VW Touran har 13 år på bagen, men man skulle helt
frem til for kort tid siden før en ny generation så
dagens lys. Udover, at den nye Touran visuelt er
meget tro imod sin fortid og den funktionelle
indretning stort set er den samme, er den nye
funktionelle og velkørende mellemklasse MPV en helt
igennem ny og anden bil.
Karrosseriet har i sagens natur fået en opstrammer.
Men ikke mindst undervognen er meget ny. Den er
baseret på Volkswagens MQB arkitektur, som også
anvendes i f.eks. VW Golf, men akselafstanden er
ikke mindre end 11 cm længere end forgængeren og 15
cm længere end i Golf’en – det er et udmærket udtryk
for hvor fleksibel og alsidigt brugbar, den nye
arkitektur er.
Fortsat kompakt
Udvendigt er den nye Touran 14 cm længere end den
hidtidige, men den er fortsat temmelig kompakt. Det
indebærer, at man foruden syv sæder, som kan
indstilles og anvendes på et utal af måder, også i
den nye generation har fået presset eminent gode
pladsforhold indenfor i bilen.
Den midterste sæderække kan forskydes i
længderetningen, sæde for sæde. Og da der er rigtig
god plads ved bagsæderne, kan man tilpasse
pladsfordelingen mellem sæderne på den midterste
række og de to bagsæder. Lægges sædernes ryglæn ned,
disponerer man over et helt plant bagagerumsgulv.
Sjovt nok er den tallet for bagagerumskapaciteten
ikke blevet større, sammenlignet med forgængeren,
tværtimod, men det virker nu ikke som om, at der er
den store forskel i praksis.
Mere gedigen og lækker
Det indvendige design er også strammet op, og
indtrykket er mere gedigent og lækkert end i
forgængeren. De funktionelle detaljer virker også en
anelse mere gennemarbejdede, så alt i alt er der
kommet en bedre multifunktion ud af det.
Den prøvekørte version var udrustet med ”Comfort”
udstyr, som er en slags mellemudstyr. Ikke desto
mindre er det temmelig omfattende og inkluderer fine
ting som tågeforlygter med drejefunktion, 7 airbags
og klimaanlæg med 3 zoner, så passagererne bag
forsæderne også har mulighed for at regulere
temperaturen på ”bagperronen”.
Den prøvekørte Touran havde også LED lys som
ekstraudstyr.
Elruder for og bag, sædevarme på forsæderne og
mørkt-tonede sideruder bagtil er også med i købet.
Smidig og kraftfuld TSI-motor
Derudover havde bilen Volkswagens effektive og meget
lyd- og vibrationssvage 1,4 liters TSI
turbobenzinmotor i maskinrummet. Den præsterer 150
hestekræfter, men det mest exceptionelle er, at den
yder sit maksimale drejningsmoment på 250 Nm over
hele omdrejningsintervallet fra 1500 til 3500 omdr./min.
Det gør den meget smidig, den kan nå 100 km/t på
under 9 sekunder og den er i stand til at trække en
anhænger på ikke mindre end 1800 kg.
Det er den også selvom Touranen, som i den
prøvekørte version, var udrustet med Volkswagens
berømmede 7-trins DSG automatgear af
dobbeltkoblingstypen. Med den er kørefornøjelsen
øget yderligere, og samtidig kan man glæde sig over,
at hver eneste kørte kilometer afdrager på
merudgiften ved at køre med DSG-gear. Med 6-trins
manuelt gearskifte er benzinøkonomien angivet til
17,5 km/l og med DSG-gearet er den 18,5 km/l.
Længere på literen med automatik
OK, merudgiften er 22.000 kroner, så der går et
stykke tid inden pengene er tjent ind, også selvom
man havner i en anden afgiftskategori og ad den vej
sparer yderligere 780 kroner om året. Men lidt skal
man jo også betale for den store bekvemmelighed og
fornøjelse ved det lynhurtige dobbeltkoblingsgear,
hvis eneste mærkbare minus fortsat er, at det er
markant hurtigere til at skifte op i gearene end ned
– men det er dobbeltkoblingsgearenes ”natur”.
Hvad vejbeliggenhed og køreegenskaber i øvrigt
angår, har Touranen stor fordel af MQB arkitekturen.
Affjedringen er tilstrækkelig tilgivende til, at
køreturen er komfortabel, og opsætningen af
undervognen gør den også stabil og præcis gennem
kurverne. Den er yderst stabil også vej
motorvejsfart og i sidevind. Dynamisk som en Golf er
den ikke, men der er også grænser for, hvad man kan
forlange af en bil, der måler 1,65 meter i højden.
Bagagerumsdækkenet kan lægges væk i et særligt
indrettet rum allerbagest i bagagerummet.
|