- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Fiat 500L Wagon Family

1,6 MJT 120 hk

Familiebil med skærpet look


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når én bliver til to og to bliver til flere kommer Fiat 500L Wagon Family ind i billedet. I hvert fald, hvis den ene er vild med Fiat 500 og ikke vil give afkald på den særlige Fiat 500 følelse, blot fordi hun har fået sig en kæreste og de har fået børn. Og ja, der står ”hun” – ren kønsdiskriminering, kunne man forestille sig, at meningen ville være øst for Danmark.

 

I bilverdenen er det ”tilladt” at kønsdiskriminere. Fiat 500 appellerer selvsagt til begge køn, især hvis man tager nostalgien i brug. Men en helt uvidenskabelig iagttagelse, når man forsøger at kategorisere personerne bag rattet i de Fiat 500, der kører rundt i den danske trafik, alene på deres visuelle fremtoning, er: Fiat 500 er en bil for kvinder.

 

Begge køn

Men fællesskabet er i de fleste tilfælde baseret på såvel en feminin part som en maskulin. Derfor er det ingen dum ting, at Fiat har skærpet udseendet på deres magnum-500, dvs. den 7-sædede udgave af det, der et eller andet sted er en Fiat 500. I den seneste udgave, der kom på markedet i september 2017, har man erstattet omkring 40 procent af komponenterne i den hidtidige Fiat 500L og den har blandt andet fået en ny og skarpere, mere maskulin om man vil, front. Det er nok en bil, begge parter kan enes om.



Det er ikke uden betydning, for dens funktionelle/praktiske egenskaber er uomtvistelige. Den er markedets korteste 7-sædede bil, den har meget betegnende fået justeret lidt på navnet også, så den nu hedder Wagon Family, hvor det er Wagon navnet, har vi efter produktionen af on-board videoen her på siden konstateret, der udtrykker størrelsen.

 

Meget plads og funktion for pengene

Funktionelt er bilen i princippet identisk med den 500L, vi senest prøvekørte i 2014 (læs prøvekørslen af Fiat 500L årgang 2014 hér >>>), men de 40 procent nye komponenter har naturligvis gjort en vis forskel. I mellemtiden har politikerne jo også øvet deres indflydelse på prissætningen. Derfor kan den hér prøvekørte model købes for 232.443 kroner, inklusive 7 siddepladser og en markant kraftigere og alligevel ligeså økonomisk 120 hestes dieselmotor – i 2014 måtte vi nøjes med 85 hestekræfter.

 

Det sidste er ikke mindst interessant, for de flere hestekræfter giver bedre fartpræstationer. 100 km/t nås f.eks. på blot 10,9 sekunder, og topfarten er næsten 190 km/t. Så hurtigt har vi ikke kørt i bilen, men til gengæld forsøgte de sene efterårsstorme på, at forstyrre køreoplevelsen. Men det lykkedes dem ikke. Fiat 500L Wagon Family kører snorlige, selvom sidevindstød af stormstyrke forsøger, at få den til at køre andre steder hen, end føreren ønsker. Den kører ganske enkelt fabelagtig godt, især taget i betragtning at den store sideflade kunne tænkes, utilsigtet at ville kunne fungere som vindfanger.

 

God motor

Hvad motoren angår, har Fiat altid været gode til dieselmotorer, og den 1,6 liter store 4-cylindrede multijet maskine er ingen undtagelse. Den er smidig, trækvillig, bl.a. i kraft af et stort drejningsmoment (som i øvrigt gør det tilladt at spænde en anhænger på op til 1100 kg på trækkrogen) og som nævnt ret økonomisk. Bilens facon er jo ikke ultra aerodynamisk med en højde på 1,66 meter, men det klarer motoren godt. En smule støjende, er det eneste, man kan sætte en finger på, men det er også i småtingsafdelingen (husk lyden, når onboard videoen her på siden afspilles).



Udvendigt er fronten shinet op, ny kofanger og LED kørelys er en del af pakken og for en beskeden merpris på under 6000 kroner kan bilen også leveres med tag i en anden farve. Det giver naturligvis bilen en mere individuel karakter, hvad der måske i den moderne verden godt kan have en betydning. Men en anden tag-farve kan også være med til at give bilen en lidt lavere fremtoning.

 

Indvendige justeringer

Indvendigt er kabinen blevet redesignet med et nyt interiør. Det omfatter blandt andet et nyt multifunktions 3-eget læderrat, ny instrumentering med en stor skærm, en omfattende tripcomputer, ny radio samt en ny udformning af selve instrumentbrættet, der som i Fiat 500 altid er lakeret i samme farve som bilen. Men gearstangen er løftet tættere på rattet, uden at skiftepræcisionen er blevet forringet derved.



Når det er sagt, skal man dog være lidt af en kender for at se de helt store ændringer – men da 500L bl.a. skal genspejle designet i den lille 500, er der naturlige grænser for, hvor anderledes man kan lave den. Det skal tilføjes, at automatisk nødbremse ved bykørsel ikke er standard, men det fine sikkerhedssystem kan tilkøbes for blot 6000 kroner som bl.a. også inkluderer regnsensor.


 

 

Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvet den ualmindelig praktiske XL udgave af Fiat 500. Tag med på køreturen og oplev en imponerende stabilitet i stiv sidevind. Fuld HD.


 


Modelnavn:

Fiat 500L Wagon Family 1,7 MJT 120 hk

Listepris:

Kr. 232.443 (med 7 sæder)

Motor:

4 cyl. 1,6 l turbodieselmotor. 120 hk. 320 Nm/ 1750 omdr./min

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

10,9 sek/ 189 km/t/ 23,8/l. 112 g/km

Længde

4,35 m

Bagagerum

638-1708 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESC. Hill-holder. 16” alufælge. Justerbare forlygter. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fartpilot med -begrænser. 5 justerbare nakkestøtter. Længde justerbare bagsæder. Isofix. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag.


Benpladsen ved bagsæderne er kolossal.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt