Lige siden lanceringen af den nye Suzuki Vitara har
interessen været stor, ikke mindst i Danmark. I
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i Portugal var der rig lejlighed til at
prøve det nye gennemarbejdede firehjulstræk (det
kan bl.a. opleves på vores YouTube video fra
prøvekørslen dengang – Link til YouTube videoen
on-board i Suzuki Vitara 4WD hér >>>). Men det
er et faktum, at herhjemme er behovet for
firehjulstræk beskedent.
Ikke desto mindre er det rigtig godt at have. De
fire indstillingsmuligheder giver føreren mulighed
for individuel tilpasning og dermed også udnyttelse
af bilens 4WD, som Suzuki kalder ”All Grip”.
Sne-indstillingen kan også benyttes i mudder og på
andet løst underlag, i den indstilling er 4WD
konstant slået til og AllGrip systemet kombinerer
styreudslag og speederbevægelser, så man opnår
optimalt greb i underlaget.
I Lock indstillingen, som kan anvendes op til 60
km/t, overføres kraften konstant til for- og baghjul
og man opnår optimalt fodfæste i sne, mudder og
sand.
Køredynamik
Men mest interessant på de plane, men ofte også ret
ujævne danske asfaltveje, er Sport indstillingen,
hvis man gerne vil opleve frisk, dynamisk kørsel.
Her øges speeder- og ikke mindst motorresponsen ved
lave og mellemhøje omdrejningstal, og der sendes
flere kræfter til baghjulene, så bilen i et vist
omfang får køreegenskaber, der tenderer til
baghjulstræk med en smule overstyring. Det er ganske
underholdende.
Det sker, til trods for at man i den prøvekørte
version ikke præcis disponerer over typiske
sportsvognsegenskaber udtryk i form af kvik
acceleration til de magiske 100 km/t. 12,4 sekunder
er meget godt i overensstemmelse med motorkraften på
120 hestekræfter, men i kombination med det
velkendte skub fra turboladeren, som i øvrigt
genererer det maksimale drejningsmoment allerede ved
1750 omdr./min., oplever man en forbavsende kvik bil
ved lavere hastigheder og det er jo sandt at sige
det, man må, når man kører bil i Danmark.
Automatik
Med til at underbygge oplevelsen er også Suzukis nye
6-trins dobbeltkoblingsgear, TCSS, som passer
glimrende til bilen. Det er præcist og
velfungerende, gearskift sker som de skal og det
underbygger sportsligheden, når det er det, man vil.
Men når man har afprøvet mulighederne, falder man
efter vor opfattelse typisk til ro i automatik
indstillingen. Den regulerer firehjulstrækket efter
behov, sikrer god acceleration også i fugtigt og
fedtet føre og automatgearet skifter karakter, så
det underbygger den luksuøse fornemmelse, som man
også får med i købet.
Meget udstyr for pengene
Den prøvekørte version koster 325.000 kroner,
inklusive firehjulstræk, automatgear, den rimeligt
økonomiske dieselmotor (22,2 km/l, som man endda kan
nærme sig i praksis) og det lavere udstyrsniveau ”Active”.
Vi skriver med vilje ”lavere”, fordi det faktisk er
ret omfattende. Nøglefri betjening – inklusiv
dørlåse, klimaanlæg, el-ruder for og bag, adaptiv
fartpilot, 17” alufælge, læderrat, bakkamera via en
7” skærm, radar-baseret nødbremsesystem, 7 airbags
og ”præmien” for en god konstruktion i form af 5
EuroNCAP stjerner og meget mere forbindes ikke
normalt med et lavere udstyrsniveau.
Dertil kommer gode pladsforhold i kabinen, 375 liter
bagageplads, trods firehjulstræk og 18,5 cm frihøjde
og muligheden for at få leveret bilen tofarvet.
Sidstnævnte udløser dog en merpris på 10.000 kroner,
men sandt at sige ser det godt ud, og det er jo ikke
uvigtigt hvordan ens bil ser ud.
Sjov gimmick: Japanske tegn for hvert klokkeslet i
det analoge ud - men ekstraudstyr til 900 kroner!
|