SEAT Toledo er en pæn og nydelig sedan. Men
karrosseriformen bedrager, for bagklappen er
hængslet helt oppe under taget og fungerer i praksis
som en tophængslet bagklap. Men vigtigst: Den åbner
for imponerende 550 liter bagageplads, som gør den
til en af de mest rummelige mellemklassebiler på
markedet.
Dermed er Toledo tro mod sit ophav. Seat har altid
bygget pæne biler, de har altid været utrolig
rummelige, og i Toledo tilfældet i den prøvekørte
version er den også temmelig veludrustet. 125 hestes
TSI turbobenzinmotor under motorhjelmen og det
avancerede DSG dobbeltkoblingsgear som
forbindelsesled mellem motor og forhjul – så er man
godt kørende.
Glæde af afgiftsreduktion
Prismæssigt er en Toledo meget attraktiv fastsat.
Efter afgiftsreduktionen for kort tid siden faldt
listeprisen til 201.620 kroner for den prøvekørte
Style udgave. Den billigste Toledo koster blot
145.000 kroner – det er en yderst konkurrencedygtig
pris for en bil, der tilbyder så god plads.
I teknisk forstand er den dog ikke helt så avanceret
som søstermodellen, SEAT Leon, der til trods for at
være mere kompakt, faktisk er dyrere. Det skyldes,
at Leon er baseret på den nye MQB platform, som den
bl.a. deler med VW Golf og Audi A3. Toledo læner sig
mere om af Skoda Rapid undervognen, som i princippet
også findes i SEAT Ibiza. Det er ikke dumt, for det
er med til at holde prisen nede og betyder, at man
får meget bil og meget rummelig bil for pengene.
Yderst kvik
TSI-motoren findes også i andre af VW-gruppens
biler. Den gør Toledo til en fornøjelse at køre.
0-100 km/t på 9 sekunder er pænt hurtigt, vover man
sig ud på en tysk motorvej, kan og må man køre 208
km/t og samtidig er det officielle forbrugstal 20,4
km/l – det skal man dog køre med varsom speederfod
for at komme i nærheden af. Desuden er den smidig om
omdrejningsvillig.
DSG-gearet
er velkendt og er især under acceleration en herlig
oplevelse. Et dobbeltkoblingsgear består som bekendt
af to gearkasser, hvor den ene hele tiden er parat
til at koble til i et højere gear end det, man lige
har benyttet i den anden. Dobbeltkoblingen kobler da
de trækkende hjul til det næste trin i gear-forløbet
og det sker ikke bare helt automatisk men også
lynhurtigt.
Nedad i gearene foregår skiftet lidt mere djærvt,
men det er jo heller ikke så meget i det forløb, at
man har brug for de hurtige skift. Det er i øvrigt
ikke alene følelsen, der er herlig, men et
dobbeltkoblingsgear er også en sikkerhedsfaktor,
fordi det hurtige gearskifte også indebærer, at
bilen ikke ændrer køreegenskaber, mens der skiftes.
Kolossal bagagerumsåbning
Men pladsen er, som nævnt et par gange, helt
central. Den store begrænsning ved en almindelig
hatchback er bagagerumsåbningen. Det kan være
vanskeligt at læsse sådan en bil. Fordi bagklappen i
Toledo er hægtet forholdsvis langt fremme, er
åbningen kolossal, men kan på det nærmeste læsse
bilen ovenfra og ned, det gør det bekvemt at benytte
den megen plads – som ikke lider nævneværdigt af
sedan-formen.
En hvilken som helst ny SEAT Toledo har som standard
multikollisionsbremse, som bremser bilen ned, hvis
den er inkluderet i en ulykke (som udløser
airbaggen) og derved sikrer, at den ikke blot kører
videre, hvis man selv har mistet herredømmet over
bilen og så har den basisudstyr som centrallås,
el-sideruder fortil, Isofix barnestolsbeslag m.v.
Går man niveauet op til ”Reference” får man bl.a.
aircondition, fjernbetjening af centrallåsen,
kørecomputer, bagrudevisker og hillstart assist med
i købet.
Style-niveauet er toppen
Og den prøvekørte Style-udstyrsversion inkluderer
klimaanlæg med køl i handskerummet, 16”
letmetalfælge, læderrat, el-sideruder også bag,
el-sidespejle med varme, fartpilot, tågeforlygter
med statisk kurvelys (så tågelygten i den side,
hvortil man drejer, tænder og assisterer det
almindelige nærlys) og meget andet.
Og så må en Toledo med de 125 hestekræfter under
motorhjelmen trække en anhænger på 1200 kg – det er
der rigtig mange danskere, der har brug for.
|