Med den nye Ford Ka+ har Ford taget konsekvensen
fuldt ud af tidens tendens til, at småbiler ikke
sælges i samme omfang som de gjorde. Den
bil-kategori, som både europæiske og også danske
bilkøbere har kastet sig over er de såkaldte
B-segment biler, altså de lidt større minibiler.
Sådan en er Ford Ka+.
Det pudsige er, at Ford jo i forvejen havde en bil i
den kategori, nemlig Fiesta. Størrelsesmæssigt er
den nye Ka+ kun 4 cm kortere end den nuværende
Fiesta og bagagerummet er ikke meget forskelligt.
Men den nye Fiesta er på vej, den er allerede
præsenteret (se
billederne af den hér >>>) og den lander på de
europæiske markeder senere på året.
Behov for Plus'et
De præcise dimensioner for den nye Fiesta er ikke
offentliggjort endnu, men den kommer også i en
forhøjet version, som skal dyste mod de kompakte
cross-overe, så det er en ganske anderledes scene,
den nye Fiesta kører ind på. Og så var der
naturligvis behov for en slags efterfølger, altså en
Ka+.
Med en længde på 3,93 meter, et bagagerum på 270
liter, 3 cm mre højde end den nuværende Fiesta og
fem døre er Ka+ reelt en Fiesta, måske en lidt
krøbet Fiesta, men den opleves langt henad vejen som
en Fiesta. Den kører ikke helt sådan, men forskellen
er ikke stor (se videoen her på siden), og det
betyder i klar tale, at den kører ret godt.
Helt ny undervogn
I forhold til forgængeren uden plus’et, det vil sige
Ford Ka, som så dagens lys for første gang i 2009,
er der slet ingen sammenligning. Og vi mener ”slet
ingen”. Ikke bare var Ford Ka skabt på en Fiat 500
undervogn, som var OK dengang (men tiden er vokset
fra den), den var også markant mindre end den nye
bil.
Egentlig er der kun navnet tilfælles og måske også
en del af den kundegruppe, som nok kunne finde på at
købe en ny Ka, men ikke vil betale merprisen for en
Fiesta. Prismæssigt adskiller de sig noget, men nu
ikke så meget (og vi taler naturligvis om den
eksisterende Fiesta, når den nye kommer, bliver
prisforskellen sandsynligvis større).
Ultimate er ultimativ
Den billigste Ka+ har udstyrsnavnet Essential og er
prissat til 118.400 kroner. Den billigste nuværende
Fiesta koster 130.000 kroner, alt imens den her
prøvekørte ”Ultimate”-version koster 123.110 kroner.
Det, man i Ultimate får for merprisen i forhold til
Ka+ Essential, er primært aircondition, radio/CD
afspiller og en meget kraftigere motor. Men
prisforskellen er kun 5000 kroner så der er ingen
vej uden om: Skal man have en Ka+, skal man være
meget på kanten af budgettet, hvis ikke man køber
Ultimate udgaven.
Aircondition er mere en bare behagelighed
Aircondition er en stor behagelighed og også en stor
sikkerhed, fordi anlægget tørrer kabinen ved
vintertide og sikre fornuftig kabinetemperatur om
sommeren, så ikke mindst førerens koncentrationsevne
ikke bliver dårligere.
Men man får 85 hestekræfter i stedet for 70.
Specifikationerne i sig selv antyder, at det gør en
meget stor forskel: 0-100 km/t på 13,9 sekunder i
stedet for 16. Og så kører man oven i købet 5
procent længere på literen (officielt) og i praksis
formentlig endnu længere.
Effekten er vigtig
Men hvorfor er effekten nu så vigtig? Ganske enkelt
fordi bilen kører så godt. Man har lyst til at køre
bilen, næsten på samme måde som man har lyst til at
køre en Fiesta. Og i samme øjeblik der er fem
personer i bilen og bagagerummet er fyldt, er det
slet ikke dårligt at have mereffekten til at komme
mere glidende gennem trafikken.
Svagheden ved Ford Fiesta+ kan være, at den ikke har
så lækkert et interiør som man er vant til i en
Fiesta. Den er heller ikke så moderne indrettet, men
det er nu ikke så dårligt, som nogle måske vil gøre
det til. Prøv at gøre de moderne bløde
plastmaterialer, som man finder i mange nye biler,
rene – det kræver en indsats. De hårdere plast
materialer på et Ka+ instrumentbordet kan på det
nærmeste rengøres med en støvekost…
Fremragende kabineplads
Ka+ udmærker sig desuden ved glimrende kabineplads.
Glimrende plads på bagsædet til tre voksne personer.
Og køre oplevelsen, når man er kommet sig over, at
man måske endda kunne have ønsket sig flere
hestekræfter end de 85 (men det kan man altså ikke
få – eller købe), understreger, at ønsker man at
skifte sin Ka ud med en Ka+, så går man ikke galt i
byen.
Og ser man på, hvad man ellers kan få for de penge,
så er en Ka+ heller ikke et dårligt alternativ.
El-sidespejle er standard, også i den billigste
version, det samme er tågeforlygter, 60/40
bagsæderyglæn, tonede ruder, elektriske forreste
sideruder og i ”Ultimate” får man også
infotainmentsystemet SYNC med Bluetooth og flere
andre udstyrs-ting med i købet.
Sidst, men ikke mindst: Maskineriet er en
4-cylindret 1,2 liters benzinmotor uden turbolader.
Når man ikke har turbolader er det lettere at ramme
det officielle forbrugstal på 20,8 km/l. Men en
firecylindret motor vibrerer mindre end en
3-cylindret maskine og den er temmelig støjsvag. Læg
mærke til det, når videoen her på siden ses.
|