Hvad kendetegner en rigtig SUV? Det er egentlig
ganske enkelt: Den skal være god på plan asfalt, den
skal også kunne færdes i lettere terræn – og så skal
den både være rummelig og egentlig heller ikke være
for stor. VW Tiguan lever op til kriterierne, for
Volkswagen har bygget den rigtigt: god frihøjde,
firehjulstræk, masser af plads, et pænt udstyr og så
har den prøvekørte version oven i købet
dobbeltkoblingsgear.
Den prøvekørte bil var udrustet med Volkswagens nye
AdBlue-dieselmotor. Der er tale om en 150-hestes
maskine med SRC katalysator. Teknikken indebærer, at
man på den ene side reducerer udslippet af
kulstofilter (NOx) ved at tilsætte AdBlue og siden
uskadeliggøre dem gennem katalysatoren, og derved på
den anden side har frihed til at sænke
brændstofforbruget og samtidig naturligvis udleder
mindre CO2 – CO2 udledningen hænger jo direkte
sammen med brændstofforbruget. Og tilsvarende: Jo
lavere CO2 udledning, jo mere NOx, men det problem
klarer SRC katalysatoren.
Pænt forbrugstal
Det betyder, at man er blevet i stand til at opnå et
officielt forbrugstal på 20,8 km/l. Efter at 4Motion
firehjulstrækket er blevet monteret og DSG-gearet
ligeså, stiger forbruget til 17,9 km/l, men det er
stadig en pæn værdi, de mange kræfter og drivlinen
taget i betragtning.
Den væsentligste årsag til forbrugsstigningen ligger
formentlig mest i en vægtforøgelse på 175 kg,
sammenlignet med en manuelt gearet, forhjulstrukken
benzinmotorversion. Til gengæld er man sikret høj
grad af fremkommelighed, og det er bestemt ikke
dårligt – vådt græs, mudder og sne får derved mindre
magt.
Høj affjedringskomfort
Den større vægt er formentlig sammen med den nyeste
støddæmperteknologi en medvirkende årsag til, at
bilen byder på så høj en grad af affjedringskomfort,
når man kører på meget ujævnt underlag (se videoen
her på siden). Den prøvekørte bil var nemlig
udrustet med 19” fælge med lavprofildæk i stedet for
de standardmonterede 17” fælge. Det ville under
normale omstændigheder betyde, at man ville mærke
mere til mindre ujævnheder, men også, at dybe huller
ville slå hårdt op igennem hjulophængene – det sker
blot ikke.
På plan asfalt fungerer Tiguanen også fint, bl.a.
fordi den var udrustet med forskellige
køreindstillinger, ikke mindst en indstilling til
asfaltkørsel (og tilsvarende én til offroad). I
kraft af sin vægt og 20 cm frihøjde er bilen dog
ikke udpræget viril gennem kurverne – det er
formentlig mindre udpræget i en benzinversion. På
den anden side sikrer 4Motion systemet, at
baghjulene skubber bag på ud af kurverne. Bliver det
rigtig glat, kan det elektroniske
spærredifferentiale kobles til, det er ganske
underholdende. I øvrigt er kørslen ret lydløs og den
nye dieselmotor giver heller ikke meget lyd fra sig.
Den mellemstore SUV
VW Tiguan er den mellemstore af de tre nye SUV’er
fra Volkswagen gruppen – SEAT Ateca er den korte og
Skoda Kodiaq den store. Proportionerne vil nok være
dem, mange købere går efter, fordi de på den ene
side giver glimrende og godt udnyttede pladsforhold
i både kabine og bagagerum – samtidig med, at bilen
ikke er for stor at håndtere under dagligdagens
kørselsforhold.
Pladsforholdene er suveræne. Taget i betragtning, at
Tiguanen blot målet 4,49 meter i længde er et
bagagerum på 520 liter, men især oceaner af benplads
ved bagsæderne, imponerende. Og lægges bagsæderne
ned, så bagagerumsgulvet bliver helt plant, øges den
samlede kapacitet til 1655 liter. En del kan
tilskrives højden på 1,66 meter, men da de 6-8 cm
bruges til den store frihøjde, er forklaringen kun,
at man virkelig har tænkt sig om, da bilen er blevet
designet. En forholdsvis stejl hæk og en lidt kantet
form er en anden del af forklaringen.
Masser af udstyr
Udvendigt er den nye Tiguan umiskendeligt en
Volkswagen. Indvendigt er linjeføringen blevet mere
harmonisk, funktionel elegant, om man vil. Og så har
man glæde af et omfattende udstyrsprogram. En del er
standard i den allerbilligste Trendline til 374.315
kroner (inkl. en 150-hestes TSI turbobenzinmotor).
Den prøvekørte Comfortline udløser en forbavsende
beskeden merpris på cirka 110.000 kroner –
forbavsende, fordi det ikke bare er et skifte fra
benzin til diesel, men også inkluderer 4Motion,
DSG-automatgearet og det højere udstyrsniveau ”Comfortline”.
Standardudrustningen i en Tiguan omfatter bl.a. City
Emergency Brake med fodgængerregistrering, aktiv
vognbaneassistent og multikollisionsbremse.
Tågeforlygter med kurvefunktion er standard, men
airbags ved bagsæderne skal tilkøbes både i
basisudgaven og i Comfortline.
Ekstraudstyr i rå mængder
I Comfort-udgaven forvandles aircondition til 3-zone
klimaanlæg, fartpiloten bliver adaptiv og p-sensorer
hjælper til, ikke at skade den pæne bil ved
parkering. Indvendig indgår en 8” farveskærm også i
Comfort udstyret og så er tilkøbsudstyrslisten
alenlang. Her er et lille udpluk af det, der var
monteret på den prøvekørte bil: Digital
instrumentering (+kr. 12.000), nøglefri adgang,
betjening og elektrisk bagklap (+kr. 13.890).
Panoramasoltag (+kr. 25.395), sædevarme på bagsædets
yderpladser (+kr. 4.500), LED forlygter inkl.
dynamisk fjernlysassistent (+kr. 14.100), Navigation
Discover Pro (+kr. 4.995).
LED Forlys er ekstraudstyr.
|