Da VW Boblen i sin tid måtte afgive sin position som
folkets Folkevogn, var VW Golf for længst parat til
at overtage opgaven. Den dag i dag er Volkswagen
Golf lig med folkets Volkswagen, i særdeleshed set
med danske øjne, når den er udvidet med mere plads
derude bagtil og optræder som stationcar, det som VW
kalder ”Variant”.
Den prøvekørte variant af Varianten, bestykket med
den stadig ret nye 115-hestes 1-liters TSI benzin
turbomotor, rammer også lige i solar plexus, for den
er på én gang både brændstoføkonomisk og livlig. Med
en ejerafgift på blot 310 kroner/halvår er de faste
elementer på bilbudgettet også til at overskue, og
det er præcis det, der kendetegner en bil for
folket.
Rigelig bagageplads
Volkswagen Golf Variant måler 4,56 meter i længden.
Den havner dermed præcis i midten af mellemklassen.
Den har en forbavsende god bagagekapacitet på ikke
mindre end 605 liter, som øges til over 1,6
kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Men træerne
er ikke vokset ind i himlen: Med bagsæderne i brug
til passagerer, bærer de lidt af muligheden for at
skabe den gode bagageplads – benpladsen ved bagsædet
er måske lige i underkanten.
På den anden side: Mon ikke rigtig mange anskaffer
en Golf Variant som familiebil. Måske typisk inden
ungerne bliver for langbenede, og så går det jo nok.
Udover pladsen derude bagtil nyder alle godt af en
yderst velkørende bil, som har alle de gode
egenskaber, der kommer ud af ikke at sætte
køreegenskaberne overstyr, blot for at overgå alle
på kabineplads.
God køreoplevelse
Det er centralt, for også i Volkswagen regi kan man
få mere plads, hvis man alternativt vælger en
multibil som f.eks. Touran. Men en Touran kører ikke
som en Golf. Golf’en styrer fint, den er yderst
stabil, den er underholdende at køre og derved får
alle en rigtig god køreoplevelse undervejs. Den
prøvekørte Style-version har også sportsundervogn,
dvs. den er sænket 15 mm, hvad der naturligvis
medvirker til den dynamiske oplevelse.
15" fælge kompenserer for den lidt strammere
undervogn, der i øvrigt harmonerer perfekt med den
belastning, en stationcar kan udsættes for.
Trods det er den også rimelig komfortabel, fordi
støjniveauet er meget lavt og fordi bilen ikke
krænger og på det nærmeste klæber til kørebanen.
Affjedringen egner sig glimrende til kørsel på plane
asfaltveje. På ujævne veje mærker man ujævnhederne.
Ikke, at de som sådan påvirker stabiliteten, men de
mærkes i kabinen. Gode faste køreegenskaber, kan man
kalde dem, og så er de i øvrigt, som de altid har
været i en sportsligt opsat VW Golf.
3 cylindre knurrer helt naturligt
1-liters motoren er i god harmoni med bilen. Den gør
den ikke til en racer, men præstationstallene er
glimrende, måske forventer man en smule mere
turboskub, men står det højt på ønskelisten, har VW
alternativer også for dem. 3 cylindre giver lidt
vibrationer, det er meget naturligt men meget, meget
dæmpet i VW-tilfældet. Den knurrer lidt under
acceleration, men i samme øjeblik march hastigheden
er nået, hører man stort set intet til maskineriet.
Golf Variant har også torque vectoring, som fører
motorkræfterne over på det hjul, der har bedst
vejgreb. Det gør den underholdende ved hurtig
kurvekørsel.
Den prøvekørte Golf Variant var udrustet med det
automatiske 7-trins DSG dobbeltkoblingsgear (udgør
18.000 kroner ud af den samlede listepris på små
292.000). Volkswagen var pioner i udviklingen af
DSG-gearene og de er stadig helt fremme i brugen af
den teknik, som ikke mindst under acceleration
stadig er ganske frydefuld.
Style med stil
I overskriften siger vi at Golf’en har stil.
Selvfølgelig inspireret af udstyrsniveauet ”Style”,
men uanset udstyrsniveau HAR Golf Variant stil. Den
er meget tro mod sit ophav og er gennemført pæn og
harmonisk.
Interiøret er også typisk Volkswagen, ordentlig,
moderne og udtryk for den stadige udvikling, bilen
har gennemgået. Der er mange gennemtænkte detaljer,
bagsæderyglænene efterlader et næsten plant
bagagerumsgulv, når de lægges ned, naturligvis
hjulpet af selve bagagerummets egen bund, der under
sig skjuler en del af den store bagagekapacitet.
Udstyret inkluderer multikollisionsbremse, 7 airbags
og den prøvekørte bil havde desuden som ekstraudstyr
adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg, sædevarme,
medfødt tagræling, el-sideruder osv. er alt sammen
inkluderet i prisen. Men man savner tågeforlygter,
som er et stort plus, når kørselsforholdene er
dertil. |