Da Toyota tidligere på året præsenterede den nye
kraftigt faceliftede RAV-4 var det ikke mindst,
fordi man gerne ville vise den alsidige multibil med
en helt ny hybrid drivline. Men det var også, fordi
man designmæssigt havde taget det næste store skridt
i retning af en gennemgribende fornyelse af Toyotas
visuelle udtryk – forfra minder den næsten om et
rumskib.
Men det er i givet fald et rumskib med mange og
temmelig brugbare muligheder. Vi har denne gang
prøvekørt bilen, ikke med hybridmotor, men derimod
med den fine 2-liters 143-hestes turbodiesel, som
Toyota har ladet BMW bygge til sig. Den kombination
er bestemt ikke uinteressant, bl.a. fordi RAV-4
D-4D, som den er døbt, må trække en anhænger på 2
tons, det er ikke mindre end 1200 kg mere end
hybridversionen og det vil mange danske kunder
sikkert sætte pris på.
Staten straffer
Det udløser imidlertid en strafafgift til den danske
stat, når man giver sig selv mulighed for en alsidig
tilværelse, på 1850 kroner pr. halvår (hybridudgaven
koster kun 310 kroner/halvår, men da tjener staten
selvfølgelig lidt mere på benzinafgiften). Og det
til trods for, at bilen kan køre 21,3 km/l og kun
lukker 123 g CO2 ud i atmosfæren.
Til gengæld er købsprisen efter omstændighederne
(det danske afgiftssystem) forbavsende moderat:
445.000 kroner for den prøvekørte version med
T3-udstyr. Det er kun 65.000 kroner mere end
basisudgaven af RAV-4 herhjemme, som oven i købet,
hvis man kan bruge det til noget, har en godkendt
beskatningspris på 320.000 kroner.
Indeni rumskibet
Indenunder rumskibsdesignet finder man den nye
RAV-4, der ikke er gennemgribende ny, men forbedret
på en række punkter med bl.a. et mere lækkert
materiale valg og fornyet interiørdesign som en del
af fornøjelsen, hvad vi tidligere har beskrevet (læs
vores første prøvekørsel af den nye RAV-4 hér >>>).
Det interessante ved dieselversionen er, udover den
større funktionalitet og det faktum, at den kører
længere på literen end hybridmodellen, at den næsten
ikke er til at slå af kursen, fordi den er så
gennemført.
Muligheder off-road
Den har forhjulstræk, men kan langt henad vejen,
eller rettere udenfor vejen, opføre sig som var den
en regulær off-roader. Det skyldes dels frihøjden på
16,3 cm, men også, at affjedringen har stor
bevægelighed og der derfor skal meget til. at man
slipper underlaget.
Den er forbavsende komfortabel på off-road underlag.
Naturligvis vil firehjulstræk hér være en fordel,
især hvis underlaget bliver løst eller opkørt, men
også dækmonteringen har da betydning.
Fin på asfalt
Mest overraskende er det imidlertid, at RAV-4 på
plan asfalt er både krængningsstabil og styrevillig.
Den er som standard i T3-udgaven udrustet med 17”
alufælge og 225/17-65 dæk, der har temmelig stor
affjedring i dæksiderne og derfor påtager sig sin
del af kørekomforten. Det kunne gå ud over
styrepræcisionen og stabiliteten, men det gør det
ikke. Det har Toyota faktisk gjort temmelig godt.
Oven i det kan man roligt køre i vand med den, hvis
dækkene altså kan få fat, for vadedybden er 50 cm og
RAV-4 har en tilkørselsvinkel på 19 grader og en
frakørselsvinkel på 23 grader – som sådan er den
næsten en offroader. Og samtidig er den med en
længde på blot 4,61 meter nem at komme omkring
hjørner med, når man kører gennem snævre gader og i
bytrafik i øvrigt.
Kabinen er meget rummelig trods den udvendige
længde. Bagagerummet på 547 liter kan udvides til
1735 liter ved at bagsæderyglænene foldes fremad og
under bagagerumsbunden er der også plads.
Omfattende udstyr
Toyota udstyrsniveauerne hedder T1, T2 og T3, men i
Danmark føres kun T2 og opefter. Som sådan er den
billigste model ret veludstyret med el-ruder for og
bag, sædevarme, fjernbetjent centrallås og tagræling,
for blot at nævne et par eksempler.
Elektrisk bagklap, der selv åbner, er en del af T3
udstyret.
T3 udstyret inkluderer bl.a. førnævnte 17” alufælge,
2-zone klimaanlæg, elektrisk bagklap, nøglefri
adgang og betjening, regnsensor, mørktonede
sideruder bagtil og infotainmentsystemet Toyota
Touch 2, som indeholder bakkamera, MirrorLink etc.
”Verdens hurtigste”
Den prøvekørte bil var endvidere udrustet med Toyota
Safety Sense til 20.000 kroner, som består af bl.a.
adaptiv fartpilot, som bestemt kan anbefales,
vognbaneassistent, skiltegenkendelse og ”verdens
hurtigste” automatiske fjernlys.
Det skifter ganske enkelt op og ned hurtigere end
noget andet system, vi har prøvet og dermed er
sikkerheden stor, for mange systemer er gode til at
blænde ned, men noget eftertænksomme, inden de på ny
blænder op. Det er en stor sikkerhedsmæssig faktor,
at man over et par sekunder efter en forbipasserende
bil er væk, alene disponerer over nærlys – det sker
ikke i Toyota RAV-4.
|