- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Vitara 1,6 DDIS Active 4WD aut.

Firehjulstræk i baghånden


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige siden lanceringen af den nye Suzuki Vitara har interessen været stor, ikke mindst i Danmark. I forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Portugal var der rig lejlighed til at prøve det nye gennemarbejdede firehjulstræk (det kan bl.a. opleves på vores YouTube video fra prøvekørslen dengang – Link til YouTube videoen on-board i Suzuki Vitara 4WD hér >>>). Men det er et faktum, at herhjemme er behovet for firehjulstræk beskedent.

 

Ikke desto mindre er det rigtig godt at have. De fire indstillingsmuligheder giver føreren mulighed for individuel tilpasning og dermed også udnyttelse af bilens 4WD, som Suzuki kalder ”All Grip”. Sne-indstillingen kan også benyttes i mudder og på andet løst underlag, i den indstilling er 4WD konstant slået til og AllGrip systemet kombinerer styreudslag og speederbevægelser, så man opnår optimalt greb i underlaget.

 

I Lock indstillingen, som kan anvendes op til 60 km/t, overføres kraften konstant til for- og baghjul og man opnår optimalt fodfæste i sne, mudder og sand.

 

Køredynamik

Men mest interessant på de plane, men ofte også ret ujævne danske asfaltveje, er Sport indstillingen, hvis man gerne vil opleve frisk, dynamisk kørsel. Her øges speeder- og ikke mindst motorresponsen ved lave og mellemhøje omdrejningstal, og der sendes flere kræfter til baghjulene, så bilen i et vist omfang får køreegenskaber, der tenderer til baghjulstræk med en smule overstyring. Det er ganske underholdende.



Det sker, til trods for at man i den prøvekørte version ikke præcis disponerer over typiske sportsvognsegenskaber udtryk i form af kvik acceleration til de magiske 100 km/t. 12,4 sekunder er meget godt i overensstemmelse med motorkraften på 120 hestekræfter, men i kombination med det velkendte skub fra turboladeren, som i øvrigt genererer det maksimale drejningsmoment allerede ved 1750 omdr./min., oplever man en forbavsende kvik bil ved lavere hastigheder og det er jo sandt at sige det, man må, når man kører bil i Danmark.

 

Automatik

Med til at underbygge oplevelsen er også Suzukis nye 6-trins dobbeltkoblingsgear, TCSS, som passer glimrende til bilen. Det er præcist og velfungerende, gearskift sker som de skal og det underbygger sportsligheden, når det er det, man vil.

 

Men når man har afprøvet mulighederne, falder man efter vor opfattelse typisk til ro i automatik indstillingen. Den regulerer firehjulstrækket efter behov, sikrer god acceleration også i fugtigt og fedtet føre og automatgearet skifter karakter, så det underbygger den luksuøse fornemmelse, som man også får med i købet.

 

Meget udstyr for pengene

Den prøvekørte version koster 325.000 kroner, inklusive firehjulstræk, automatgear, den rimeligt økonomiske dieselmotor (22,2 km/l, som man endda kan nærme sig i praksis) og det lavere udstyrsniveau ”Active”.

 

Vi skriver med vilje ”lavere”, fordi det faktisk er ret omfattende. Nøglefri betjening – inklusiv dørlåse, klimaanlæg, el-ruder for og bag, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, læderrat, bakkamera via en 7” skærm, radar-baseret nødbremsesystem, 7 airbags og ”præmien” for en god konstruktion i form af 5 EuroNCAP stjerner og meget mere forbindes ikke normalt med et lavere udstyrsniveau.

 

Dertil kommer gode pladsforhold i kabinen, 375 liter bagageplads, trods firehjulstræk og 18,5 cm frihøjde og muligheden for at få leveret bilen tofarvet. Sidstnævnte udløser dog en merpris på 10.000 kroner, men sandt at sige ser det godt ud, og det er jo ikke uvigtigt hvordan ens bil ser ud.


Sjov gimmick: Japanske tegn for hvert klokkeslet i det analoge ud - men ekstraudstyr til 900 kroner!

 

Andre Suzuki prøvekørsler – finde dem hér >>>


Klik på billedet og se hvordan Suzuki Vitara med 4WD og dobbeltkoblingsgear håndterer en regnvåd og glat dansk landevej.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Suzuki Vitara 1,6 DDIS Active 4WD aut.

Listepris:

Kr. 324.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 120 hk. turbodieselmotor. 320 Nm/ 1750 omdr./min. 6 trins TCSS dobbeltkoblings automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 180 km/t/ 22,2 km/l / 118 g/km

Længde:

4,18 m

Bagagerum:

375 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. Hill descent Control. Aktiv nødbremsesystem. 17” letmetal fælge. Tågelygter for og bag. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Isofix. Bakkamera. 7” skærm. Bluetooth. Apple Carplay og MirrorLink. Mørktonede ruder bag. Dobbeltbund i bagagerum.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt