- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Superb Hatchback 1,4 TSI ACT Style 150 hk

Kæmpe-Skoda i nyt jakkesæt


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overskriften har allerede indikeret den første tanke, der faldt undertegnede ind ved det første øjekast: Nej, hvor Skoda Superb er blevet strammet op, den er virkelig blevet iklædt et nyt og moderne jakkesæt. Det er ikke ekstravagant, og accessoires er der ikke mange af, hvis man ser bort fra de fine 17” alufælge, men pæn, det er den.

 

Indvendig er den også pæn, stort set det samme kan siges om interiøret som om de ydre linjer. Og så har Skoda valgt, ikke at gå på kompromis med forgængerens unikke pladsforhold. Den ER ganske enkelt en kæmpebil i jakkesæt – nyt oven i købet.

 

Mere rummelig end VW Passat

Og den prøvekørte variant var så godt bestykket med udstyr (udstyrsniveau Style), at prisen var krøbet op på 402.000 kroner, hvorved den koster stort set det samme som søstermodellen, VW Passat Highline. Den har trods samme udvendige længde en større akselafstand og det har man glæde af, ikke mindst på bagsædet, men også i bagagerummet, der er 6 cm længere.

 

I maskinrummet lå selvsamme motor, som Passaten også kan leveres med: den ultra økonomiske 150-hestes 1,4 liters ACT benzin turbo motor, som den store bil kan køre ikke færre end 20,4 kilometer pr. liter benzin med – ifølge de officielle tal. Det indebærer, at den havner i laveste afgiftskategori og man som sådan slipper med, blot at betale 310 kroner pr. halvår i ejerafgift. Det gør den virkelige økonomisk favorabel.

 

Kortere på literen i praksis

I praksis skal man dog regne med et tal, som kommer tættere på de 15 km/l, hvis man ønsker at anvende motorens kraftpotentiale og iblandt accelerere til 100 km/t på de 8,6 sekunder, som den kan, hvis man er lidt hurtig med det manuelle gearskift. Og det får man lyst til, fordi den også kører godt.

 

Hvad den rå køreoplevelse angår, lægger den store bil dog ikke op til meget sportslig kørsel. Det er den vel heller ikke tænkt at skulle gøre og på det punkt overgås den da også af flere af konkurrenterne. Men som potent luksus-cruiser på det danske vejnet gør den sig godt, og sidevindsfølsomheden er beskeden. Affjedringskomforten er fremragende og støjbilledet ganske svagt.


17" alufælge er standard på Style udgaven og de går godt i spænd med den komfortable affjedring.


Cylindre efter behov

ACT-begrebet betyder Active Cylinder Technology – det som andre f.eks. kalder Cylindre on Demand. Det betyder, at motoren iblandt kobler to af cylindrene fra, så den altså alene anvender to til fremdriften. Fordelen er, at det sparer benzin og faktisk reducerer teknologien også støjniveauet. Systemet er aktivt indenfor 1250-4000 motoromdrejninger/minut, så man kommer på ingen måde til at skulle vente på kræfterne ved lav fart og ved topfart.



Vi kender i øvrigt udmærket den motor, for den samme har vi tidligere prøvet i SEAT Leon (læs prøvekørslen af SEAT Leon hér >>>). Forskellen er mest, at Suberb er en større bil at trække med den størrelsesmæssigt beskedne motor. Om det er årsagen til, at vi denne gang faktisk kunne mærke til- og frakoblingen af de to cylindre skal være usagt, men det, man kunne mærke, var af så ringe betydning, at det overgås af enhver ujævnhed i asfalten. De allerfleste vil nok ikke tænke over det, og gør man det, er det uden betydning.

 

Masser af udstyr

Skoda Superb er en luksusbil og det inkluderer rigtig meget udstyr. Allerede i basisudgaven har en Superb hele det velkendte VW Group arsenal af sikkerhedsudstyr, dog ikke tågeforlygter med drejelys, og der er elruder både for og bag, p-sensorer bag, 2-zone klimaanlæg, sædevarme og varme i sprinklerdyserne, for blot også at fremhæve nogle af de årstidsbestemte fordele.



Den allerbilligste Superb til blot 305.000 kroner med 1,4 liters TSI motor har det omfattende udstyr.

 

Style med stil

I den prøvekørte Style version får man foruden 150-hestes maskinen p-sensorer også fortil, klimaanlægget får en ekstra zone, så passagererne på de pladsgivende bagsæder selv kan gøre deres indflydelse gældende, der er 12 højtalere, førersædet reguleres elektrisk og i mørke er der lys over land, fordi forlygterne er af Bi-xenon typen.

 

Ude bagtil har man fortsat stor fordel af, at Skoda har valgt at tophængsle bagklappen, så den bliver en regulær hatchback med verdens letteste adgang til det meget store bagagerum på 625 liter. Det er noget mere end Passaten kan præstere. Og lægger man bagsæderne ned, har man næsten en stationcar (Combi, hedder det på Skoda sprog) med i alt 1760 liter bagageplads. Den option findes slet ikke hos søstermodellen.

 

…og så har en Skoda Superb anno 2016 for resten et paraply-rum i begge fordørene – både i højre og venstre side. Ingen forskelsbehandling, når blot man sidder foran.


Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Digitale instrumenter har erstattet gammeldags mekaniske instrumenter. Men designet er bibeholdt f.eks. hvad angår bilens ur.

 

On-board computeren viser 12,7 km/l, men ved  længere tids kørsel kommer man let over 15.


Model:

Skoda Superb Hatchback 1,4 TSI ACT Style 150 hk

Listepris:

Kr. 402.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l TSI turbobenzinmotor med ACT. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 6 trins man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 220 km/t/ 20,4 km/l /115 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

625-1760 liter

Anhængervægt:

1600 kg

Diverse:

ABS. EBD. DSC. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 3-zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. El-førersæde. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Isofix. AUX.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt