SKYACTIV filosofien, som alle nye Mazda’er er
baseret på, handler om, at optimere anvendelsen af
konventionel teknologi. Det gjaldt ikke mindst den
nye Mazda3, da den kom på markedet i 2013. Og
selvsamme filosofi ligger til grund for den nye
faceliftede Mazda3, der netop nu ser de danske
landeveje for første gang.
Det i forvejen fremragende design har fået en
opstrammer, det er blevet en anelse mere skarpt,
mere
modigt om man vil og indvendig oplever man en snert
af Mazda6 i de modeller, der nu har fået elektrisk
håndbremse (det er de fleste versioner) – sådan en
sparer nemlig plads og gør det muligt, at anvende
midterkonsollen anderledes.
Optimeret dieselmotor
Det er imidlertid ligeså meget på den tekniske side,
at Mazda3 er blevet optimeret. Det gælder ikke
mindst den prøvekørte udgave med 2,2 liters
4-cylindret turbodieselmotor. Der er tale om en
kraftig 150-hestes sag, som i princippet er
identisk, også hvad præstationerne angår, med den
hidtidige maskine, men man har optimeret
turbostyringen, så motoren er blevet mere smidig, så
vidt vi kan mærke med et lidt højere drejningsmoment
i omdrejningsområdet inden maksimum nås ved 1800
omdr./min. Det gør motoroplevelsen af denne version
endnu bedre.
Oven i det kommer et reduceret vibrationsniveau og
motoren er også blevet mere lydløs (se videoen her
på siden og fornem hvor utrolig lydløs den
optimerede Mazda3 diesel er).
G Vectoring Control
Dertil kommer, at det tidligere ifm. Mazda6 omtalte
G Vectoring Control nu også er inkorporeret i Mazda3
serien (læs
om Mazda6 med G Vectoring Control hér >>>).
Effekten er mærkbar, men ikke helt så tydelig som i
Mazda6 (sådan som vi fornemmede det).
Omvendt er effekten også mere mærkbar for
bagsædepassagerer, hvilket egentlig ikke er så
underlig, for ubalance i en bil ved eksempelvis
hurtige retningsskift, mærkes tydeligere i den altid
mere levende bagende. Som sådan er den en egenskab,
som direkte kommer bagsædepassagererne til gode –
men en optimalt afbalanceret bil er naturligvis for
alle det bedste.
Forbedret affjedringskomfort
G Vectoring Control findes nu i alle nye Mazda3’ere.
I den prøvekørte Vision version (mellemudstyret) har
man bl.a. af 16” letmetal fælge, som vi tidligere
har fastslået er godt for bilens køreegenskaber –
fremfor de større fælge med tilhørende mere
ukomfortable lavprofildæk, som man kunne finde på at
købe bilen med (det indgår i Optimum udstyret).
Men Mazda har også forbedret affjedringskomforten
ved at konfigurere hjulophængene lidt anderledes.
Det fungerer rigtigtig godt og det har formentlig
også haft en gavnlig effekt på udgaverne med 18”
fælge – som vi dog ikke endnu har haft lejlighed til
at prøve.
Smart City Brake Support med øget rækkevidde og
fodgængerregistrering er blandt de usynlige nyheder,
som vi alle håber aldrig at få brug for. Rear Cross
Traffic Alert er brugbar hver gang man skal forlade
en vinkelparkeringsplads, automatisk foldbare
sidespejle er ikke kun til gavn, når man skal
parkere et sted hvor pladsen er kneben, men også
fordi man dermed visuelt kan se at bilen er låst
(eller ikke er det, naturligvis…).
Vision udstyret
På udstyrslisten – men det er dog ikke nyt – står
fortsat 2-zone klimaanlæg, fartpilot med –begrænser,
p-sensorer bag (hensigtsmæssigt, for udsynet bagud
er ikke helt som man kunne ønske det) og 7” skærm
med såkaldt HMI commander (hvor skærmen styres via
en slags joy-stik i midterkonsollen).
Egentlig skulle listeprisen på Mazda3 være steget en
smule i forbindelse faceliftet. Men pga.
afgiftsnedsættelsen i november 2016 er prisen
faktisk faldet en smule – trods merudstyret. Som
sådan koster den prøvekørte Mazda3 2,2 SKYACTIV-D
Vision hatchback 270.000 kroner, alt imens den
allerbilligste 3’er er prissat til 195.000 kroner.
Vil man gerne have Fuld LED forlys (erfaringsmæssigt
er det helt suverænt), ratvarme og hele den
hidtidige udstyrsliste, skal man vælge Optimum
versionen til 300.000 kroner.
|