Når én bliver til to
og to bliver til flere kommer Fiat 500L Wagon Family
ind i billedet. I hvert fald, hvis den ene er vild
med Fiat 500 og ikke vil give afkald på den særlige
Fiat 500 følelse, blot fordi hun har fået sig en
kæreste og de har fået børn. Og ja, der står ”hun” –
ren kønsdiskriminering, kunne man forestille sig, at
meningen ville være øst for Danmark.
I bilverdenen er det
”tilladt” at kønsdiskriminere. Fiat 500 appellerer
selvsagt til begge køn, især hvis man tager
nostalgien i brug. Men en helt uvidenskabelig
iagttagelse, når man forsøger at kategorisere
personerne bag rattet i de Fiat 500, der kører rundt
i den danske trafik, alene på deres visuelle
fremtoning, er: Fiat 500 er en bil for kvinder.
Begge køn
Men fællesskabet er
i de fleste tilfælde baseret på såvel en feminin
part som en maskulin. Derfor er det ingen dum ting,
at Fiat har skærpet udseendet på deres magnum-500,
dvs. den 7-sædede udgave af det, der et eller andet
sted er en Fiat 500. I den seneste udgave, der kom
på markedet i september 2017, har man erstattet
omkring 40 procent af komponenterne i den hidtidige
Fiat 500L og den har blandt andet fået en ny og
skarpere, mere maskulin om man vil, front. Det er
nok en bil, begge parter kan enes om.
Det er ikke uden
betydning, for dens funktionelle/praktiske
egenskaber er uomtvistelige. Den er markedets
korteste 7-sædede bil, den har meget betegnende fået
justeret lidt på navnet også, så den nu hedder Wagon
Family, hvor det er Wagon navnet, har vi efter
produktionen af on-board videoen her på siden
konstateret, der udtrykker størrelsen.
Meget plads og
funktion for pengene
Funktionelt er bilen
i princippet identisk med den 500L, vi senest
prøvekørte i 2014 (læs
prøvekørslen af Fiat 500L årgang 2014 hér >>>),
men de 40 procent nye komponenter har naturligvis
gjort en vis forskel. I mellemtiden har politikerne
jo også øvet deres indflydelse på prissætningen.
Derfor kan den hér prøvekørte model købes for
232.443 kroner, inklusive 7 siddepladser og en
markant kraftigere og alligevel ligeså økonomisk 120
hestes dieselmotor – i 2014 måtte vi nøjes med 85
hestekræfter.
Det sidste er ikke
mindst interessant, for de flere hestekræfter giver
bedre fartpræstationer. 100 km/t nås f.eks. på blot
10,9 sekunder, og topfarten er næsten 190 km/t. Så
hurtigt har vi ikke kørt i bilen, men til gengæld
forsøgte de sene efterårsstorme på, at forstyrre
køreoplevelsen. Men det lykkedes dem ikke. Fiat 500L
Wagon Family kører snorlige, selvom sidevindstød af
stormstyrke forsøger, at få den til at køre andre
steder hen, end føreren ønsker. Den kører ganske
enkelt fabelagtig godt, især taget i betragtning at
den store sideflade kunne tænkes, utilsigtet at
ville kunne fungere som vindfanger.
God motor
Hvad motoren angår,
har Fiat altid været gode til dieselmotorer, og den
1,6 liter store 4-cylindrede multijet maskine er
ingen undtagelse. Den er smidig, trækvillig, bl.a. i
kraft af et stort drejningsmoment (som i øvrigt gør
det tilladt at spænde en anhænger på op til 1100 kg
på trækkrogen) og som nævnt ret økonomisk. Bilens
facon er jo ikke ultra aerodynamisk med en højde på
1,66 meter, men det klarer motoren godt. En smule
støjende, er det eneste, man kan sætte en finger på,
men det er også i småtingsafdelingen (husk lyden,
når onboard videoen her på siden afspilles).
Udvendigt er fronten
shinet op, ny kofanger og LED kørelys er en del af
pakken og for en beskeden merpris på under 6000
kroner kan bilen også leveres med tag i en anden
farve. Det giver naturligvis bilen en mere
individuel karakter, hvad der måske i den moderne
verden godt kan have en betydning. Men en anden
tag-farve kan også være med til at give bilen en
lidt lavere fremtoning.
Indvendige
justeringer
Indvendigt er
kabinen blevet redesignet med et nyt interiør. Det
omfatter blandt andet et nyt multifunktions 3-eget
læderrat, ny instrumentering med en stor skærm, en
omfattende tripcomputer, ny radio samt en ny
udformning af selve instrumentbrættet, der som i
Fiat 500 altid er lakeret i samme farve som bilen.
Men gearstangen er løftet tættere på rattet, uden at
skiftepræcisionen er blevet forringet derved.
Når det er sagt,
skal man dog være lidt af en kender for at se de
helt store ændringer – men da 500L bl.a. skal
genspejle designet i den lille 500, er der naturlige
grænser for, hvor anderledes man kan lave den. Det
skal tilføjes, at automatisk nødbremse ved bykørsel
ikke er standard, men det fine sikkerhedssystem kan
tilkøbes for blot 6000 kroner som bl.a. også
inkluderer regnsensor.
|