Toyota Avensis er kongen i den store mellemklasse –
BENZINkongen. Det kan skyldes, at der sælges rigtig
mange firmabiler i den kategori og firmabiler ofte
er udrustet med dieselmotor, fordi de kører mange
kilometer – og da er dieselmotorer som regel de mest
driftsøkonomiske. Men Toyota har tradition for, at
have en langt større andel af privatkunder blandt
Avensis kunderne og de køber ikke i nær samme grad
dieselbiler. Faktisk er 60 procent af de Avensis,
der sælges i Danmark, udrustet med benzinmotor.
Regnestykket er da også ligetil. En Avensis Touring
Sports (dvs. stationcar) 1,8 Valvematic med 147
hestekræfter, som den, disse linjer handler om, er
60.000 kroner billigere end en tilsvarende bil med
en 143 dieselheste. Det er en prisforskel, der er
til at tage at føle på. Oven i købet slipper man
cirka 1000 kroner billigere i årlig ejerafgift på
benzinversionen. Den besparelse kompenserer hos de
allerfleste for den beskedne merudgift på udgiften
til benzin. Benzinprisen er lidt højere og
benzin-Avensis’en kører 16,7 km/l versus de 21,7
km/l i dieseludgaven - officielt.
Listeprisen på den prøvekørte T2 variant er 370.000
kroner. Hvis den stilles til rådighed som firmabil,
er beskatningsprisen 282.121 kroner, så også i den
situation er Avensis med benzinmotor et attraktivt
køb.
Turbo gør forskellen
Vi var med i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Toyota
Avensis sidste sommer. Vi har også i efteråret netop
over nogle meget lange strækninger sidste efterår
prøvekørt Avensis i den samme Touring Sports blot
med den førnævnte dieselmotor. Og selvom
kørselsforholdene denne gang ikke var
sammenlignelige med efterårets langture, er det
vores indtryk, at det er lettere at komme tæt på
benzinøkonomien end på dieseløkonomien i praksis.
Forklaringen har formentlig med hele den
grundlæggende konstruktionsmæssige forskel at gøre.
Hvor dieselmotoren er udstyret med turbolader, er
1,8 liters benzinmotoren uden turbo. I en bil med
turbolader, og det gælder benzin såvel som
dieselbiler, skal turboladeren ikke særlig højt op i
omdrejninger, før den øger brændstofforbruget.
Derfor skal man i praksis køre med en lettere
speederfod i en turbo-bil end i en bil med motor
uden turbolader.
Summa summarum: I praksis er benzinøkonomien ikke
bare tættere på det officielle tal, den er også
tættere på dieseløkonomien end tallene indikerer.
Fordele og ulemper
Og så er der de andre forskelle. Dieselmotoren
leverer som bekendt det såkaldte turbo-tryk under
accelerationen, som mange inklusive os selv godt kan
være forfaldne til at nyde. I Toyota tilfældet giver
det faktisk også bedre accelerationstal.
Benzinmotoren er imidlertid usandsynlig støj- og
vibrationssvag. Man mærker og hører ikke
maskineriet, men 0-100 km/t på 10,7 sekunder vidner
dog om, at maskineriet er der og det ikke er uden
evner.
Dertil kommer, at benzinudgaven er 80 kg lettere end
dieselversionen. Den vægt findes fortrinsvis over
forakslen. Når den mindskes, skydes tyngdepunktet
bagover og det giver en lettere styring gennem
svingene. Bilen bliver ganske enkelt mere
underholdende at køre i kurver med.
Det omfattende T2 udstyr
90 procent af alle købte Avensis biler er udrustet
med det såkaldte T2 udstyr. Det gjaldt også den her
testede. I modsætning til den dieselbil, vi prøvede
i efteråret, havde den nu prøvekørte ikke Premium
udstyr oveni og derved slap vi for 18” fælgene. De
passede ikke dårligt til den tungere dieselbil, men
de 17” fælge med tilhørende dæk med større
affjedring i dæksiderne, som T2-varianten er
påmonteret, er ganske enkelt en fornøjelse.
Retningsstabiliteten er ikke ringere,
styrepræcisionen heller ikke, men det kan måske
tilskrives den lidt lettere forvogn. Konklusionen er
dog klar nok, at 17” hjulene er de rette til en
Avensis.
Den prøvekørte version var også udstyret med Toyotas
6-trins manuelle gearkasse. Det var første gang vi
prøvede den gearkasse i en Avensis med benzinmotor
og egentlig er der ikke spå meget at side derom… det
fungerer som det skal og passer udmærket til bilen.
Meget bil for pengene
Sat i forhold til listeprisen, bilens størrelse og
funktion (læs mere om det funktionelle i vores
tidligere beskrivelser af Avensis:
Avensis Touring Sports D-4D >>>,
First World Testdrive Toyota Avensis >>>)
Får man utrolig meget bil for pengene.
Udstyret inkluderer 2-zone klimaanlæg, Toyota Touch
2 (inkl. MirrorLink, bakkamera etc.), el-sideruder
for og bag, fartpilot med begrænser, regnsensor,
sædevarme, 8” skærm, tågeforlygter, læderrat, 7
airbags og ikke mindst 3 års garanti, som kun de
færreste nogensinde vil får brug for… for 13. år i
træk er Toyota topscorer i Autoindex hvad angår
kundetilfredshed og tilfredshed med værkstedet.
|