Kort tid efter, at vi havde prøvekørt den seneste
udgave af Volkswagens populære up!, gav VW i Danmark
den lille bil yderligere et skub ”up!-ad” – nu kan
den også købes via internettet. Det var måske lige det,
der skulle til, for at fastholde bilens position på
markedet, for selvom bilen i sommer fik en
ansigtsløftning, har konkurrenterne ikke ligget på
den lade side efter up! succesintroduktionen for fem
år siden.
Måske er det en smule unfair, for den bil, vi nu har
sat fokus på, er den effekt-fattige udgave med
60-hestes motor, men hvad køreegenskaberne angår, er
up! blevet indhentet. Selvom den som sådan ikke
længere kan få prædikatet af, at tilbyde
minibilklassens bedste køreegenskaber, er de så
gode, at de fortjener en kraftigere motor.
90 heste er en option
En 90-hestes maskine – altså halvanden gang så
kraftig – findes da også i modelprogrammet. Den
giver den effekt, bilen har fortjent, men den er
også 68 kg tungere. Hvilket højst sandsynligt gør
den korte bil mere stabil ved motorvejsfart, ikke
dårligt i en stiv vinterkuling. Egentlig en win-win
situation.
Det skal dog tilføjes, at 90 hestes TSi-motoren
alene leveres til udstyrsmodellen ”high up!”,
hvilket prismæssigt bringer den på niveau med flere
B-segment biler – 138.000 kroner. Den prøvekørte
version var den såkaldte ”move up!”. Den befinder
sig, som navnet antyder, et trin højere oppe på
udstyrsskalaen end basisudgaven ”take up!”, prisen
er da ift. high up! faldet til 110.000 kroner, hvor
den billigste take up! med da kun 3 døre blot koster
90.000 kroner.
Det bliver lidt spændende at se, hvilken af
modellerne der scorer bedst på on-line salget…
Moderniseret ansigt
Bortset fra vores bemærkninger om forholdet mellem
motorkraft og kørepotentiale er VW up! fortsat en
fin bil. Den er med 24,4 km/l (det officielle tal)
ret økonomisk, den er i sagens natur ingen
hurtigløbet (0-100 km/t på 14,4 sekunder), men den
ser ekstra godt, efter at ”ansigtet” er blevet
moderniseret med ny stødfanger og forlygter.
Sjovt nok er bilen også vokset nogle cm. Den måler
nu 3,60 meter (det er 12-14 cm længere end f.eks.
Toyota Aygo og tvillingerne hos Citroën og Peugeot),
men rummeligheden er uændret. Det skyldes
formentlig, at man har vægtet den visuelle oplevelse
af den faceliftede up! højere end lavest mulig
længde. Opel Karl, som er en af de andre hårde
konkurrenter i klassen, er eksempelvis 8 cm længere
og pladsforholdene i bagagerummet er ikke bedre.
Men mon ikke, at Volkswagen dér har valgt den
rigtige vægtning. En bils udseende betyder meget, og
den visuelle opstramning har klart givet den mere
karakter.
Udstyret er alle pengene værd
Og så er der udstyret: move up! har fem døre (take
up! findes også med 5 døre – da er prisen 100.000
kroner). Merudstyret er hele prisforskellen, ja mere
end det, på de 10.000 kroner værd. I modsætning til
i take up! er aircondition standard i move up!, det
samme er tågeforlygter med kurvelys, bagsæderyglæn
(der kan deles asymmetrisk), en bagagerumsbund, der
kan varieres og helt tages ud, seks højtalere (i
stedet for to), el-sidespejle med varme, sædevarme
og en række kosmetiske forskelligheder. Sagt på en
anden måde: Der skal et mere end almindeligt skrabet
budget til, at man vælger en up! til en lavere pris
end move up!.
Standard i alle up!’er er i øvrigt fjernbetjent
centrallås, automatisk lygtetænding, el-ruder foran,
regnsensor (som starter vinduesviskerne, når
sensoren registrerer at det regner), Og så har alle
up!’er også City Emergency Brake
Maps+more klarer navigation m.m.
På infotainment-fronten har Volkswagen løst
udfordringerne ved, i samtlige modelvarianter at
montere en smarttelefonholder og til Android og iOS
har man udviklet en særlig app ”maps+more” med
integreret TomTom navigation.
Den har en særlig mulighed for offline navigation,
så man undgår roaming gebyrer i udlandet og
kommunikerer i øvrigt sammen med bilen via Bluetooth,
så man f.eks. har adgang til aktuelle bildata som
det aktuelle benzinforbrug.
Smartphone-dock'en på instrumentpanelet er en smart
løsning.
Handskerummet er forbavsende stort i en up!
|