En ny grill og et sæt LED kørelys er de visuelle
nyheder ved den seneste udgave af Hyundai i10. Men i
Premium udgaven er der meget, meget mere under de
fortsat ret moderne linjer. Prismæssigt ligger den
da også lige på kanten af niveauet for en regulær
B-segment bil. Men den har en fordel, som B-segment
bilerne ikke kan mønstre: dens størrelse.
Store biler er ofte at foretrække pga. af deres
rummelighed. Ofte kører de også bedre, men parkering
kan være en udfordring og mange mennesker finder sig
bedre tilpas i en lille bil, simpelthen fordi den
føles lettere at overskue. Hvad køreegenskaberne
angår, er Hyundai i10 en af de allerbedste i
klassen, så der er der ikke noget at komme efter.
God pakke
Med andre ord: Man kan få mere rummelige biler for
de 130.000 kroner en Premium udgave af i10 koster,
men den samlede pakke er god og den er værd at gå
efter, hvis man ikke har brug for en større bil.
Når det så er sagt, er en i10 nu ikke så lille
endda. Den måler 3,67 meter i længden og
bagagerummet kan indeholde 252 liter, som oven i
købet kan udvides til over 1 kubikmeter med
bagsæderyglænene lagt ned. Sammenlagt betyder det,
at Hyundai i10 har klassens mest rummelige kabine.
Lækkert udstyr
Anno 2017 har man også i Premium versionen en 7”
skærm i midterkonsollen, en berøringsskærm, som kan
benyttes til Apple CarPlay og den medfølgende
navigation. Det er blot et eksempel på det udstyr,
man får med i prisen. Rattet er beklædt med
kunstlæder – ingen dum ide for, det er lettere at
holde rent. Og så kan det varmes op på et øjeblik –
det er ikke almindeligt i klassen.
Sædevarme er også standard ligesom elektriske
sideruder både for og bag – og apropos bag: her kan
der sidde 3 personer – heller ikke det er altid
muligt i de små biler. Og så har i10 Premium i
øvrigt klimaanlæg.
Tågelygterne sidder hvor de skal
Udvendigt sidder de elektrisk indstillelige
sidespejle og under kørslen er 14” alufælge en
sikkerhed for, at hjulene er så runde som muligt.
Statisk kurvelys – dvs. tågelygter, hvor den
tågelygte i den side, hvortil man drejer, tænder,
når lyset i øvrigt er tændt, er også standard. Og
bemærk, at tågelygterne sidder lavt. I de senere år
har der været en tendens til, at tågelygter placeres
højere. Det er uhensigtsmæssigt, for tågelygter skal
lyse under tågen, ikke gennem.
I den prøvekørte udgave lå der en 1 liters 3
cylindret benzinmotor uden turbolader. Det er for så
vidt en fin og stilfærdig lille maskine, som dog
ikke præcis forvandler i10 til en racerbil. Den er
med 21,3 km/liter rimelig økonomisk, et tal, der kan
blive en endnu bedre, hvis man havde det såkaldte
idle stop & go system, hvor motoren slukkes, når man
f.eks. holder ved rødt lys. Fraværet af turbolader
betyder i øvrigt, at forbrugstallet er lettere at
komme i nærheden af i praksis.
Oplagt billig pendlerbil
Det kræver selvfølgelig, at man ofte holder stille
for rødt lys, og det gør man ikke nødvendigvis i en
Premium i10. Den kører nemlig så godt, at vi tror,
at lige præcis den version tit vil blive brugt som
pendler bil. Dvs. man har brug for en velkørende bil
til de lange strækninger og en bil, der er let at
parkere, når man er fremme ved målet. At man så
slipper for kold ryg og kolde hænder undervejs er et
af de mange plusser. På minus siden tæller, at man
ikke må køre med anhænger – men det har Hyundai i10
fælles med de fleste små biler.
Sidst men ikke mindst skal man altid huske, at en
Hyundai sælges med 5 års garanti, uanset hvor mange
kilometer, man kører. Ikke dårligt for en pendlerbil.
Og så en tilføjelse: Hyundai i10 findes i en særlig
Eco version som kører 25 km/l. Der sparer man også
lidt på købsprisen. Men den udgave har kun plads til
4 personer, den har start/stop system, som man ikke
altid har det fulde udbytte af – især ikke på
langture. Og så har den smallere hjul. Det må
nødvendigvis reducere vejgrebet og det er måske ikke
smart ved hurtig motorvejs kørsel. |