| 
							Hvis man skal sætte en overordnet betegnelse på KIA 
							Sportage 1,7 CRDi Advance 7DCT er det, at den er en 
							rigtig dansker-SUV. Begrundelserne er mange: Den er 
							rimelig prissat, den er ret luksuøs, den er 
							driftsøkonomisk og så er den udstyret med en 7-trins 
							dobbeltkoblings gearkasse plus alle de øvrige 
							fordele ved en Sportage, 7 års garanti, for 
							eksempel. 
							  
							Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den nye KIA 
							Sportage over de seneste måneder, men det har været 
							udgaverne med topudstyr, firehjulstræk, store 
							motorer og prissat omkring en halv million kroner. 
							Prismæssigt er den nu prøvekørte version noget mere 
							moderat. 375.000 kroner er listeprisen – og så skal 
							det vel også lige nævnes, at den allerbilligste 
							Sportage koster 290.000. 
							  
							Advance udstyret 
							For de 85.000 kroner oven i den billigste pris får 
							man først og fremmest Advance udstyret. Det 
							inkluderer 2-zone klimaanlæg, en 7” berøringsskærm, 
							hvor man bl.a. kan se hvad bakkameraet ser, 
							navigation, el-sideruder for og bag, fartpilot med 
							–begrænser, regnsensor, sædevarme også på bagsædet, 
							vognbaneassistent, Trailer Stabilitets Assistent og 
							meget andet, ikke mindst 17” alufælge. 
							  
							De var imidlertid skiftet ud med 19” fælge på den 
							prøvekørte bil. Det ser godt ud, indrømmet, bilen 
							står rigtig godt fast gennem kurverne, 
							sidevindsfølsomheden er formentlig også mindre 
							(hvilket vi dog ikke for alvor havde mulighed for at 
							fornemme i testperioden), men man har også en ret 
							kontant føling med underlaget. Det er OK på 
							motorvej, men knap så komfortabelt på ujævne danske 
							landeveje. 
 
							
							 
 
							Oven i det havde man fra importørens side bl.a. 
							installeret ratvarme, p-sensorer bag og dellæder, 
							som egentlig er en god løsning, fordi man på den ene 
							side har den behagelige fornemmelse af læderbetrukne 
							sæder, men samtidig har et stofbetræk på 
							siddefladen, som gør, at huden bedre kan ånde. 
							  
							Unik drivline 
							Og så er der maskineriet. Der er tale om i 
							princippet den samme gode 1,7 liters 
							turbodieselmotor, som KIA har benyttet gennem en 
							årrække. Men i stedet for de 115 hestekræfter, som 
							den plejer at udvikle (den fås fortsat, også til 
							Sportage), har man nu hentet 141 heste ud af den, i 
							kombination med et drejningsmoment, der topper ved 
							340 Nm allerede ved 1250 omdr./min. 
 
							
							 
 
							Det er ret enestående med det store moment ved de 
							lave omdrejninger (og så fastholdes det helt op til 
							2750 omdr./min), fordi det gør motoren trækvillig, 
							sådan at den også er ideel til at køre med anhængere 
							på op til 1600 kg (det er i øvrigt 200 kg mere end 
							115-hestes versionen med manuelt gear). 
							  
							Alt er meget dansk 
							Netop gearskiftet er den anden vigtige del i 
							drivlinen. 7 trins dobbeltkoblingsgearet fungerer 
							glimrende, og det kan alene fås med 141-hestes 
							dieselmotoren og omvendt: 141 hestes CRDi motoren 
							fås alene med
							
							 DCT 
							gearet. Og så har denne version så heller ikke All 
							Wheel Drive, hvad der i praksis ikke har den store 
							betydning i Danmark, fordi vi ikke har de store 
							terrænmæssige udfordringer.   
							Så al det er altså meget dansk. Og denne drivline 
							gør også bilen 45 kg tungere – en vægt, der 
							fortrinsvis ligger over forhjulene. Det mærker man 
							ikke nævneværdigt ved almindelig kørsel, men det er 
							givet vis en god modvægt, hvis man kobler en 
							anhænger på. 
							  
							Sportagen i denne konfiguration kører officielt 20,4 
							km/l. Dér, hvor man kunne savne lidt, er på farten. 
							På den anden side er en Sportage ikke bygget til at 
							være en sportsvogn. Dens gode køregenskaber, den 
							gode undervogn, lægger dog op til mere. Men fordi 
							trækvilligheden er der fra samme øjeblik, man er ude 
							af tomgang, føles det ikke rigtigt som et handikap, 
							hvad det i bund og grund jo heller ikke er. 
							  
							Gennemført funktionel 
							Sportage er en gennemført SUV, lidt forøget 
							frihøjde, høj i sig selv (1,64 meter) rimelig 
							bagageplads, længden på 4,48 meter taget i 
							betragtning, glimrende bagsædeplads og fin 
							fleksibilitet. 
							  
							Bagsæderyglænene har mange indstillingsmuligheder og 
							man har over 2,5 meter i fuld længde ned gennem 
							kabinen fra instrumentpanelet til bagklappen. 
							Forsædet har soveindstilling (det giver endnu mere 
							længde til transport af f.eks. lange brædder) og 
							understreget bilens anvendelighed. Den kan en masse, 
							præcis som danskerne kan det… 
 
							
							   
							
							 
							Sædevarmen på bagsædet aktiveres via en knap på 
							armlænet på døren. |