Da Audi præsenterede
den første Q5 tilbage i 2008 var det en naturlig
konsekvens af den retning, man havde taget med den
større Q7, som kom på markedet tre år tidligere.
Siden er markedet for kompakte SUV’er eksploderet,
og i fjor var tiden så inde til, at præsentere en
helt ny generation af medium størrelse SUV’en. Den
er i mellemtiden også kommet til Danmark.
Audi har placeret
mærket i premium segmentet og meget naturligt er en
Q5 heller ingen billig bil. Hvis man sammenligner
med den nye VW Tiguan med samme motor som den
prøvekørte, firehjulstræk og 7-trins DSG, der svarer
til Audis 7-trins S-Tronic, er prisen omkring
180.000 kroner højere. Sammenligningen er bare ikke
helt fair, for meget har man gjort anderledes i
Audi’en, eksempelvis er forbrugstallene for de to
tilsyneladende ens drivliner meget forskellige – til
Audiens fordel. Og Audi’en er også noget længere end
Tiguanen.
Alt dette er ikke
skrevet for at sammenligne de to biler fra samme
koncern, men mest for at visualisere, at der
virkelig er forskel på bilerne.
Har det hele
I vores optik er
Audi Q5 er ægte SUV. Den har en frihøjde på 20 cm,
den kan fås med det berømmede quattro firehjulstræk
og har derigennem semi-off road køreegenskaber. Og
præcis i den prøvekørte version disponerede man også
over den kraftige 190-hestes 2-liters dieselmotor
med SCR katalysator.
Sidstnævnte er ikke
uden betydning, set i lyset af dieselskandalen. SCR
katalysatoren er baseret på den såkaldte AdBlue
teknologi, som reducerer de for nærmiljøet skadelige
kvælstofilter til næsten ingenting – samtidig med,
at man har kunnet opnå et fint brændstofforbrugstal
på 20 km/l (svarende til 132 g CO2/km). Det er
virkelig et pænt tal for en firehjulstrukken høj SUV
i mellemkategorien med så stor effekt.
Fornemt vejgreb
Effekten i sig selv
muliggør, at man i samarbejde med den effektive S
Tronic dobbeltkoblings gearkasse, stort set uanset
vejforholdene kan nå 100 km/t på 7,9 sekunder.
Simpelthen fordi der skal is og sne (gætter vi på,
for det har vi ikke prøvet), til at påvirke
vejgrebet, når farten skal opad.
Vejgrebet er også
hjulpet af 235 mm brede 60 procent lavprofildæk,
monteret på 18” fælge. Heller ikke det er
uvæsentligt, for de brede dæk og de ikke alt for
store fælge giver en fin affjedring i dæksiderne –
præcis hvad man har brug for ved terrænkørsel, og
som heller ikke er dårligt på plan asfalt. Man kunne
frygte, at det kunne forhøje sidevindsfølsomheden og
forringe styrepræcisionen. Se videoen her på siden
og bliv overbevist om, at det ikke er tilfældet.
Problemfri og
komfortabel
Mest overbevisenden
var den problemfri, komfortable kørsel – underbygget
af den sikre forvisning om, at kommer man lidt i
uføre, får man også stor hjælp af bilen. Den er
meget lydløs, både hvad angår forplantningen af
ujævnheder og vibrationer i hjulophængene som den
meget beskedne vindstøj. Sidstnævnte var formentlig
ekstra god, fordi bilen som ekstra udstyr var
forsynet med støjdæmpende, såkaldte akustiske
sideruder, der supplerer den standardmonterede
akustiske forrude.
Hvad Q5’eren
funktionelle egenskaber angår, er de som man
forventer i en mellemstor SUV: God plads på bagsædet
(kabinen er også meget høj, så det er svært at støde
hovedet imod taget, også når man sidder bagi),
bagagerummet er pænt, 550 liter, som kan øges til
1550 liter, men dog ikke klasse-ledende. Og så må
man hænge 2,4 tons på trækkrogen!
Udstyret
Standardudstyret er
foruden de nævnte 18” alufælge og den akustiske
forrude også nøglefri betjening, klimaanlæg, en 5”
skærm og Xenonforlygter. Det udstyr er inkluderet i
listeprisen med quattro firehjulstrækket, de 190
dieselheste og 7-trins S tronic gearkassen. Oven i
det havde man fra Audis side udstyret bilen med
bl.a. adaptiv fartpilot, som virker helt op til de
218 km/t Q5’eren kan køre, p-assistent og bakkamera
(godt, for så godt er udsynet bagud ikke),
sædevarme, også på bagsædet, elektrisk bagklap, LED
forlygter, læderindtræk og navigation – og så var
klimaanlægget udbygget med en zone også ved
bagsæderne.
Sidst, men ikke
mindst: Tilnavnet Sport ændrer ikke på affjedringen,
men derimod drivlinen og styringen. Man får ganske
enkelt en mere dynamisk køreoplevelse uden tab af
kørekomfort og terrænegenskaber.
|