- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW move up!

New move: Up på nettet


Af Søren Clauding – december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kort tid efter, at vi havde prøvekørt den seneste udgave af Volkswagens populære up!, gav VW i Danmark den lille bil yderligere et skub ”up!-ad” – nu kan den også købes via internettet. Det var måske lige det, der skulle til, for at fastholde bilens position på markedet, for selvom bilen i sommer fik en ansigtsløftning, har konkurrenterne ikke ligget på den lade side efter up! succesintroduktionen for fem år siden.

 

Måske er det en smule unfair, for den bil, vi nu har sat fokus på, er den effekt-fattige udgave med 60-hestes motor, men hvad køreegenskaberne angår, er up! blevet indhentet. Selvom den som sådan ikke længere kan få prædikatet af, at tilbyde minibilklassens bedste køreegenskaber, er de så gode, at de fortjener en kraftigere motor.



90 heste er en option

En 90-hestes maskine – altså halvanden gang så kraftig – findes da også i modelprogrammet. Den giver den effekt, bilen har fortjent, men den er også 68 kg tungere. Hvilket højst sandsynligt gør den korte bil mere stabil ved motorvejsfart, ikke dårligt i en stiv vinterkuling. Egentlig en win-win situation.

 

Det skal dog tilføjes, at 90 hestes TSi-motoren alene leveres til udstyrsmodellen ”high up!”, hvilket prismæssigt bringer den på niveau med flere B-segment biler – 138.000 kroner. Den prøvekørte version var den såkaldte ”move up!”. Den befinder sig, som navnet antyder, et trin højere oppe på udstyrsskalaen end basisudgaven ”take up!”, prisen er da ift. high up! faldet til 110.000 kroner, hvor den billigste take up! med da kun 3 døre blot koster 90.000 kroner.

 

Det bliver lidt spændende at se, hvilken af modellerne der scorer bedst på on-line salget…

 

Moderniseret ansigt

Bortset fra vores bemærkninger om forholdet mellem motorkraft og kørepotentiale er VW up! fortsat en fin bil. Den er med 24,4 km/l (det officielle tal) ret økonomisk, den er i sagens natur ingen hurtigløbet (0-100 km/t på 14,4 sekunder), men den ser ekstra godt, efter at ”ansigtet” er blevet moderniseret med ny stødfanger og forlygter.



Sjovt nok er bilen også vokset nogle cm. Den måler nu 3,60 meter (det er 12-14 cm længere end f.eks. Toyota Aygo og tvillingerne hos Citroën og Peugeot), men rummeligheden er uændret. Det skyldes formentlig, at man har vægtet den visuelle oplevelse af den faceliftede up! højere end lavest mulig længde. Opel Karl, som er en af de andre hårde konkurrenter i klassen, er eksempelvis 8 cm længere og pladsforholdene i bagagerummet er ikke bedre.

 

Men mon ikke, at Volkswagen dér har valgt den rigtige vægtning. En bils udseende betyder meget, og den visuelle opstramning har klart givet den mere karakter.

 

Udstyret er alle pengene værd

Og så er der udstyret: move up! har fem døre (take up! findes også med 5 døre – da er prisen 100.000 kroner). Merudstyret er hele prisforskellen, ja mere end det, på de 10.000 kroner værd. I modsætning til i take up! er aircondition standard i move up!, det samme er tågeforlygter med kurvelys,  bagsæderyglæn (der kan deles asymmetrisk), en bagagerumsbund, der kan varieres og helt tages ud, seks højtalere (i stedet for to), el-sidespejle med varme, sædevarme og en række kosmetiske forskelligheder. Sagt på en anden måde: Der skal et mere end almindeligt skrabet budget til, at man vælger en up! til en lavere pris end move up!.

 

Standard i alle up!’er er i øvrigt fjernbetjent centrallås, automatisk lygtetænding, el-ruder foran, regnsensor (som starter vinduesviskerne, når sensoren registrerer at det regner), Og så har alle up!’er også City Emergency Brake

 

Maps+more klarer navigation m.m.

På infotainment-fronten har Volkswagen løst udfordringerne ved, i samtlige modelvarianter at montere en smarttelefonholder og til Android og iOS har man udviklet en særlig app ”maps+more” med integreret TomTom navigation.

 

Den har en særlig mulighed for offline navigation, så man undgår roaming gebyrer i udlandet og kommunikerer i øvrigt sammen med bilen via Bluetooth, så man f.eks. har adgang til aktuelle bildata som det aktuelle benzinforbrug.


Smartphone-dock'en på instrumentpanelet er en smart løsning.

 

Handskerummet er forbavsende stort i en up!

 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

VW move up!

Listepris:

Kr. 109.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. 60 hk. 95 Nm/ 3000-4300 omdr./min. 5 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,4 sek./ 162 km/t/ 24,4 km/l / 96 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

251/959 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 14” stålfælge. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Aircondition. Højdejusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Regnsensor. Isofix. 2 års garanti.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt