- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Subaru Forester 2,0D XE Lineartronic

Den ultimative SUV boxer derud af


Af Søren Clauding – april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi havde det på fornemmelsen, men det er ind imellem godt ved selvsyn at få bekræftet, hvorfor det går forrygende for Subaru i Danmark. De bokser ganske enkelt derud af og Subaru Forester, som historisk er den mest populære Subaru model, prøvekørte vi allerede sidste vinter på snebelagte lettiske skov- og landeveje. Det var en god oplevelse under de ofte udfordrende kørselsforhold. Men hvordan ville oplevelsen være i det danske forår?

 

Dengang gik vi detaljer med Foresteren og det kan man fortsat læse i artiklerne, hvis indhold stadig er gyldigt (Målrettet satsning skal styrke Subaru i Danmark >>>, En klasse bedre med automatgear >>>). Men når kravene er mindre, og det er de normalt i Danmark hvor vejnettet trods alt er bedre, hvordan klarer den sig så i konkurrencen?

 

Ultimativ SUV

De hurtige svar på begge spørgsmål er: Ganske udmærket. På de flade danske landeveje sikrer det lave tyngdepunkt, frembragt af den lavt liggende flade bokserdiesel, trods den store frihøjde på 21 cm, en god vejbeliggenhed. Affjedringen er afstemt, så den håndterer små ujævnheder ligeså godt som de større og som sådan er Subaru Forester en ultimativ SUV i den nye variant med diesel og CVT-gear.


 


CVT-gearet kommer endnu mere til sin ret på tør asfalt, hvor gearskiftets unikke mulighed for at ændre fra ”milliongear” til 7-trins automatgear er ganske fornøjeligt. De gode fartpræstationer, hvor 100 km/t nås på under 10 sekunder, træder derved i karakter og køreoplevelsen bliver rigtig god.

 

Brændstoføkonomien

Sikkerheden ved det permanente symmetriske firehjulstræk er mindre udtalt på tør asfalt, og som sådan betaler man lidt for at have de gode egenskaber på våd og fedtet vej, for selvom en brændstoføkonomi på 16,4 km/l er OK, netop i en bil med permanent firehjulstræk og automatgear, så er det realiserbare tal på 15 km/l lige på kanten – der findes 2-hjulstrukne SUV’er, der kan gøre det bedre.

 

Men spørgsmålet er, om det overhovedet er den slags biler, der er Forester’ens konkurrenter? De har nemlig ikke den store frihøjde, de har heller ikke sikkerheden gennem firehjulstrækket på plan asfalt og de har slet ikke bilens meget gode egenskaber i terrænet. De har som hovedregel heller ikke de samme trækegenskaber.

 

1800 kg på krogen

Det er nemlig værd at bemærke, at Subaru Forester 2,0 Diesel må trække 2000 kg. Det gør den givetvis populær hos enhver, der har brug for at trække en anhænger af blot en vis størrelse. Og i daglig brug glæder man sig over den forbavsende gode plads i bagagerum, på bagsæderne (som er opvarmede i den prøvekørte XE variant) og muligheden for at lade bagagerummet vokse til 1,6 kubikmeter. Forester er trods alt kun 4,6 meter lang.


 

 


Sædevarmen også på bagsædet er ikke det eneste man får ud af XE-udstyret. Et bakkamera sikrer udsynet bagud, el-bagklappen, som godt nok ikke er verdens hurtigste, sørger for at man ikke får forstrækninger i skulderen. Det store elektriske panorama soltag er et ægte soltag, dvs. det kan også åbnes. Og kører man galt, er der også en knæairbag under ratstammen til at beskytte førerens ben.

 

Prisen er sænket

Prismæssigt har Subaru Forester og dermed også de mange kunder naturligvis haft glæde af afgiftsreduktionen, der blev indført lige inden Jul. Den har ganske enkelt reduceret prisen på XE-modellen med dieselmotor og Lineartronic automatgearet med 45.000 kroner. Derved koster netop den model nu 555.000, hvilket er en rigtig god pris.

 

Hvis det ”bare” handler om at købe en Subaru Forester (som endda har permanent firehjulstræk) kan den fås for blot 360.000 kroner. Det er temmelig attraktivt. Så endnu engang bekræftet: Subaru har succes, ganske enkelt fordi de producerer rigtig gode biler til de helt rigtige priser.

 

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og kør med under de første internationale testkørsler af den nye Subaru Forester 2,0D XE Lineartronic:

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Subaru Forester 2,0 D XE Lineartronic

 Listepris:

Kr. 554.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 147 hk. 350 Nm/1600-2400 omdr./min. Trinløst CVT-gear med mulighed for 7 trins skifte. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 188 km/t/ 16,4 km/l /156 g/km

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

505-1577 liter (med soltag)

Diverse:

ABS. EBD. ESC. TSC. Xenon forlygter. 17” alufælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Elektrisk justerbart førersæde. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Bakkamera. El-bagklap.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt