- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 320d Gran Turismo aut.

GT i enhver forstand


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af fordelene ved et website som Motorsiden.dk, med et meget stort arkiv over prøvekørsler, er bl.a., at når vi tester en faceliftet bil kan man som regel se, hvordan forgængeren så ud, ved at finde den i arkivet. Men det holder ikke for den faceliftede udgave af den unikke BMW 320d Gran Turismo, for det er ganske enkelt første gang, at vi har prøvet den model.

 

Så faceliftet springer vi let henover og skal blot konstatere, at selvfølgelig er der forskel i forhold til forgængeren, men forskellene er ikke voldsomme. Vi kan heller ikke referere til en almindelige 320d, ikke så godt i hvert fald, for GT udgaven er markant anderledes end en almindelig 3’er BMW.

 

Og alligevel, for på en eller anden måde er 3-serie GT placeret mellem en 3-serie og en 5-serie. Som sådan er den helt sin egen. Den er ikke mindst 19 cm længere end en 3-serie sedan, og med en længde på 4,82 meter er den en temmelig stor bil.

 

Lever op til sit navn

Tilnavnet ”Gran Turismo” lever den helt op til. GT betyder som bekendt en stor og også gerne hurtig rejsebil – noget, som bestemt ikke alle GT biler kan honorere. BMW’en gør det og med meget stor overbevisning, bl.a. fordi den er helstøbt. Designet udstråler ”GT” i den basale betydning. Ikke bare er bilen stor, den har også coupé form og visuelt sættes prikken over i’et, når bagvingen skyder op af bagklappen, når hastigheden passerer de 110 km/t.

 

Her bliver den i øvrigt indtil farten er under 70 km/t, så den farer altså ikke op og ned når hastigheden ligger omkring de 110. Om den ellers har nogen praktisk betydning, kan vi ikke forholde os til. Måske strømliner den luften, så man kan komme tættere på den udmærkede brændstoføkonomi på 21,7 km/l, måske stabiliserer den bagvognen ved de højere hastigheder, for coupé formen er ikke nødvendigvis aerodynamisk optimal. Men en sjov feature er den i hvert fald.

 

GT snittet understreges også af rammeløse sideruder, som dog giver en smule vibration i ruderne, men det er helt normalt med en sådan løsning.



Det store bagagerum

Bagtil har man også måtte finde en løsning på hattehylden. Bagagerummet er nemlig stort og der er rigelig plads til plads til 4-5 personer i bilen – utrolig god bagsædeplads faktisk – men indsynet gennem den store bagrude direkte ned i bagagerummet krævede en særlig løsning. Det er klaret ved, at lave en todelt hattehylde, der dog ikke er meget bevendt som hattehylde, men det går jo nok... og halvdelen af den følger så den elektriske bagklap op og ned.


 

 

 


Bagsædets ryglæn er tredelt og den midterste sektion kan lægges ned sammen med både sædet i højre og venstre side. Interiøret er kraftigt inspireret af 3-serien, lækre materialer, som det bør være i en bil til omkring 600.000 kroner. Men pladsen gør en stor forskel. Det er muliggjort af, at GT ikke bare er længere en den almindelige 3-serie men også har fået akselafstanden forlænget med hele 11 cm.

 

Perfekt balance

Det betyder, at bilerne også kører en smule forskelligt, men forskellen er forbavsende lille. Det skyldes formentlig, at man har bibeholdt vægtfordelingen, så der fortsat er omkring 50 procent på hver aksel og det giver en meget godt vejbeliggenhed. Affjedringen er suveræn med anvendelse af lavfriktions støddæmpere og støjniveauet også lavt.

 

Egentlig er den største mærkbare forskel på den almindelige 3-serie sedan og GT’eren, at man sidder 6 cm højere i GT-versionen. det giver på den ene side et bedre overblik over trafikken, på den anden side føler man bilens bevægelser lidt anderledes.



Fin drivline

2-liters dieselmotoren på 190 hestekræfter er smidig, trækvillig og støjsvag. I kombination med Steptronic automatgearet – som ikke er et dobbeltkoblingsgear – er drivlinen meget velvalgt til 3-serie GT’en. Det er vigtigt at påpege, at automatgearet ikke er et dobbeltkoblingsgear, fordi det muliggør meget hurtigere skifte ned i gearene, noget som et dobbeltkoblingsgear ikke normalt har det så godt med.



At GT versionen er større end sedanen læses iøvrigt i præstationstallene. Den bruger et halvt sekund mere på at nå de 100 km/t, men mon ikke det er til at leve med, når tallet er 7,7 sekunder. Topfarten på 226 km/t supplerer accelerationen og gør virkelig sit til, at GT udgaven helt igennem aldeles lever op til sit navn. Den er en ægte Gran Turismo.

 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


Med tilnavnet Gran Turismo ændrer den almindelige 3-serie BMW karakter. Den bliver markant større, mere rummelig og lever op til "GT" betegnelsen. Se onboard videoen også med køresekvenser i dens sidste del. Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 

 

 


Model:

BMW 320d Gran Turismo aut.

Listepris:

Kr. 574.400

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 190 hk./ 4000 omdr./min. 400 Nm/1750-2500 omdr./min. 8-trins automatgear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 226 km/t/ 21,7 km/l /120 g/km

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

520 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. DSC (ESP). 6 airbags. 17” alufælge (standard). Fuld LED forlygter med intensiv rens. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Multijusterbart multifunktions læderrat. 2-zone klimaanlæg. 6,5” farveskærm. AUX-stik, BlueTooth. Sædevarme for. Regnsensor. 2 X Isofix. Elektrisk bagklap.


Link til importøren


Bagagerumsbunden kan slås op og holdes på plads af en støddæmper, ligesom en tophængslet bagklap.

 

Fuld LED lys er standard i Gran Turismo modellen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt