- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Touran 2,0 TDI Highline

Ideel til de lange stræk


Af Søren Clauding – april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun ganske kort tid siden, at vi stiftede bekendtskab med den helt nye VW Touran, som erstatter den hidtidige model, der havde 12 år på bagen, inden den blev skiftet ud. Det var i mellemudstyrs versionen ”Comfort-line” med 150-hestes benzinmotor og dobbeltkoblingsgear. Den er en udmærket og ikke mindst yderst funktionel bil og det samme kan naturligvis siges om den nu prøvekørte variant, med dieseldrift, manuelt gearskifte og top-udstyr.

 

Den store forskel, hvad motorerne angår, er den smidige turbodieselmotor er ideel til lange ture. Som altid, når man vælger diesel frem for benzin, skal man dog økonomisk forholde sig til fordelen ved den bedre brændstoføkonomi og lavere dieselpris og den højere anskaffelsespris samt straf-afgift til staten.

 

Andre dieselfordele

Men der er også andre fordele. Med dieselmotor ude fortil bliver Touranen 113 kg tungere og det giver en anderledes vejbeliggenhed. Den bliver mere stabil ved motorvejsfart og er lidt mere djærv at få gennem kurverne – men det skal hurtigt tilføjes, at det er marginalt.



2-liters dieselmotoren præsterer den samme effekt som benzinmotoren, men man må nu trække en anhænger på 2 tons. Det er ikke så ringe, faktisk tværtimod, når man også husker på, at bilen kan rumme op til 7 personer. Forklaringen finder man i det store drejningsmoment på 340 Nm, som leveres over en omdrejningskurve fra 1750 til 3000 omdr./min. Det giver kolossalt meget træk på forhjulene og gør kørslen meget smidig.



Helt så hurtigt oppe i fart er Touranen dog ikke med dieselmotor, også hér er forskellen dog marginal. Man skal være meget hurtig på gearstangen, hvis man vil nå de 100 km/t på 9,3 sekunder, men det er ikke umuligt, for gearskiftet er glimrende og helt i harmoni med den samlede køreoplevelse.

 

Top-udstyret

Highline udstyret inkluderer forskellige lys-elementer i kabinen, som er med til at give et eksklusivt indtryk, det understreges af piano-lak, der dog har det minus, at det let reflekterer sollys og har en tendens til, hvis blot solen er lidt på siden af bilen, øjeblikkeligt at kaste sit lys i førerens øjne.



Andre features er måtter for og bag, så dem behøver man altså ikke bruge som handelsvare hos forhandleren for at få lidt mere ud af listeprisen, bedre sæder er absolut en fordel og det flerfarvede display gør skærmen lettere at bruge. 3-zone klimaanlæg er standard i alle Touraner og altså også hér og så er adaptiv fartpilot også med på udstyrslisten.



Den adaptive fartpilot i praksis

Netop den adaptive fartpilot, der regulerer hastigheden til den forankørende, passer perfekt til de lange ture og de mange kilometer. Vi prøvede over en strækning på ca. 40 kilometer, blandet motorvej, 3- og 2-sporet landevej med en del trafik alene at anvende bilens evne til selv at fastsætte hastigheden, når blot fartpiloten var indstillet til det højest tilladelige.

 

Det fungerede over hele strækningen, den blev kørt uden et sekund at have foden på speederen og eneste handikap var, at andre bilister har svært ved at acceptere at man holder en fornuftig afstand til den forankørende. Men dem om det, sådan lidt brutalt sagt. Touranen præsterede i hvert fald det, den skulle.

 

Udmærket ekstraudstyr

Ekstraudstyr på den prøvekørte bil var et stort panoramaglastag, der inklusive rullegardin ved bageste sideruder og bak-kamera koster små 25.000 kroner. Det giver mulighed for et godt lysindfald i kabinen. Og apropos lys: Næsten det samme beløb var anvendt på Fuld LED forlygter inkl. dynamisk kurvelys – de penge er godt givet ud, for effekten er fænomenal.

 

Den seneste version af Volkswagens automatiske p-hjælp var også installeret. Det fungerer glimrende, ikke mindst ved parallel parkering, hvor man gerne vil skåne de pæne alufælge. Men er der virkelig knebent med plads, skal føreren selv tage over.

 

Sidst, men ikke mindst må vi på ny tage hatten af for den fremragende rum udnyttelse og store fleksibilitet. Også forsædets ryglæn kan lægges ned, så man kan bruge kabinen i dens fulde længde til transport af lange genstande. Det er virkelig gjort godt.


 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Test af VW Touran 1,4 TSI Comfortline >>>


 

 


Model:

VW Touran 2,0 TDI Highline

Listepris:

Kr. 419.497

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l turbodieselmotor, 150 hk. 340 Nm/ 1750-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 208 km/t/ 22,7 km/l / 116 g/km

Længde/ Højde:

4,53 m/ 1,65 m

Bagagerum:

137-633-1857 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Torque Vectoring. 7 airbags. 16” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys (standard). Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder bag. Multijusterbart læderrat. 3 zone Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med -begrænser. Sædevarme. 7 sæder. Isofix. 6,5” berøringsskærm. AUX-stik. Regnsensor. Træthedsregistrering.


 

Nakkestøtten kan ikke bare justeres i højden men også i længderetningen. Det er et stort plus, når man skal finde den rette siddestilling.

 

Flybordet ved midterst sæderække kan justeres vandret, så det kan tilpasses forsæderyglænets hældning.

 

Det manuelle gearskifte hænger godt sammen med diesel-versionens egenskaber. Det er især rart med stort læs eller kørsel med tung anhænger, at man kan vælge et bestemt gear og være sikker på, at gearkassen ikke "siger en imod", og skifter til et andet gear, som automatgearkasser har for vane.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt