Det er kun ganske kort tid siden, at vi stiftede
bekendtskab med den helt nye VW Touran, som
erstatter den hidtidige model, der havde 12 år på
bagen, inden den blev skiftet ud. Det var i
mellemudstyrs versionen ”Comfort-line” med
150-hestes benzinmotor og dobbeltkoblingsgear. Den
er en udmærket og ikke mindst yderst funktionel bil
og det samme kan naturligvis siges om den nu
prøvekørte variant, med dieseldrift, manuelt
gearskifte og top-udstyr.
Den store forskel, hvad motorerne angår, er den
smidige turbodieselmotor er ideel til lange ture.
Som altid, når man vælger diesel frem for benzin,
skal man dog økonomisk forholde sig til fordelen ved
den bedre brændstoføkonomi og lavere dieselpris og
den højere anskaffelsespris samt straf-afgift til
staten.
Andre dieselfordele
Men der er også andre fordele. Med dieselmotor ude
fortil bliver Touranen 113 kg tungere og det giver
en anderledes vejbeliggenhed. Den bliver mere stabil
ved motorvejsfart og er lidt mere djærv at få gennem
kurverne – men det skal hurtigt tilføjes, at det er
marginalt.
2-liters dieselmotoren præsterer den samme effekt
som benzinmotoren, men man må nu trække en anhænger
på 2 tons. Det er ikke så ringe, faktisk tværtimod,
når man også husker på, at bilen kan rumme op til 7
personer. Forklaringen finder man i det store
drejningsmoment på 340 Nm, som leveres over en
omdrejningskurve fra 1750 til 3000 omdr./min. Det
giver kolossalt meget træk på forhjulene og gør
kørslen meget smidig.
Helt så hurtigt oppe i fart er Touranen dog ikke med
dieselmotor, også hér er forskellen dog marginal.
Man skal være meget hurtig på gearstangen, hvis man
vil nå de 100 km/t på 9,3 sekunder, men det er ikke
umuligt, for gearskiftet er glimrende og helt i
harmoni med den samlede køreoplevelse.
Top-udstyret
Highline udstyret inkluderer forskellige
lys-elementer i kabinen, som er med til at give et
eksklusivt indtryk, det understreges af piano-lak,
der dog har det minus, at det let reflekterer sollys
og har en tendens til, hvis blot solen er lidt på
siden af bilen, øjeblikkeligt at kaste sit lys i
førerens øjne.
Andre features er måtter for og bag, så dem behøver
man altså ikke bruge som handelsvare hos
forhandleren for at få lidt mere ud af listeprisen,
bedre sæder er absolut en fordel og det flerfarvede
display gør skærmen lettere at bruge. 3-zone
klimaanlæg er standard i alle Touraner og altså også
hér og så er adaptiv fartpilot også med på
udstyrslisten.
Den adaptive fartpilot i praksis
Netop den adaptive fartpilot, der regulerer
hastigheden til den forankørende, passer perfekt til
de lange ture og de mange kilometer. Vi prøvede over
en strækning på ca. 40 kilometer, blandet motorvej,
3- og 2-sporet landevej med en del trafik alene at
anvende bilens evne til selv at fastsætte
hastigheden, når blot fartpiloten var indstillet til
det højest tilladelige.
Det fungerede over hele strækningen, den blev kørt
uden et sekund at have foden på speederen og eneste
handikap var, at andre bilister har svært ved at
acceptere at man holder en fornuftig afstand til den
forankørende. Men dem om det, sådan lidt brutalt
sagt. Touranen præsterede i hvert fald det, den
skulle.
Udmærket ekstraudstyr
Ekstraudstyr på den prøvekørte bil var et stort
panoramaglastag, der inklusive rullegardin ved
bageste sideruder og bak-kamera koster små 25.000
kroner. Det giver mulighed for et godt lysindfald i
kabinen. Og apropos lys: Næsten det samme beløb var
anvendt på Fuld LED forlygter inkl. dynamisk
kurvelys – de penge er godt givet ud, for effekten
er fænomenal.
Den seneste version af Volkswagens automatiske
p-hjælp var også installeret. Det fungerer
glimrende, ikke mindst ved parallel parkering, hvor
man gerne vil skåne de pæne alufælge. Men er der
virkelig knebent med plads, skal føreren selv tage
over.
Sidst, men ikke mindst må vi på ny tage hatten af
for den fremragende rum udnyttelse og store
fleksibilitet. Også forsædets ryglæn kan lægges ned,
så man kan bruge kabinen i dens fulde længde til
transport af lange genstande. Det er virkelig gjort
godt.
|