Det er præcis to år siden vi sidste gang gik under
lakken på Subaru XV. I mellemtiden har den fået en
ansigtsløftning og prisen er sænket. Men
konkurrencen er også blevet skærpet, for ikke mindst
i Danmark købes der rigtig mange af lige præcis den
biltype.
Hvad det sidste angår, er Subarus unikke grund
konstruktion fortsat deres største trumfkort. Det
permanente symmetriske firehjulstræk, hvor
drivakslerne i hver side af bilen er lige lange og
motorkræfterne derfor ikke kan leveres med større
præcision, findes ikke magen til.
Lavt tyngdepunkt
Der er heller ingen af konkurrenterne, der har
boxermotor. Boxermotorens fordele lever i bedste
velgående: Den er flad, den kan placeres lavt i
motorrummet, man behøver ikke at anvende balance
skabende mekanik for at reducere vibrationsniveauet
og dermed sænkes tyngdepunktet reelt.
Det betyder igen, at man ikke behøver stramme
krængningsstabilisatorer for at forhindre den trods
alt noget højere bil – den måler 1,57 meter i højden
og har en frihøjde på ikke mindre end 22 cm – i at
vride og vende sig, når den skal gennem kurverne.
Man kan arbejde med en blødere affjedring, som både
er en komfortfordel ved kørsel på plan asfalt og
sikrer et mere konstant og dermed mere effektivt
vejgreb, når bilen befinder sig ude i terrænet.
Perfekt til anhænger
Vi satte os også for at prøve XV’eren med anhænger.
Ikke fordi den vægtmæssigt er i særklasse, hvad det
angår – med det trinløse CVT automatgear må man
trække 1200 kg, som dog kan øges til 1500 kg med
manuelt gear – men fordi kørsel med anhænger også
stiller andre krav til den trækkende bil.
Selv uden læs på er et af problemerne ved at koble
en anhænger på en lille bil, at den let kan
igangsætte langsgående vippende bevægelser gennem
det moment, som anhængeren påvirker trækkrogen med.
Dér er det meget udpræget og er både dårligt for
kørekomforten og køresikkerheden, fordi bilen kører
ustabilt. På lidt større biler, netop den størrelse
som Subaru XV med sine 4,45 meter har, er de
vippende bevægelser som regel mindre udprægede.
Super-stabil
I en XV eksisterer de ganske enkelt ikke. Det var
helt umuligt at mærke anhængeren bag bilen. Selv
ikke med læs på – og vi prøvede den også med markant
mere læs på end vi havde, da billederne her på siden
blev taget – mærker man anhængeren.
Sidevindsfølsomhed med anhænger i denne størrelse
var heller ikke et tema. Med andre ord: En Subaru
med anhænger er rigtig god, også den kompakte XV.
Prisnedsættelsen fik Subaru som alle andre
bilimportører foræret ifm. afgiftsreduktionen ved
nytårstide. Nu koster en XV med Sport udstyr,
2-liters boxer og førnævnte CVT gear 384.000 kroner
jf. prislisten. Det er cirka 25.000 kroner mindre
end for et par år siden og det skubber naturligvis
bagpå muligheden for at flere danskere kan tillade
sig at købe sådan en bil.
Meget for pengene
Og man får meget god bil for pengene: Faceliftet har
gjort den mere visuelt tiltrækkende, en redesignet
front og en større hækspoiler, som formentlig giver
den en anelse bedre aerodynamik, for den nye bil
kører lidt længere på literen. Det er dog fortsat
ikke på udseendet, XV fører sig frem. Men når man
tilføjer, at der er spærredifferentiale på drivlinen
mellem de forreste og de bageste hjulpar, så forstår
man, at det ikke er en hvilken som helst
firehjulstrækker.
Der er oceaner af kabineplads og forbavsende god
bagagerumsplads, taget i betragtning at der
nedenunder befinder sig et bageste differentiale.
Udstyrslisten omfatter bl.a. nye 17” alufælge,
el-sidespejle, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, tonede
ruder, Xenon forlygter, bakkamera (faktisk ret sjovt
at bruge, når man har en anhænger bagpå eller skal
hen til den og have koble på), Subarus
infotainmentsystem ”Starlink”, multifuktionsdisplay
og meget mere. Den har i øvrigt også en airbag under
ratstammen, så føreren er ekstra godt beskyttet,
hvis det skulle gå helt galt.
Og så er det herligt at opleve, hvor gennemarbejdet
en Subaru XV er i selv de allermindste detaljer:
Gummimåtterne i vognbunden, som beskytter indtrækket
mod f.eks. snavsede støvler, er i førersiden
fastgjort med en stræbe-strop fra inde under sædet,
så måtten bliver liggende hvor den skal, også selvom
man hurtigt skal betjene bremserne og måske ikke får
løftet foden tilstrækkeligt højt. I skræk-scenariet
skubber man med hælen måtten op under bremsepedalen,
så den blokkerer for nedbremsning – det sker ikke i
en Subaru XV.
Gummimåtterne ved forsæderne er fastgjort med
langsgående metalbeslag til sædernes fundamentramme.
Store
sidespejle giver et godt udsyn og en ingen dum ting,
når man kører med anhænger.
|