19” fælge, 40 procent lavprofildæk, 0-100 km/t på
7,9 sekunder – og man behøver egentlig ikke gøre så
meget andet end at træde på speederen. Det lyder som
en drøm for travle, men også legesyge
forretningsfolk, og derfor er den bedste betegnelse
for en VW Passat 1,8 TSI R-Line, har vi valgt at
påstå, ”Business-racer”.
Det gælder især, når den er udstyret med Volkswagens
berømmede dobbeltkoblingsgear, DSG, for netop det
gearskifte passer perfekt til den veludrustede
Passat. Passat er kendt for sine egenskaber som
firmabil, sin store rummelighed og ikke mindst gode
kørselskomfort. Det hænger så dårligt sammen med de
store fælge og den ringe affjedring i dæksiderne.
Men det har man i al sin enkelhed løst ved at
udstyre bilen med en adaptiv affjedring.
Kører efter ønske
Aktiverer man komfort-indstillingen, håndterer
støddæmperne alle de ujævnheder, som de 235 mm brede
lavprofildæk giver op overfor, kørslen er
komfortabel og får man så et pludselig anfald af
legelyst, trykker man på knappen i midterkonsollen,
og vupti, er bilen som forandret.
I maskinrummet på den prøvekørte bil ligger en
TSI-motor. Den præsterer 180 hestekræfter, mere skal
der såmænd ikke til for at få den store
mellemklassebil til at race derudaf. Men ét er
hestekræfter, et andet er drejningsmoment, og også
dér er man godt stillet – og det er den anden del af
hemmeligheden bag de gode præstationstal. Den tredje
del er naturligvis DSG-gearets lynhurtige
gearskifte. Sammenlignet med samme Passat med
manuelt gear, er motoren imidlertid sat anderledes
op.
Anderledes motorstyring
VW har nemlig valgt at udstyre bilen med 7-trins
DSG-gearet, og vi gætter på, at det netop er årsagen
til, at man har slækket lidt på det maksimale
drejningsmoment. Havde bilen haft 6 manuelle trin,
ville man have haft fine 320 Nm til sin rådighed
(glem ikke at motoren er en benzinmotor) over et
pænt omdrejningsområde fra 1450-3500 omdr./min.
I DSG-versionen har man ”kun” et maksimalt
drejningsmoment på 250 Nm. Det belaster ikke 7-trins
gearet så meget, men til gengæld har man det til
rådighed – og hold nu fast – fra blot 1250
motoromdrejninger i minuttet (det er lige over
tomgangshastighed) helt op til 5000 omdr./min. Det
er i sig selv en ganske imponerende momentkurve.
Smidighed i enhver forstand
Men ikke nok med det: Førnævnte effekt på 180 hk
topper ikke blot ved et enkelt omdrejningstal, den
når sit maksimum ved 5100 omdr./min og fastholder de
mange hestekræfter helt op til 6200 omdr./min. Man
kan sige det på den måde, at når drejningsmomentet
har løst sin del af opgaven, tager hestekræfterne
over. Resultatet er det fine accelerationstal, men
topfarten på 232 km/t er heller ikke at kimse af.
Undervejs oplever man en lækker smidig motor…
Hvis man er lynhurtig på gearstagen, vil man kunne
nå de 100 km/t 2/10 sekunder hurtigere med manuelt
gear.
I praksis vil de færreste nok kunne klare den sag
uden en god portion øvelse – DSG gearet klarer sig
helt uden øvelse og det kan forretningsmanden så
glæde sig over. Han sparer oven i købet penge
derved, for med DSG-gearet kører man iht. de
officielle specifikationer 17,5 km/l – mens
konfigurationen af motoren til den manuelle
transmission sænker tallet til 16,9 km/l. Og det tal
er næppe så let at opnå i praksis, hvis man selv
skal stå for gearskiftet, hvorimod DSG-gearet er
indstillet til også at håndtere den opgave optimalt.
Prisen for DSG-gearet er cirka 22.000 kroner.
Adaptive undervogn et ”must”
Fartpræstationerne stiller krav. Og det kan kun på
det kraftigste anbefales at man investerer de 25.000
kroner oven i købsprisen på en Passat Highline
(452.000 kroner). Den adaptive undervogn hjælper
nemlig både til som nævnt at sikre
affjedringskomforten og til at stabilisere bilen,
når kræfterne slippes løs.
R-Line udstyret, som den prøvekørte Highline version
også var iklædt, er fortrinsvist kosmetik, bl.a. en
anderledes frontgrill, forskellige streger,
stafferinger og tonede ruder ved bagsæderne, men
omfatter dog også et progressivt styretøj. Skal der
spares, er det måske mest på den del af fornøjelsen.
Det samme gælder de fine Verona-fælge, der står for
små 20.000 kroner af totalprisen for den prøvekørte
bil på i alt 582.511 kroner.
Som basis er en Passat veludstyret med bl.a.
el-ruder for og bag, fartpilot og 3-zone klimaanlæg.
Highline udstyret omfatter bl.a. adaptiv fartpilot,
som er en stor behagelighed på de længere
motorvejsture. Nakkestøtter ved forsæderne, der kan
indstilles også i længderetningen, er stort plus,
når man skal finde den rette siddestilling og
p-sensorer er gode, når man skal parkere, for så
overskuelige er alle Passatens hjørner heller ikke.
|