Topmodellen i Suzuki Vitara modellinjen har
betegnelsen ”Boosterjet S”. Listeprisen er 285.000
kroner – hvilket er 40.000 kroner billigere end den
Vitara, vi prøvede for nylig, som ikke kategoriseres
som topmodellen. Det lyder ulogisk, men der er en
forklaring på alting…
Den nylig prøvekørte Vitara (læs
prøvekørslen af Suzuki Vitara 1,6 DDIS Active 4WD
aut. hér >>>), ja navnet giver jo næsten alle
svarene: 1,6 DDIS er en dieselmotor, og
dieselmotorer er som hovedregel dyrere end
benzinmotorer, 4WD betyder firehjulstræk og det har
Boosterjet S modellen ikke, og aut. indebærer, at
bilen er udstyret med den nye 6-trins
dobbeltkoblings automatgearkasse, TCSS. Alene 4WD og
TCSS koster tilsammen 60.000 kroner og så hænger
tingene jo meget godt sammen.
Mere udstyr og flere kræfter
Når Suzuki alligevel, trods savnet af 4WD, kalder
Boosterjet S for topmodellen, er det fordi den
udstyrsmæssigt har fået et boost i forhold til de
øvrige varianter og det har benzinmotoren, som
navnet antyder, også. Sidstnævnte har ført 20 flere
hestekræfter med sig, så den er oppe på 140 hk. Da
de oven i købet er bragt til live ved hjælp af en
turbolader, som Suzuki ellers ikke har tradition for
at bruge til andet end dieselmotorer, har man i
tilgift opnået et stort drejningsmoment (220 Nm)
over en omdrejningsskala fra 1500 op til 4000
motoromdr./min.
Resultatet er, at man kan sprinte op til 100 km/t på
bare 9,5 sekunder og race ned ad en tysk autobahn
med 200 km/t. Det er markant bedre fartpræstationer
end de øvrige Vitara modeller kan mobilisere.
Så ser man bort fra firehjulstræk, dieseldrift og
automatgear er en Boosterjet S altså topmodellen (i
øvrigt kan Boosterjet S også fås med automatgear,
hvis man ønsker det).
Bedre køreegenskaber
Det er den også på andre måder. For den har desuden
fået modificeret undervognen. Og en ny type
støddæmpere håndterer langt bedre spændet mellem
det, at absorbere meget små og temmelig store
ujævnheder. Det gør de glimrende, ikke mindst taget
i betragtning, at den prøvekørte benzinvariant er
185 kg lettere end dieselbilen fra forleden, hvilket
kunne medføre mere uro under kørslen. Også styringen
er blevet optimeret og den nye køreoplevelse passer
glimrende til bilens nye fartformåen.
Faktisk er bilen på den ene side overraskende
komfortabel og på den anden side meget dynamisk
gennem kurverne, den er let at placere, hvor man vil
have den. Hvordan sidevindsfølsomheden er ved høj
fart, ved vi ikke, for vi har ikke racet ned ad en
tysk autobahn, men holdt os til dansk motorvejsfart.
Det klarer den imidlertid udmærket, også i kraftig
sidevind.
Boostet Exclusive udstyr
Udgangspunktet for en Boosterjets udstyrsniveau er
”Exclusive” niveauet, som bl.a. inkluderer LED
nærlys, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, en 7”
skærm i midterkonsollen med bakkamera, navigation og
muligheden for at spejle smart-telefonen op på
skærmen (Mirrorlink). Klimaanlæg, p-sensorer både
for og bag, tågeforlygter og ikke færre end 7
airbags, som da også har givet Vitara 5 stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten, indgår også i det
udstyrsniveau.
Oven i det inkluderer Boosterjet S-udstyret bl.a.
sæder i læder og russkind, et iøjefaldende sportsrat
med smarte røde syninger, instrumentpanel i alu-look
(som dog giver nogle irriterende reflekser, når
solen rammer på den mest uhensigtsmæssige måde) samt
nogle fancy sportspedaler.
Udefra er det let at se, at bilen er en Boosterjet
S: Frontgrillen er slidset op i fem dele og
bemærkelsesværdig anderledes end standardgrillen, og
så har bilen blanke sorte alufælge. Undertegnede er
ikke normalt særlig begejstret for sorte hjul, men
på Vitaraen virker det godt, måske fordi den blanke
overflade spejler omgivelserne og giver et vist liv,
især når bilen kører.
|