Hvis man skal sætte en overordnet betegnelse på KIA
Sportage 1,7 CRDi Advance 7DCT er det, at den er en
rigtig dansker-SUV. Begrundelserne er mange: Den er
rimelig prissat, den er ret luksuøs, den er
driftsøkonomisk og så er den udstyret med en 7-trins
dobbeltkoblings gearkasse plus alle de øvrige
fordele ved en Sportage, 7 års garanti, for
eksempel.
Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den nye KIA
Sportage over de seneste måneder, men det har været
udgaverne med topudstyr, firehjulstræk, store
motorer og prissat omkring en halv million kroner.
Prismæssigt er den nu prøvekørte version noget mere
moderat. 375.000 kroner er listeprisen – og så skal
det vel også lige nævnes, at den allerbilligste
Sportage koster 290.000.
Advance udstyret
For de 85.000 kroner oven i den billigste pris får
man først og fremmest Advance udstyret. Det
inkluderer 2-zone klimaanlæg, en 7” berøringsskærm,
hvor man bl.a. kan se hvad bakkameraet ser,
navigation, el-sideruder for og bag, fartpilot med
–begrænser, regnsensor, sædevarme også på bagsædet,
vognbaneassistent, Trailer Stabilitets Assistent og
meget andet, ikke mindst 17” alufælge.
De var imidlertid skiftet ud med 19” fælge på den
prøvekørte bil. Det ser godt ud, indrømmet, bilen
står rigtig godt fast gennem kurverne,
sidevindsfølsomheden er formentlig også mindre
(hvilket vi dog ikke for alvor havde mulighed for at
fornemme i testperioden), men man har også en ret
kontant føling med underlaget. Det er OK på
motorvej, men knap så komfortabelt på ujævne danske
landeveje.
Oven i det havde man fra importørens side bl.a.
installeret ratvarme, p-sensorer bag og dellæder,
som egentlig er en god løsning, fordi man på den ene
side har den behagelige fornemmelse af læderbetrukne
sæder, men samtidig har et stofbetræk på
siddefladen, som gør, at huden bedre kan ånde.
Unik drivline
Og så er der maskineriet. Der er tale om i
princippet den samme gode 1,7 liters
turbodieselmotor, som KIA har benyttet gennem en
årrække. Men i stedet for de 115 hestekræfter, som
den plejer at udvikle (den fås fortsat, også til
Sportage), har man nu hentet 141 heste ud af den, i
kombination med et drejningsmoment, der topper ved
340 Nm allerede ved 1250 omdr./min.
Det er ret enestående med det store moment ved de
lave omdrejninger (og så fastholdes det helt op til
2750 omdr./min), fordi det gør motoren trækvillig,
sådan at den også er ideel til at køre med anhængere
på op til 1600 kg (det er i øvrigt 200 kg mere end
115-hestes versionen med manuelt gear).
Alt er meget dansk
Netop gearskiftet er den anden vigtige del i
drivlinen. 7 trins dobbeltkoblingsgearet fungerer
glimrende, og det kan alene fås med 141-hestes
dieselmotoren og omvendt: 141 hestes CRDi motoren
fås alene med
DCT
gearet. Og så har denne version så heller ikke All
Wheel Drive, hvad der i praksis ikke har den store
betydning i Danmark, fordi vi ikke har de store
terrænmæssige udfordringer.
Så al det er altså meget dansk. Og denne drivline
gør også bilen 45 kg tungere – en vægt, der
fortrinsvis ligger over forhjulene. Det mærker man
ikke nævneværdigt ved almindelig kørsel, men det er
givet vis en god modvægt, hvis man kobler en
anhænger på.
Sportagen i denne konfiguration kører officielt 20,4
km/l. Dér, hvor man kunne savne lidt, er på farten.
På den anden side er en Sportage ikke bygget til at
være en sportsvogn. Dens gode køregenskaber, den
gode undervogn, lægger dog op til mere. Men fordi
trækvilligheden er der fra samme øjeblik, man er ude
af tomgang, føles det ikke rigtigt som et handikap,
hvad det i bund og grund jo heller ikke er.
Gennemført funktionel
Sportage er en gennemført SUV, lidt forøget
frihøjde, høj i sig selv (1,64 meter) rimelig
bagageplads, længden på 4,48 meter taget i
betragtning, glimrende bagsædeplads og fin
fleksibilitet.
Bagsæderyglænene har mange indstillingsmuligheder og
man har over 2,5 meter i fuld længde ned gennem
kabinen fra instrumentpanelet til bagklappen.
Forsædet har soveindstilling (det giver endnu mere
længde til transport af f.eks. lange brædder) og
understreget bilens anvendelighed. Den kan en masse,
præcis som danskerne kan det…
Sædevarmen på bagsædet aktiveres via en knap på
armlænet på døren. |