Det kan lyde som en lidt fortærsket overskrift, men
vores oplevelse var, at BMW’s M2 udgave af den
kompakte 2-serie Coupé er forbavsende komfortabel på
almindelig landevej. Så komfortabel, at ingen
behøver fravælge bilen af frygt for, at den bliver
uudholdelig i hverdagen. Det gør den næppe –
tværtimod.
Årsagen er, at BMW har bygget bilen helt igennem
rigtigt. I hvert fald hvis det gælder om, at skabe
en bil, der ser godt ud, har sublime kørefærdigheder
og i øvrigt er det håndgribelige udtryk for, hvor
meget man kan opnå ved hjælp af moderne teknik – og
så skal målestokken i øvrigt være køredynamik og
masser af fart.
Fin fart
M2 Coupé er dog ikke verdens hurtigste bil. Men mon
ikke 4,3 sekunder til 100 km/t rækker for de fleste
med højoktan brændstof i blodårene. Vi gætter på, at
den udmærket kunne køre hurtigere, og kun er
elektronisk begrænset til 250 km/t, fordi sådan gør
man i Tyskland.
Vi nåede ikke helt så højt op i fart, da vi lånte
asfalt på FDM Sjællandsringen. 180 km/t for enden af
langsiden blev det til, og havde tiden været der til
at finjustere kørestilen og modet været der, til at
rykke bremsepunktet helt tæt på dækvolden, ville vi
måske have ramt 200 km/t – men sandt at sige: Til
hvad nytte?
Landevejsbil
For selvom vi kalder BMW M2 Coupé for en racerbil,
er den med sine 1595 kg alt for tung til at blande
sig med baneracere. Piller man alt udstyret af den
og ripper den for luksus, så er den ved at være
hjemme. Hvor mange hundrede kg det ville kunne blive
til, tør vi ikke spå om, men givet vis vil det blive
til flere af dem.
Simpelthen fordi M2 Coupé er skabt som en
landevejsbil. Ikke som en landevejsracer (for man må
ikke køre race på landevejen, hvis nogen skulle have
glemt det). Men hvilken en landevejsbil…
BMW’s sande sjæl
Visuelt er den på én gang anmassende og elegant. Den
er BMW’s sande sjæl pakket sammen i et iøjefaldende
design og udstyret efter alle kunstens regler.
I kabinen er der læderindtræk og sportssæder (med
varme, oven i købet, hvis man ikke skulle få den af
at køre bilen), p-sensorer bag er en rar ting,
klimaanlæg godt for temperaturen, hvis den skulle
blive for overophedet, og Xenon lygter, så man kan
finde vej i mørke.
Men egentlig er alt det blot kosmetik og
overfladeluksus. Dér hvor den virkelige luksus
opleves er, når man fornemmer hvor fine
køreegenskaber, den har fået med sig.
Sublim undervogn
En BMW M2 Coupé har naturligvis baghjulstræk. Men
den har også en stort set ligelig vægtfordeling, så
50 procent af vægten ligger på hver hjulakse. Der er
tale om en letvægtsundervogn, hvorved affjedringen
ultrahurtigt reagerer på underlaget og belastningen.
Bag til er der anvendt en fem-leds multilink aksel
og til at styre alle bevægelserne, når man kører
bilen til sit yderste, er den spækket med følere og
computere, der siden regulerer kraftoverførslen og
dæmpningen.
Firehjulstræk og launchcontrol
Bilen har træk på alle fire hjul, men foretrækker
baghjulene indtil man aktiverer launchcontrol (det
gør vi i videoen her på siden). Og da kan de 100
km/t nås på de nævnte 4,3 sekunder, næsten uanset
kørebanens beskaffenhed. Den befinder sig i øvrigt
kun 12 cm under bilens laveste punkt – altså bortset
fra hjulene…
I øvrigt sker kraftoverførslen mellem hjulene med
assistance fra et elektronisk styret lamelspær, og
servokræfterne reguleres som sådan helt efter
forholdene. Det har man bestemt også glæde af, når
man skal hurtigt ud af en kurve.
Måske det bedste af det hele…
Og så er vi fremme ved måske det allerbedste af det
hele: Den 6-cylindrede rækkemotor i maskinrummet.
Den har en slagvolumen på 3 liter, er udrustet med
turbolader og leverer op til 370 hestekræfter, godt
assisteret af et drejningsmoment på 465 Nm.
Det imponerende er imidlertid ikke kun størrelsen
men også konfigurationen, som tillader, at det
maksimale drejningsmoment nås ved beskedne 1400
motoromdrejninger i minuttet. Det er da også det
eneste sted, hvor man kan anvende ordet ”beskedent”
i en BMW M2 Coupé. Jo, benpladsen på bagsædet er
ikke overvældende – men med et bagagerum på 390
liter er pladsforholdene nu ikke dårlige.
Tilbage til drejningsmomentet: Det begynder først at
tage af når man passerer 5560 omdr./min. og systemet
muliggør desuden et overboost i krævende tilfælde,
så man når 500 Nm.
Ikke billigt
Men alting har sin pris. 975.000 kroner er
listeprisen. BMW havde desuden installeret
ekstraudstyr, så prisen krøb op på 1,134 millioner
kroner. Og pisker man rundt på FDM Sjællandsringen,
som vi gjorde (husk nu at se videoen her på siden),
så kører man ikke mere end et par omgange på den
godt 1 kilometer lange køretekniske bane for hver
liter benzin.
Heldigvis er det anderledes på landevejen – da er
det officielle forbrugstal 12,7 km/l. Men det kræver
så, at man læner sig tilbage i sædet, cruiser
derudad med en fart, der holder sig indenfor
hastighedsgrænserne og undlader, at sætte af ved
hjælp af launchcontrol hver gang, det røde lys
bliver grønt.
|