Det er mere end halvandet år siden, vi havde
mulighed for at stifte bekendtskab med den store
Ford S-Max for første gang. Det skete i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler på
Mallorca (læs
om de første internationale prøvekørsler af Ford
S-Max hér >>>). Siden da har vi set frem til at
prøve den under danske kørselsforhold og have mere
tid til den, for det fortjener den.
Der var her i Danmark oven i købet tale om vores
yndlings-version med 180 hestes dieselmotor og
automatgear. Den, kunne vi allerede dengang fastslå,
var den mest harmoniske løsning. S-Max findes både
med et udvalg af diesel- og benzinmotorer, som vi
bestemt ikke har prøvet alle sammen. Men det
fungerer så godt med dieselmotoren, den passer til
S-Max’ens fine køredynamik og den er økonomisk, så
har man mulighed for at vælge, er det versionen, vi
vil anbefale.
Findes billigere – meget billigere
Men indrømmet. Til trods for et par
afgiftsnedsættelser undervejs koster den prøvekørte
udgave små 530.000 kroner. Det er foruden 180-hestes
dieselen også inklusiv automatgear og det højeste
udstyrsniveau ”Titanium”. Har man en øvre
budgetgrænse for bilkøbet, der ligger lavere, er der
imidlertid ingen grund til at fortvivle.
Faktisk kan en S-Max, også hjulpet af
afgiftslettelserne, erhverves for bare 360.000
kroner. Det er en fænomenal god pris for så rummelig
en bil med så fine køreegenskaber – og uden
motorkraft er man da ikke: 160 hestekræfter kan der
hentes ud af benzinmotoren i maskinrummet. Vi har
ikke prøvet den, men den er næppe heller et dårligt
valg.
På kanten af luksus
Det er nemlig svært, at vælge forkert med en S-Max.
Har man brug for pladsen og er køreglæde af
betydning, rammer S-Max lige plet. Kan man betale
merprisen for den her prøvekørte version, føjer man
også premium-følelsen til – uden at S-Max egentlig
er tænkt, at skulle være en luksusbil.
Det er den store Ford Mondeo jo heller ikke – til
det formål har Ford udviklet Vignale varianten – og
at det så er gældende for både Mondeo og S-Max er
ikke underligt. De er skabt på samme platform.
Køreegenskaberne…
Det eminente ved S-Max’ens køreegenskaber giver vi
en indikation af i videoen her på siden. Men kort
fortalt handler det om stor styrepræcision, god
balance, forbavsende lidt krængning, forbavsende
ringe sidevindsfølsomhed, god affjedringskomfort og
et meget lavt støjniveau.
I kombination med en trækkraft, der gør det muligt
at nå 100 km/t på 9,7 sekunder og efter sigende også
at kunne køre 211 km/t samt et smidigt 6-trins
Powershift automatgear, som håndterer gearskiftene
næsten umærkeligt, er køreegenskaberne noget nær
perfekte.
Unikke pladsforhold
Pladsforholdene er ligeledes unikke. OK, bilen er
4,80 meter lang og 1m65 meter høj og højden optages
ikke af en forøget frihøjde (S-Max er en MVP, en
Multibil – ikke en SUV). Men et bagagerum, når bilen
har syv sæder i brug, på 285 liter, 1035 liter (til
loft), når de to bageste siddepladser er lagt ned og
op til 2200 liter, når bilen populært sagt er
omdannet til en varebil, er bare rigtig, rigtig god
plads.
Fleksibiliteten er enorm. Sæderne kan skydes frem og
tilbage, ryglænenes hældning justeres, sæderne
klappes op og ned og bagagerummet derved forvandles
efter behov. Med alle sæder foldet ned er
bagagagerummets gulv helt plan.
Og udstyret: Titanium er topudstyret med
vognbaneassistent, automatisk fjernlys, regnsensor,
p-assistent, p-sensorer for og bag samt det
avancerede infotainment system SYNC3, hvor man taler
med sin skærm (se
videoen ifm. vores prøvekørsel af Ford Kuga hér >>>),
er blot et lille udpluk. Også 17” alufælge er
standard på Titanium niveauet. Og så kan man tilkøbe
en lang liste af ekstraudstyr, som selvfølgelig ikke
gør bilen billigere.
Fint basisudstyr
I øvrigt har en S-max, uanset det er basismodellen
Trend eller topudgaven Titanium, elektrisk opvarmet
forrude. Det er en stor fordel på en kold vinterdag,
hvor det trods alt lige tager lidt tid inden motoren
får varmet kabinen op og eventuel dug er væk. Begge
versioner har også 2-zone klimaanlæg.
Hvad bilen ikke er født med kan tilkøbes, på nær
tågeforlygter med drejelys…
|