- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i10 1,0 Premium 5 pers

Attraktiv mini pendler


Af Søren Clauding – april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ny grill og et sæt LED kørelys er de visuelle nyheder ved den seneste udgave af Hyundai i10. Men i Premium udgaven er der meget, meget mere under de fortsat ret moderne linjer. Prismæssigt ligger den da også lige på kanten af niveauet for en regulær B-segment bil. Men den har en fordel, som B-segment bilerne ikke kan mønstre: dens størrelse.

 

Store biler er ofte at foretrække pga. af deres rummelighed. Ofte kører de også bedre, men parkering kan være en udfordring og mange mennesker finder sig bedre tilpas i en lille bil, simpelthen fordi den føles lettere at overskue. Hvad køreegenskaberne angår, er Hyundai i10 en af de allerbedste i klassen, så der er der ikke noget at komme efter.

 

God pakke

Med andre ord: Man kan få mere rummelige biler for de 130.000 kroner en Premium udgave af i10 koster, men den samlede pakke er god og den er værd at gå efter, hvis man ikke har brug for en større bil.

 

Når det så er sagt, er en i10 nu ikke så lille endda. Den måler 3,67 meter i længden og bagagerummet kan indeholde 252 liter, som oven i købet kan udvides til over 1 kubikmeter med bagsæderyglænene lagt ned. Sammenlagt betyder det, at Hyundai i10 har klassens mest rummelige kabine.



Lækkert udstyr

Anno 2017 har man også i Premium versionen en 7” skærm i midterkonsollen, en berøringsskærm, som kan benyttes til Apple CarPlay og den medfølgende navigation. Det er blot et eksempel på det udstyr, man får med i prisen. Rattet er beklædt med kunstlæder – ingen dum ide for, det er lettere at holde rent. Og så kan det varmes op på et øjeblik – det er ikke almindeligt i klassen.

 

Sædevarme er også standard ligesom elektriske sideruder både for og bag – og apropos bag: her kan der sidde 3 personer – heller ikke det er altid muligt i de små biler. Og så har i10 Premium i øvrigt klimaanlæg.


 


Tågelygterne sidder hvor de skal

Udvendigt sidder de elektrisk indstillelige sidespejle og under kørslen er 14” alufælge en sikkerhed for, at hjulene er så runde som muligt. Statisk kurvelys – dvs. tågelygter, hvor den tågelygte i den side, hvortil man drejer, tænder, når lyset i øvrigt er tændt, er også standard. Og bemærk, at tågelygterne sidder lavt. I de senere år har der været en tendens til, at tågelygter placeres højere. Det er uhensigtsmæssigt, for tågelygter skal lyse under tågen, ikke gennem.

 

I den prøvekørte udgave lå der en 1 liters 3 cylindret benzinmotor uden turbolader. Det er for så vidt en fin og stilfærdig lille maskine, som dog ikke præcis forvandler i10 til en racerbil. Den er med 21,3 km/liter rimelig økonomisk, et tal, der kan blive en endnu bedre, hvis man havde det såkaldte idle stop & go system, hvor motoren slukkes, når man f.eks. holder ved rødt lys. Fraværet af turbolader betyder i øvrigt, at forbrugstallet er lettere at komme i nærheden af i praksis.



Oplagt billig pendlerbil

Det kræver selvfølgelig, at man ofte holder stille for rødt lys, og det gør man ikke nødvendigvis i en Premium i10. Den kører nemlig så godt, at vi tror, at lige præcis den version tit vil blive brugt som pendler bil. Dvs. man har brug for en velkørende bil til de lange strækninger og en bil, der er let at parkere, når man er fremme ved målet. At man så slipper for kold ryg og kolde hænder undervejs er et af de mange plusser. På minus siden tæller, at man ikke må køre med anhænger – men det har Hyundai i10 fælles med de fleste små biler.

 

Sidst men ikke mindst skal man altid huske, at en Hyundai sælges med 5 års garanti, uanset hvor mange kilometer, man kører. Ikke dårligt for en pendlerbil. Og så en tilføjelse: Hyundai i10 findes i en særlig Eco version som kører 25 km/l. Der sparer man også lidt på købsprisen. Men den udgave har kun plads til 4 personer, den har start/stop system, som man ikke altid har det fulde udbytte af – især ikke på langture. Og så har den smallere hjul. Det må nødvendigvis reducere vejgrebet og det er måske ikke smart ved hurtig motorvejs kørsel.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem her >>>


De små A-segmentbiler kører bedre og bedre. Hyundai i10 er en af dem, vi godt kan forestille os ofte vil blive valgt til f.eks. lange pendlerture. Det er den nemlig også rigtig god til. Se videoen og få en idé om hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Hyundai i10 1,0 Premium 5 pers

Listepris:

Kr. 129.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. 66 hk. 95 Nm. 5 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,7 sek./ 156 km/t/ 21,3 km/l / 108 g/km

Længde:

3,67 m

Bagagerum:

252-1046 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Tågeforlygter med drejefunktion. 14” alufælge. 6 airbags. Klimaanlæg. Kunstlæder rat med varme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Sæde arme.  Isofix. 7” touchscreen med navigation og Apple CarPlay. 5 års garanti. 5 siddepladser.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt