Toyota Land Cruiser er ørkenens ukronede konge. Næst
efter kamelen er den det foretrukne
transportredskab, simpelthen fordi den kan klare
strabadserne på samme måde som de levende væsener,
der i kraft af Darvins uimodsagte love har tilpasset
sig de særlige levevilkår, som hersker i de
fascinerende landskaber, som man i øvrigt finder
mange steder i verden – ikke kun i kamelernes
afrikanske territorier.
Toyota Land Cruiser er tilpasset de barske og
krævende vilkår. Derfor er den så populær, men den
skal også være omstillingsparat. Og det kan godt
være, at man endnu kan hente kolossale mængder af
fossile brændstoffer op af ørkensandet, men udover
den naturlige begrænsning, verdens energireserver er
underlagt, er der også lige et miljø omkring
Jordkloden, som kræver særlige hensyn. Det har
Toyota udvist stor opmærksomhed og ansvar for i
årtier som verdens førende producent af hybridbiler.
Ny 2,8 liters turbo-diesel
Og så har en Land Cruiser også et liv uden for
ørkenen. De ting tilsammen krævede et nyt maskineri
og det er præcis, hvad Toyota har givet den: De har
gjort op med fortiden, sendt de hidtidige 2,5 og 3,0
liters dieselmotorer på pension og erstattet dem med
en ny økonomisk og lavt forurenende turbodiesel.
Ikke en racermotor, så man kan køre om kap med BMW
X5 og for den sags skyld de store Range Rover
varianter ned ad de tyske motorveje, men en solidt
trækkende 4 cylindret 2,8 liters maskine, der yder
det der skal til – overalt.
Overalt betyder også Danmark. For selvom
klimaforandringerne ikke endnu har omdannet den
jyske hede til gold ørken, er en Toyota Land Cruiser
absolut en bil, man med den nye motor oven i købet
med sindsro kan overveje, hvis man har brug for dens
mangfoldige egenskaber. Den er ikke den billigste
bil med terrængående egenskaber på det danske
marked, men den er fornuftigt prissat, og ser man
på, hvad man får for pengene, er den mere end
fornuftigt prissat.
Meget af alt for pengene
Den billigste udgave koster 670.000 kroner. Den hér
prøvekørte version kostede den nette sum af
1.090.423 kroner. Men se så også lige, hvad man får
for pengene:
For det første, og det er måske et af de
allervigtigste købsargumenter, er en Toyota Land
Cruiser bund solid. Toyota har et enestående ry for
at bygge verdens mest pålidelige biler og det er på
det grundlag, Land Cruiser befinder sig. Også derfor
har man valgt, at den nye motor foruden at præstere
en fornuftig brændstoføkonomi også skulle være
pålidelig. Ultra pålidelig faktisk. Der findes ikke
mange værksteder i ørkenen og mon ikke de fleste vil
medgive, at selvom man befinder sig i civiliserede
omgivelser, er den mest irriterende faktor ved et
hvilken som helst bilejerskab den tid, den befinder
sig på værksted.
Stærk nok til vægten
Maskineriet yder op til 177 hestekræfter og bilen
vejer 2,5 tons. Hvis ikke det var fordi, den også
ydede et drejningsmoment på flotte 450 Nm allerede
fra 1600 og op til 2400 omdr./min., ville det ikke
være godt. Men det gør den, og derfor kan den i rå
landevejstal nå 100 km/t på 12,7 sekunder og
topfarten er 177 km/t. Det gør den på ingen måde til
en landevejsracer, men den sakker på den anden side
heller ikke bagud.
Vi lånte en grusgrav – det tætteste man kan komme
Sahara i Danmark – og satte Land Cruiseren på prøve.
Bortset fra et vandhul var der ligeså tørt som i
Sahara, underlaget var ligeså uforudsigeligt, og
egentlig var det alene dækmonteringen, der satte
begrænsninger – og det var stort set ingen (se
on-board videoen her på siden).
God i gruset
Frihøjden er 21,7 cm og da bilen med sine 4,78 meter
i længden er stor men ikke over proportioneret, har
den en ret bred anvendelighed. Vandhullet kunne man
have klaret indtil det var 70 cm dybt, men vi havde
ikke tommestok og vaders med, så vi valgte at
antage, at den kan den nok. Desuden ville de fine
18” alufælge måske være blevet skrammede – det er jo
paradokset, når man klæder en arbejdsbil på til
fest.
Men se også lige: 6 trins automatgear er standard
(tidligere havde automatgearet 5 trin, det nye er
bestemt mere passende og gør også sit til, at
brændstoføkonomien på 13,5 km/l kan praktiseres).
Fortil har man dobbelt wishbone hjulophæng, så
styringen følger førerens ordre og ikke underlagets,
bagtil er der fast bagaksel med skruefjedre og
luftaffjedring, som sikrer at bilen niveaureguleres
når nødvendigt.
Læser selv terrænet
Den kan hæves og sænkes efter behov, Torsen
spærredifferentialet forhindrer, at hjulene løber
tør for trækkraft og multiterræn-kameraet aflæser
terrænets karakter og indstiller drivlinen og
undervognen, så kørslen bliver optimal.
Det omfattende udstyr inkluderer 3-zone klimaanlæg,
elektrisk multijusterbart rat, 360 grader kamera,
nøgleløs adgang og start/stop, elektrisk justerbare
forsæder, sædevarme på de to forreste sæderækker.
7 siddepladser og 3 tons på krogen
Dermed også sagt, at Land Cruiseren har 7
siddepladser. God lyd til alle sikres gennem 14
højtalere, sæderne er betrukket med læder og
egentlig undrer man sig over, at bilen ikke er
forsynet med LED lys. Men vi
gætter på, at LED lys ikke er en standard lagervare
på værkstederne i ørkenranden. Og LED lyset klarer man sig
i hvert fald uden, for det er fremragende lys, sådan
en Land Cruiser leverer.
Og så, for resten, den må kører med 3 tons på
trækkrogen. Det er nok mere til os end til
ørkenboerne. Den har elektronisk hjælp til at
stabilisere bagenden med anhænger på. Da Land Cruiseren
også klarer plane asfaltveje ganske glimrende er
konklusionen: Toyota har skabt en komplet bil, for
dem, der har et virkelig alsidigt behov for
biltransport til ethvert formål.
Bagagerummet er multifunktionelt med plads til to
ekstra sæder, der, når ryglænene lægges ned giver et
helt plant bagagerumsgulv.
Når
sidedøren åbnes b liver bilen næsten halvanden meter
længere, så den kræver plads. Men plads er der som
regel også nok af i ørkenen. Og til snæver
byparkering har man jo en anden løsning - den
tophængslede bagrude (se nedenfor til højre).
Ved
midterste sæderække er der eminent benplads og hvis
man vil, kan den forvandles til mere benplads til
passagererne på de to bageste sæder - eller
bagageplads, hvis det er det, man har brug for. |