SEAT har bragt smilet ind i markedsføringen af
fabrikkens biler. Bag rattet af den nye Leon Cupra
forvandles smilet til et kæmpegrin, når den drives
rund på FDM Sjællandsringen. Den er elegant, men
ikke voldsomt iøjefaldende – ikke før man lukker op
for den næsten 300 hestekræfter kraftige motor, så
løftes der øjenbryn.
SEAT Leon Cupra er da også med sine 290 hestekræfter
den kraftigste serieproducerede SEAT nogensinde. Den
er en pendant til VW Gruppens VW Golf Clubsport, men
endda helt sin egen, hvad præstationstallene siger
alt om: 0-100 km/t på 5,8 sekunder, en topfart på
250 km/t og på FDM Sjællandsringens korte langside
nåede vi godt 175 km/t med flyvende start – havde
banen ikke været pletvis fugtig havde hastigheden
været endnu højere – se køreturen on-board på
videoen her på siden.
Fart for alle pengene
Men smilet forvandles også til et grin, når man ser
på prisen. den prøvekørte udgave med manuelt gear
(merpris for DSG-gear er i øvrigt kun 15.000 kroner
– grin igen) koster 455.000 kroner. Den tilsvarende
5-dørs Golf Clubsport koster over en halv million.
Om man så foretrækker den ene frem for den anden af
andre grunde, er en anden sag. Men et faktum er det,
at ligesom i lillebror SEAT Ibiza Cupra, får man
rigtig meget, meget hurtig bil for pengene.
Cupra navnet stammer i øvrigt fra begrebet ”Cup
Racing”, som er sådan en lidt sydenlandsk reference
til tidligere tiders regionale mesterskaber. SEAT
har en fin fortid i standardvogns racing og kunne
for nylig kæmpe om EM-titlen i den disciplin. Dermed
er man tro imod basis-idéen, at en Cupra skal være
en opnåelig mulighed for almindelige bilkøbere. Det
skal være mange kræfter til en fornuftig pris.
Diskret til en vis grad
Og sådan en er SEAT Leon Cupra. Den er som
udgangspunkt en kompakt mellemklassebil, der måler
4,27 meter i længden og har et rummeligt bagagerum
på 380 liter. Udvendigt er den forbavsende diskret,
men bagspoileren og de 19” store fælge med 235 mm
brede 35 procent lavprofildæk og store røde ”Cupra”
bremsekalibre indikerer, at bilen kan noget mere.
Den kraftfulde 2-liters turbobenzinmotor præsterer
ikke bare 290 hk men også et drejningsmoment på hele
350 liter, som man har til rådighed allerede ved
1700 omdr./min – og det er fortsat ligeså stort, når
man rammer 5800 omdr./min.
Sportsundervogn
En SEAT Leon Cupra er baseret på VW gruppens
såkaldte MQB platform. Det forbavsende er, at der
ikke anvendes en decideret racerbilsundervogn. På
den anden side er McPherson forhjulsophænget
glimrende afstemt med den halvstive bagaksel med
teleskop fjedre og hydrauliske støddæmpere. Det
fungerer godt og underbygger den lidt halvstive
affjedring, der er et ”must”, når man bygger en
hurtig bil. I forhold til en standard Leon er SEAT
Leon Cupra sænket 25 mm og affjedringskomponenterne
er naturligvis andre.
Med til at sikre balancen i bilen er også, at det
benyttes differentialespær på den trækkende
foraksel. Det sikrer, at kræfterne ikke forsvinder
ud af det hjul, der har dårligst vejgreb. En anden
fordel er den progressive styring, som især ved høj
fart gør bilen lettere at køre.
Cupra interiør
Interiøret er skabt i Cupra-design, dvs. et særligt
læderrat og tilsvarende læder gearskifte samt
Alcantara sportssæder, men igen: Det er på ingen
måde prangende, snarere elegant. I midterkonsollen
findes en 6,5” skærm som standard. Der er tale om en
berøringsskærm og derfra kan man styre bilens
infotainmentmuligheder. Navigation er dog ikke
standard.
Skærmen har en særlig Sport-informations indstilling
hvor man f.eks. informeres om bilens g-kræfter - men
sandt at sige har man ikke tid til at se ned på
skærmen, hvis man kører sådan at g-kræfterne er værd
at se efter...
Sidst, men ikke mindst, er en SEAT Leon Cupra
udrustet med Fuld LED lys. Det forvandler populært
sagt nat til dag og er en uvurderlig hjælp, hvis man
gerne vil opleve bilens køre-evner også om natten…
Den potente Leon Cupra rammes dog på et enkelt punkt af,
at den er skabt som landevejs racer og ikke som
funktionel familiebil: Man må ikke køre med anhænger. Vil man det, er
man nok heller ikke liebhaver til en Cupra.
... hvis man skulle have glemt Cupraens motoreffekt. |