- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sportage

1,7 CRDi Advance 7DCT

SUV for danskere


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man skal sætte en overordnet betegnelse på KIA Sportage 1,7 CRDi Advance 7DCT er det, at den er en rigtig dansker-SUV. Begrundelserne er mange: Den er rimelig prissat, den er ret luksuøs, den er driftsøkonomisk og så er den udstyret med en 7-trins dobbeltkoblings gearkasse plus alle de øvrige fordele ved en Sportage, 7 års garanti, for eksempel.

 

Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den nye KIA Sportage over de seneste måneder, men det har været udgaverne med topudstyr, firehjulstræk, store motorer og prissat omkring en halv million kroner. Prismæssigt er den nu prøvekørte version noget mere moderat. 375.000 kroner er listeprisen – og så skal det vel også lige nævnes, at den allerbilligste Sportage koster 290.000.

 

Advance udstyret

For de 85.000 kroner oven i den billigste pris får man først og fremmest Advance udstyret. Det inkluderer 2-zone klimaanlæg, en 7” berøringsskærm, hvor man bl.a. kan se hvad bakkameraet ser, navigation, el-sideruder for og bag, fartpilot med –begrænser, regnsensor, sædevarme også på bagsædet, vognbaneassistent, Trailer Stabilitets Assistent og meget andet, ikke mindst 17” alufælge.

 

De var imidlertid skiftet ud med 19” fælge på den prøvekørte bil. Det ser godt ud, indrømmet, bilen står rigtig godt fast gennem kurverne, sidevindsfølsomheden er formentlig også mindre (hvilket vi dog ikke for alvor havde mulighed for at fornemme i testperioden), men man har også en ret kontant føling med underlaget. Det er OK på motorvej, men knap så komfortabelt på ujævne danske landeveje.



Oven i det havde man fra importørens side bl.a. installeret ratvarme, p-sensorer bag og dellæder, som egentlig er en god løsning, fordi man på den ene side har den behagelige fornemmelse af læderbetrukne sæder, men samtidig har et stofbetræk på siddefladen, som gør, at huden bedre kan ånde.

 

Unik drivline

Og så er der maskineriet. Der er tale om i princippet den samme gode 1,7 liters turbodieselmotor, som KIA har benyttet gennem en årrække. Men i stedet for de 115 hestekræfter, som den plejer at udvikle (den fås fortsat, også til Sportage), har man nu hentet 141 heste ud af den, i kombination med et drejningsmoment, der topper ved 340 Nm allerede ved 1250 omdr./min.



Det er ret enestående med det store moment ved de lave omdrejninger (og så fastholdes det helt op til 2750 omdr./min), fordi det gør motoren trækvillig, sådan at den også er ideel til at køre med anhængere på op til 1600 kg (det er i øvrigt 200 kg mere end 115-hestes versionen med manuelt gear).

 

Alt er meget dansk

Netop gearskiftet er den anden vigtige del i drivlinen. 7 trins dobbeltkoblingsgearet fungerer glimrende, og det kan alene fås med 141-hestes dieselmotoren og omvendt: 141 hestes CRDi motoren fås alene med DCT gearet. Og så har denne version så heller ikke All Wheel Drive, hvad der i praksis ikke har den store betydning i Danmark, fordi vi ikke har de store terrænmæssige udfordringer.

 

Så al det er altså meget dansk. Og denne drivline gør også bilen 45 kg tungere – en vægt, der fortrinsvis ligger over forhjulene. Det mærker man ikke nævneværdigt ved almindelig kørsel, men det er givet vis en god modvægt, hvis man kobler en anhænger på.

 

Sportagen i denne konfiguration kører officielt 20,4 km/l. Dér, hvor man kunne savne lidt, er på farten. På den anden side er en Sportage ikke bygget til at være en sportsvogn. Dens gode køregenskaber, den gode undervogn, lægger dog op til mere. Men fordi trækvilligheden er der fra samme øjeblik, man er ude af tomgang, føles det ikke rigtigt som et handikap, hvad det i bund og grund jo heller ikke er.

 

Gennemført funktionel

Sportage er en gennemført SUV, lidt forøget frihøjde, høj i sig selv (1,64 meter) rimelig bagageplads, længden på 4,48 meter taget i betragtning, glimrende bagsædeplads og fin fleksibilitet.

 

Bagsæderyglænene har mange indstillingsmuligheder og man har over 2,5 meter i fuld længde ned gennem kabinen fra instrumentpanelet til bagklappen. Forsædet har soveindstilling (det giver endnu mere længde til transport af f.eks. lange brædder) og understreget bilens anvendelighed. Den kan en masse, præcis som danskerne kan det…


 

Sædevarmen på bagsædet aktiveres via en knap på armlænet på døren.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

KIA Sportage 1,7 CRDi Advance 7 DCT

Listepris:

Kr. 374.888

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 ltr. Turbodiesel. 141 hk. 340 Nm/ 1250-2750 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 185 km/t/ 20,4 km/l / 129 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

503-1492 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Trailer Stability Assist. 17” alufælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” touchscreen med navigation. Bakkamera. Bluetooth, USB/AUX. Tonede ruder. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt