nævnte udstyrspakker.
Stadig udvikling
Pladsforholdene er uændret i forhold til
forgængeren, men Mercedes finjusterer hele tiden på
deres biler, så egentlig giver begrebet ”facelift”
den store mening. Designet har dog fået et løft
udvendigt og interiøret er blevet mere indbydende,
skærmen er lidt anderledes, knapperne er indfældet
og den slags detaljer.
Grundliggende kører en A-klasse temmelig godt. Den
har forhjulstræk, modsat de fleste større
Mercedes’er, den har bestemt fordel af det
avancerede multilink baghjulsophæng (se videoen) og
maskinkraften i 156-hestes benzinversionen A 200 gør
bilen letkørt og potent. I øvrigt kører den 18,5
km/l (i praksis i nabolaget af 15) – det er en
glimrende benzinøkonomi.
Man kan vælge mellem forskellige
drivlineindstillinger, men undervognen er den
såkaldte Comfort undervogn, som ikke inkluderer
indstillingsmuligheder.
|