En af fordelene ved et website som Motorsiden.dk,
med et meget stort arkiv over prøvekørsler, er
bl.a., at når vi tester en faceliftet bil kan man
som regel se, hvordan forgængeren så ud, ved at
finde den i arkivet. Men det holder ikke for den
faceliftede udgave af den unikke BMW 320d Gran
Turismo, for det er ganske enkelt første gang, at vi
har prøvet den model.
Så faceliftet springer vi let henover og skal blot
konstatere, at selvfølgelig er der forskel i forhold
til forgængeren, men forskellene er ikke voldsomme.
Vi kan heller ikke referere til en almindelige 320d,
ikke så godt i hvert fald, for GT udgaven er markant
anderledes end en almindelig 3’er BMW.
Og alligevel, for på en eller anden måde er 3-serie
GT placeret mellem en 3-serie og en 5-serie. Som
sådan er den helt sin egen. Den er ikke mindst 19 cm
længere end en 3-serie sedan, og med en længde på
4,82 meter er den en temmelig stor bil.
Lever op til sit navn
Tilnavnet ”Gran Turismo” lever den helt op til. GT
betyder som bekendt en stor og også gerne hurtig
rejsebil – noget, som bestemt ikke alle GT biler kan
honorere. BMW’en gør det og med meget stor
overbevisning, bl.a. fordi den er helstøbt. Designet
udstråler ”GT” i den basale betydning. Ikke bare er
bilen stor, den har også coupé form og visuelt
sættes prikken over i’et, når bagvingen skyder op af
bagklappen, når hastigheden passerer de 110 km/t.
Her bliver den i øvrigt indtil farten er under 70
km/t, så den farer altså ikke op og ned når
hastigheden ligger omkring de 110. Om den ellers har
nogen praktisk betydning, kan vi ikke forholde os
til. Måske strømliner den luften, så man kan komme
tættere på den udmærkede brændstoføkonomi på 21,7
km/l, måske stabiliserer den bagvognen ved de højere
hastigheder, for coupé formen er ikke nødvendigvis
aerodynamisk optimal. Men en sjov feature er den i
hvert fald.
GT snittet understreges også af rammeløse sideruder,
som dog giver en smule vibration i ruderne, men det
er helt normalt med en sådan løsning.
Det store bagagerum
Bagtil har man også måtte finde en løsning på
hattehylden. Bagagerummet er nemlig stort og der er
rigelig plads til plads til 4-5 personer i bilen –
utrolig god bagsædeplads faktisk – men indsynet
gennem den store bagrude direkte ned i bagagerummet
krævede en særlig løsning. Det er klaret ved, at
lave en todelt hattehylde, der dog ikke er meget
bevendt som hattehylde, men det går jo nok... og
halvdelen af den følger så den elektriske bagklap op
og ned.
Bagsædets ryglæn er tredelt og den midterste sektion
kan lægges ned sammen med både sædet i højre og
venstre side. Interiøret er kraftigt inspireret af
3-serien, lækre materialer, som det bør være i en
bil til omkring 600.000 kroner. Men pladsen gør en
stor forskel. Det er muliggjort af, at GT ikke bare
er længere en den almindelige 3-serie men også har
fået akselafstanden forlænget med hele 11 cm.
Perfekt balance
Det betyder, at bilerne også kører en smule
forskelligt, men forskellen er forbavsende lille.
Det skyldes formentlig, at man har bibeholdt
vægtfordelingen, så der fortsat er omkring 50
procent på hver aksel og det giver en meget godt
vejbeliggenhed. Affjedringen er suveræn med
anvendelse af lavfriktions støddæmpere og
støjniveauet også lavt.
Egentlig er den største mærkbare forskel på den
almindelige 3-serie sedan og GT’eren, at man sidder
6 cm højere i GT-versionen. det giver på den ene
side et bedre overblik over trafikken, på den anden
side føler man bilens bevægelser lidt anderledes.
Fin drivline
2-liters dieselmotoren på 190 hestekræfter er
smidig, trækvillig og støjsvag. I kombination med
Steptronic automatgearet – som ikke er et
dobbeltkoblingsgear – er drivlinen meget velvalgt
til 3-serie GT’en. Det er vigtigt at påpege, at
automatgearet ikke er et dobbeltkoblingsgear, fordi
det muliggør meget hurtigere skifte ned i gearene,
noget som et dobbeltkoblingsgear ikke normalt har
det så godt med.
At GT versionen er større end sedanen læses iøvrigt
i præstationstallene. Den bruger et halvt sekund
mere på at nå de 100 km/t, men mon ikke det er til
at leve med, når tallet er 7,7 sekunder. Topfarten
på 226 km/t supplerer accelerationen og gør virkelig
sit til, at GT udgaven helt igennem aldeles lever op
til sit navn. Den er en ægte Gran Turismo.
|