På en måde virker den overvældende. Stor, næsten
pompøs. Men egentlig er dimensionerne ikke SÅ
voldsomme. Men en Ford Edge ER en stor SUV og den er
skabt som amerikanerne vil have sådan en. Ikke så
mærkeligt, at den først i den nye generation (den
2.)er kommet til Europa – den hidtidige ville nok
ikke have slået an.
Men Ford har også set tendensen. Europæiske
bilkøbere er blevet vilde med SUV’er. Både de mere
beskedne, men så sandelig også de større. En moderne
SUV har også masser af funktionelle muligheder, man
sidder højt, den kan trække ordentlige anhængere,
man kan komme frem, hvor man i konventionelle biler
bliver hængende, bilerne ser godt ud, de har pondus,
men fremfor alt: Den tekniske udvikling har gjort
det muligt, at få de store, høje biler til også at
køre ret godt.
Prøvet overalt
Vi har prøvet den nye Ford Edge på danske landeveje,
vi har fræset rundt i den på FDM Jyllandsringen, vi
har kørt med den i mudderhuller (efter
fotograferingen), men den ultimative test udsatte vi
den for, da vi racede ud på en tysk autobahn og
langt om længe fik den op på de 211 km/t, den kan
køre på toppen.
Sådan en bil har nemlig i Ford Edge format både stor
vindmodstand, den er tung, og den er egentlig ikke
skabt til at køre hurtigt, for ikke mindst i USA er
hastighedsgrænserne restriktive, og ”over there” går
ordensmagten mere håndgribeligt til værks, hvis ikke
man overholder lovgivningen. Men den kan det, vi
forventede det egentlig også og blev til fulde
bekræftet.
Ultra stabil
Det er centralt ved en bils køreegenskaber, især når
den skal kunne håndtere lange køreture – og det skal
en Ford Edge vel kunne – at den er stabil. Ved de
høje hastigheder bliver svaghederne synlige og mere
mærkbare. Vi har en vis erfaring efterhånden i at
køre hurtigt i store SUV’er – og Ford Edge er klart
en af de allerbedste.
Forklaringen ligger givet vis i anvendelsen af den
allermest moderne støddæmperteknologi, som betyder,
at man ikke behøver gøre en bil ukomfortabel stram,
men også i, at multilink baghjulsophænget reducerer
bagendens med-styring, så den stort set er ikke
eksisterende. Dertil kommer en beskeden
sidevindsfølsomhed.
Den prøvekørte version var endda Sports-udgaven med
strammere undervogn. Det mærkede vi ikke meget til,
hvad komforten angår, men det kan naturligvis have
haft betydning for den generelle køreoplevelse.
Aktiv støjreduktion
I kabinen mærker man ikke meget til støj – det er
både komfortabelt og også en sikkerhedsfaktor, fordi
man ikke trættes på den længere køretur, når støjen
er minimal. Det har man opnået vha. ”Active Noise
Control” hvor bilen højtalere udsender støj, der
modvirker svingningerne fra den uundgåelige
naturlige støj, og derved reducerer frekvensernes
styrke markant. Plus laminerede akustiske sideruder,
som filtrerer støj udefra.
Alle de elementer er med til, at Ford Edge godt kan
tåle betegnelsen ”premium SUV”, selv uden
tilføjelsen af Vignale-navnet (Vignale er det, Ford
kalder deres særlige premium-udgaver af deres
modeller).
Avanceret firehjulstræk
I teknisk forstand er Ford Edge baseret på samme
undervogn som Ford Mondeo og Ford S-Max. Men Ford
har øget frihøjden til 20 cm (også derfor er det
faktisk imponerende, så godt og stabilt den ligger
på vejen ved høj fart) og desuden givet den såkaldt
iAWD, altså et ”intelligent” All Wheel Drive. På
almindelig dansk er det et firehjulstræk, der er
der, når man har brug for det, men også via følere
er i stand til, at sende kræfterne hen til det eller
de hjul, der i det aktuelle øjeblik har mest brug
for dem.
AWD systemet fungerer så præcist, at det på 20
millisekunder kan foretage en korrektion, og det
sker uden afbrydelse, så selv en vandpyt eller et
lille stykke is under et af hjulene er nok til at
ændre kraftfordelingen. Det fungerer fortræffeligt.
Kraftfuld drivline
6-trins Powershift dobbeltkoblingsgearet arbejder
glimrende sammen med den kraftige 210-hestes
2-liters turbodieselmotor, der også leverer et
overbevisende drejningsmoment på 450 Nm over et
omdrejningsinterval fra 2000 til 2259 omdr./min.
Motoren er smidig, fartpræstationerne er glimrende,
bilens størrelse taget i betragtning (0-100 km/t på
9,4 sekunder), men den skal altså bruge noget tid
på, at ramme topfarten på de 211 km/t (se onboard
videoen her på siden), men hvor tit har man også
lige brug for det…
Brændstoføkonomien på 16,9 km/l er også udmærket,
men i praksis vanskelig at opnå, hvis man blot føler
sig fristet til at anvende en smule af bilens
accelerationsevne.
Rummelig og fleksibel
Hvad de funktionelle egenskaber angår, er Ford Edge
ikke banebrydende. Men den har, hvad der forventes
af en stor SUV mht. fleksibilitet og
kabineindretning. Længden på 4,81 meter i
kombination med den forholdsvis store bredde på 1,93
meter og tilsvarende lidt større højde end ”normale
SUV’er” på 1,74 meter er med til at gøre
bagagerummet stort. Det rummer 602 liter (inkl.
reservehjul) og totalkapaciteten med bagsæderne lagt
ned er 1847 liter – det er større end f.eks. i en VW
Touareg.
Oven i det kommer et righoldigt udstyrsprogram, som
fuldt ud modsvarer prisen på de små 800.000 kroner
for den prøvekørte version. Udstyrslisten inkluderer
f.eks. 230 Volt strømudtag, adaptiv styring (som
aktivt modvirker den ellers lidt tunge fornemmelse
af den trods alt store bil), p-sensorer for og bag,
varme i rat og sæder, nøglefri betjening (inkl.
el-bagklap), forrudevarme og navigation. To kameraer
samt en radar sikrer pre-kollisions-effekten og
fodgængergenkendelse, så ingen om muligt kommer til
skade – det har vi ikke afprøvet…
|