Vi havde det på fornemmelsen, men det er ind imellem
godt ved selvsyn at få bekræftet, hvorfor det går
forrygende for Subaru i Danmark. De bokser ganske
enkelt derud af og Subaru Forester, som historisk er
den mest populære Subaru model, prøvekørte vi
allerede sidste vinter på snebelagte lettiske skov-
og landeveje. Det var en god oplevelse under de ofte
udfordrende kørselsforhold. Men hvordan ville
oplevelsen være i det danske forår?
Dengang gik vi detaljer med Foresteren og det kan
man fortsat læse i artiklerne, hvis indhold stadig
er gyldigt (Målrettet
satsning skal styrke Subaru i Danmark >>>,
En klasse bedre med automatgear >>>). Men når
kravene er mindre, og det er de normalt i Danmark
hvor vejnettet trods alt er bedre, hvordan klarer
den sig så i konkurrencen?
Ultimativ SUV
De hurtige svar på begge spørgsmål er: Ganske
udmærket. På de flade danske landeveje sikrer det
lave tyngdepunkt, frembragt af den lavt liggende
flade bokserdiesel, trods den store frihøjde på 21
cm, en god vejbeliggenhed. Affjedringen er afstemt,
så den håndterer små ujævnheder ligeså godt som de
større og som sådan er Subaru Forester en ultimativ
SUV i den nye variant med diesel og CVT-gear.
CVT-gearet kommer endnu mere til sin ret på tør
asfalt, hvor gearskiftets unikke mulighed for at
ændre fra ”milliongear” til 7-trins automatgear er
ganske fornøjeligt. De gode fartpræstationer, hvor
100 km/t nås på under 10 sekunder, træder derved i
karakter og køreoplevelsen bliver rigtig god.
Brændstoføkonomien
Sikkerheden ved det permanente symmetriske
firehjulstræk er mindre udtalt på tør asfalt, og som
sådan betaler man lidt for at have de gode
egenskaber på våd og fedtet vej, for selvom en
brændstoføkonomi på 16,4 km/l er OK, netop i en bil
med permanent firehjulstræk og automatgear, så er
det realiserbare tal på 15 km/l lige på kanten – der
findes 2-hjulstrukne SUV’er, der kan gøre det bedre.
Men spørgsmålet er, om det overhovedet er den slags
biler, der er Forester’ens konkurrenter? De har
nemlig ikke den store frihøjde, de har heller ikke
sikkerheden gennem firehjulstrækket på plan asfalt
og de har slet ikke bilens meget gode egenskaber i
terrænet. De har som hovedregel heller ikke de samme
trækegenskaber.
1800 kg på krogen
Det er nemlig værd at bemærke, at Subaru Forester
2,0 Diesel må trække 2000 kg. Det gør den givetvis
populær hos enhver, der har brug for at trække en
anhænger af blot en vis størrelse. Og i daglig brug
glæder man sig over den forbavsende gode plads i
bagagerum, på bagsæderne (som er opvarmede i den
prøvekørte XE variant) og muligheden for at lade
bagagerummet vokse til 1,6 kubikmeter. Forester er
trods alt kun 4,6 meter lang.
Sædevarmen også på bagsædet er ikke det eneste man
får ud af XE-udstyret. Et bakkamera sikrer udsynet
bagud, el-bagklappen, som godt nok ikke er verdens
hurtigste, sørger for at man ikke får forstrækninger
i skulderen. Det store elektriske panorama soltag er
et ægte soltag, dvs. det kan også åbnes. Og kører
man galt, er der også en knæairbag under ratstammen
til at beskytte førerens ben.
Prisen er sænket
Prismæssigt har Subaru Forester og dermed også de
mange kunder naturligvis haft glæde af
afgiftsreduktionen, der blev indført lige inden Jul.
Den har ganske enkelt reduceret prisen på
XE-modellen med dieselmotor og Lineartronic
automatgearet med 45.000 kroner. Derved koster netop
den model nu 555.000, hvilket er en rigtig god pris.
Hvis det ”bare” handler om at købe en Subaru
Forester (som endda har permanent firehjulstræk) kan
den fås for blot 360.000 kroner. Det er temmelig
attraktivt. Så endnu engang bekræftet: Subaru har
succes, ganske enkelt fordi de producerer rigtig
gode biler til de helt rigtige priser.
|