Overskriften har allerede indikeret den første
tanke, der faldt undertegnede ind ved det første
øjekast: Nej, hvor Skoda Superb er blevet strammet
op, den er virkelig blevet iklædt et nyt og moderne
jakkesæt. Det er ikke ekstravagant, og accessoires
er der ikke mange af, hvis man ser bort fra de fine
17” alufælge, men pæn, det er den.
Indvendig er den også pæn, stort set det samme kan
siges om interiøret som om de ydre linjer. Og så har
Skoda valgt, ikke at gå på kompromis med
forgængerens unikke pladsforhold. Den ER ganske
enkelt en kæmpebil i jakkesæt – nyt oven i købet.
Mere rummelig end VW Passat
Og den prøvekørte variant var så godt bestykket med
udstyr (udstyrsniveau Style), at prisen var krøbet
op på 402.000 kroner, hvorved den koster stort set
det samme som søstermodellen, VW Passat Highline.
Den har trods samme udvendige længde en større
akselafstand og det har man glæde af, ikke mindst på
bagsædet, men også i bagagerummet, der er 6 cm
længere.
I maskinrummet lå selvsamme motor, som Passaten også
kan leveres med: den ultra økonomiske 150-hestes 1,4
liters ACT benzin turbo motor, som den store bil kan
køre ikke færre end 20,4 kilometer pr. liter benzin
med – ifølge de officielle tal. Det indebærer, at
den havner i laveste afgiftskategori og man som
sådan slipper med, blot at betale 310 kroner pr.
halvår i ejerafgift. Det gør den virkelige økonomisk
favorabel.
Kortere på literen i praksis
I praksis skal man dog regne med et tal, som kommer
tættere på de 15 km/l, hvis man ønsker at anvende
motorens kraftpotentiale og iblandt accelerere til
100 km/t på de 8,6 sekunder, som den kan, hvis man
er lidt hurtig med det manuelle gearskift. Og det
får man lyst til, fordi den også kører godt.
Hvad den rå køreoplevelse angår, lægger den store
bil dog ikke op til meget sportslig kørsel. Det er
den vel heller ikke tænkt at skulle gøre og på det
punkt overgås den da også af flere af
konkurrenterne. Men som potent luksus-cruiser på det
danske vejnet gør den sig godt, og
sidevindsfølsomheden er beskeden.
Affjedringskomforten er fremragende og støjbilledet
ganske svagt.
17" alufælge er standard på Style udgaven og de går
godt i spænd med den komfortable affjedring.
Cylindre efter behov
ACT-begrebet betyder Active Cylinder Technology –
det som andre f.eks. kalder Cylindre on Demand. Det
betyder, at motoren iblandt kobler to af cylindrene
fra, så den altså alene anvender to til fremdriften.
Fordelen er, at det sparer benzin og faktisk
reducerer teknologien også støjniveauet. Systemet er
aktivt indenfor 1250-4000 motoromdrejninger/minut,
så man kommer på ingen måde til at skulle vente på
kræfterne ved lav fart og ved topfart.
Vi kender i øvrigt udmærket den motor, for den samme
har vi tidligere prøvet i SEAT Leon (læs
prøvekørslen af SEAT Leon hér >>>). Forskellen
er mest, at Suberb er en større bil at trække med
den størrelsesmæssigt beskedne motor. Om det er
årsagen til, at vi denne gang faktisk kunne mærke
til- og frakoblingen af de to cylindre skal være
usagt, men det, man kunne mærke, var af så ringe
betydning, at det overgås af enhver ujævnhed i
asfalten. De allerfleste vil nok ikke tænke over
det, og gør man det, er det uden betydning.
Masser af udstyr
Skoda Superb er en luksusbil og det inkluderer
rigtig meget udstyr. Allerede i basisudgaven har en
Superb hele det velkendte VW Group arsenal af
sikkerhedsudstyr, dog ikke tågeforlygter med
drejelys, og der er elruder både for og bag,
p-sensorer bag, 2-zone klimaanlæg, sædevarme og
varme i sprinklerdyserne, for blot også at fremhæve
nogle af de årstidsbestemte fordele.
Den allerbilligste Superb til blot 305.000 kroner
med 1,4 liters TSI motor har det omfattende udstyr.
Style med stil
I den prøvekørte Style version får man foruden
150-hestes maskinen p-sensorer også fortil,
klimaanlægget får en ekstra zone, så passagererne på
de pladsgivende bagsæder selv kan gøre deres
indflydelse gældende, der er 12 højtalere,
førersædet reguleres elektrisk og i mørke er der lys
over land, fordi forlygterne er af Bi-xenon typen.
Ude bagtil har man fortsat stor fordel af, at Skoda
har valgt at tophængsle bagklappen, så den bliver en
regulær hatchback med verdens letteste adgang til
det meget store bagagerum på 625 liter. Det er noget
mere end Passaten kan præstere. Og lægger man
bagsæderne ned, har man næsten en stationcar (Combi,
hedder det på Skoda sprog) med i alt 1760 liter
bagageplads. Den option findes slet ikke hos
søstermodellen.
…og så har en Skoda Superb anno 2016 for resten et
paraply-rum i begge fordørene – både i højre og
venstre side. Ingen forskelsbehandling, når blot man
sidder foran.
|