Audi Q2 er af mange defineret som en urban crossover,
altså en lidt højere bil, oven i købet med forøget
frihøjde, hvis mål det primært er, at blive brugt i
byerne. Men den er meget mere end det, viser vores
prøvekørsel af den allermindste i Audis Q-serie.
Det er nærliggende, at sammenligne Audi Q2 med
storesøsteren Q3 eller mærkekollegerne fra
Volkswagen, SEAT og Skoda. Men selvom Q2 er baseret
på den samme og yderst fleksible MQB platform er det
mest regulært, at lade Audi Q2 være helt sin egen.
Som urban crossover er en bil som MINI Countryman
dog i højere grad et køretøj, man kan sammenligne
med. Men igen: Audi Q2 er sin egen, og det er det,
de kommende linjer handler om.
Tango-rød
Q2 er 4,19 meter lang og 1,51 meter høj. Den
prøvekørte version udmærkede sig ved at være
knaldrød. Men er det ikke noget vrøvl, det har jo
ikke meget bilen som bil at gøre? Det er ikke vrøvl,
for mon ikke de allerfleste mennesker lader en bils
udseende have stor betydning for deres bilvalg? Og i
givet fald er det bestemt ikke uden betydning
hvilken farve, den har – og betegnelsen ”Tango-rød”
passer glimrende.
Dertil kommer designmæssige finesser som den brede
sølv-stolpe bagtil, som giver bilen et markant,
egenartet udseende og understreger det sportslige
snit, der især i den prøvekørte Sport-version er
vigtigt. Beskyttelsesplader for og bag understreger
det lidt rå, offroad agtige snit, som også
kendetegner bilen.
Forbavsende god plads
I kabinen er der plads som i en kompakt crossover,
faktisk forbavsende meget bagageplads i kraft af de
405 liter, der findes bag bagsæderne, bilens længde
taget i betragtning. Ved bagsæderne er det fortsat
lidt uforståeligt, at Audi ligesom i A4 modellen har
indbygget en kardantunnel, når bilen har
forhjulstræk. Det skyldes givet vis, at den også kan
fås med firehjulstræk, og da er der brug for plads
til en kardanaksel, men det fjerner fuldstændigt
benpladsen ved bagsædets midterste siddeplads.
Når det så er sagt, er det jo sandt at sige aldrig
rart, at presse fem personer ind i mindre biler, og
vi gætter på, at det er forsæderne, der bruges mest
i den kompakte crossover. Og hér trives man især på
førerpladsen, fordi instrumenterne er orienteret
imod føreren, eksempelvis 7” centerskærmen, der
stikker op fra instrumentbordet, er meget tydelig og
let læselig fra førersædet og knap så overskuelig
fra passagersædet.
Klarer det hele
Vi tog Audi’en ud af bymiljøet og testede den også
på plane landeveje, plane grusveje og på
destruktive, ujævn markveje. På den plane asfalt
trives den, dér er den i sit es og kører, som man
forventer af en Audi. På den rå markvej (se videoen
her på siden) var den forbavsende god, hvorimod den
plane grusvej lod for mange af de små ujævnheder
finde vej op gennem hjulophængene.
Det kan skyldes, at den prøvekørte Sport version var
udstyret med 17” letmetalfælge med lavprofildæk, for den
samme oplevelse havde man ved kørsel på brosten.
God basis
Basisprisen for en Audi Q2 er 306.000 kroner og det
er præcis den model, vi prøvekørte. Den pris
inkluderer en overbevisende og veloplagt 3-cylindret
TFSI benzinmotor, som præsterer 116 hestekræfter og
gør det muligt, at nå 100 km/t på godt 10 sekunder,
hvis man er lidt hurtig med det velfungerende
manuelle 6-trins gearskift. Motoren støjer ikke
meget og den er økonomisk: Det officielle
forbrugstal er 19,6 km/l.
Standardudstyret inkluderer bl.a. klimaanlæg,
sportssæder og det, Audi kalder progressiv styring,
hvor udvekslingen i styringen gør det lettere at
opnå stabil kørsel. En fin finesse i en bil med en
forholdsvis kort akselafstand.
Ekstraudstyr er nødvendigt
Men man kan hurtig få brugt penge på ekstraudstyr og
det bør man medregne. Den prøvekørte bil var tilført
fartpilot, sædevarme, lydanlæg, lys- og regnsensor,
LED forlygter, MMI navigation og meget andet, som
underbygger den forventning til en luksuøs bil, man
har, når det gælder Audi.
Dermed steg prisen dog også til 435.000 kroner – men
det er nok en mere realistisk pris at betale, hvis
man ønsker en Q2 – udstyr som sædevarme og fartpilot
er ofte standard i klassen.
|