215.000 kroner for 192 hestekræfter med tilhørende
fartpræstationer. Det er helt unikt. Især fordi den
SEAT Ibiza SC Cupra med 1,8 liters TSI motor, det
handler om, har hele grundlaget for de mange kræfter
i orden. Den kører godt og den er sensationelt
hurtig.
Man skulle derfor tro, at med lidt data på ville det
hele være sagt. Men det er det ikke. Naturligvis er
0-100 km/t på 6,7 sekunder overbevisende. Det hævdes
også, at den kan køre 235 km/t på toppen – det har
vi ikke prøvet. Men udover, at den kan køre så
hurtigt, har den også køreegenskaber, det matcher.
Derved bliver den lille Cupra ikke bare markedets
hurtigste bil i bare tilnærmelsesvis samme
prisklasse, den bliver også en meget, meget
køresikker bil.
Enestående styrepræcision
Med mindre man begiver sig ud på en afspærret bane
og betaler en god sum penge for at få lov til at
lufte sit indre racer-gen i nogle timer, sætter de
danske hastighedsgrænser jo en stopper for spasen
efter rundt regnet 4-5 sekunder på almindelig
landevej. Derpå handler det om, at nyde den fine
præcision, hvormed man kan angribe hver eneste
bugtning på vejen.
Det kan man nemlig få lov til, uanset fart, og kan
man nyde præcisionskørsel, er man i dette element,
for det er noget af det, Ibiza Cupraen tilbyder i rå
mængder. Endnu bedre bliver det, hvis man vælger den
særlige sportsindstilling, som strammer undervognen
yderligere op og ved samme lejlighed gør noget
tilsvarende ved styring og speederrespons. Det er
ikke en meget stor forskel, der opnås, men det gør
ikke så meget – den er nemlig i enhver henseende
stram nok i forvejen.
Det er ikke til at se det…
Ibiza Cupra er populært sagt en lille kanon, der
bygger videre på SEAT fabrikkens stolte Cupra
traditioner. Insightere ved, at Cupra er noget
særligt, det cementeres med den nye Ibiza Cupra, men
hvis ikke lige man ved det, er det svært at se. Jo,
hvis man ved, hvad man skal se efter.
Et unikt kendetegn er det centerplacerede bageste
udstødningsrør og de bageste defusere. 17”
letmetal-fælge er også et klart signal. Lader man
blikket falde ind mellem egerne, ser man de store
røde og yderst effektive bremsekalibre, også de
sender det entydige signal.
I kabinen handler det om sæder og rat. Og så kan man
kun stige indenfor gennem én dør i hver side.
Flot udstyr
I kabinen er el-ruder i fordørene og klimaanlæg
standard. Det samme er den 6-trins manuelle
gearkasse,
der heldigvis har fået lov til at tage hånd om
transmissionsopgaven i stedet for en af de ellers i
VW-gruppen så populære DSG gearkasser. Sidstnævnte
ville formentlig gøre bilen dyrere og lå også i
forgængeren, da vi dengang prøvekørte den. En sådan
dobbeltkoblings-gearkasse har imidlertid den
svaghed, at den er lynhurtig, når den skifter op i
gearene, og typisk noget mere sindig, når man skal
ned i gearene eller skifter mening undervejs i
accelerations- eller decelerationsforløbet.
Dertil kommer, at vil man føle og fornemme de mange
kræfter og motorens store potentiale, er den direkte
transmission også den rette. Tak for det.
Superudstyr – dog uden sædevarme
I kabinen mangler man sjovt nok sædevarme, men det
kan formentlig tilskrives de særlige sportssæder,
som næppe er så lette at indbygge varmetråde i. Men
ellers er det svært at finde noget, der mangler.
Lyset er nemlig også i topklasse, så man kan køre
trygt i mørke: Bi-Xenon forlygter med LED og
tågeforlygter med drejefunktion fungerer bare
rigtig, rigtig godt, og så kan man virkelig boltre
sig når som helst.
Det hurtigt bankende hjerte
Maskineriet er naturligvis hjertet i den suveræne
fartoplevelse. SEAT har som nævnt tidligere haft en
Ibiza Cupra på programmet (læs
vores prøvekørsel af SEAT Ibiza Cupra i 2013 hér >>>).
Dens 1,4 liters motor ydede 12 hestekræfter færre
end den nye. Men det væsentligste er, at man foruden
den store effekt får stillet et drejningsmoment på
ikke mindre end 320 Nm til sin rådighed, når det er
på sit højeste. Og det er det i et
omdrejningsinterval – og hold nu fast – fra 1450 til
4200 omdr./min.
I praksis betyder det, at man har det store
drejningsmoment ”altid”. Og så forstår man også
hvorfor de fine fart-præstationstal ikke bare er
imponerende i sig selv, men også opleves sådan, hele
tiden og altid, mens man er undervejs.
Overvindelse af spare
Benzinøkonomien kan holdes på 16,1 km/l. I praksis
er tallet lavere, også selvom man gør sig umage for
at køre økonomisk. Det er dog svært, ikke at køre
økonomisk, men at få sig selv til at gøre det. Det
kræver virkelig en overvindelse.
Alternativet er, at købe den allerbilligste SEAT
Ibiza. Derved slipper man 100.000 kroner billigere,
man slipper af med 117 hestekræfter og må klare sig
med 75. Det kan naturligvis lade sig gøre, men hvor
er det meget sjovere at have masser af kræfter og
det fænomenale vejgreb og ikke mindst den store
køresikkerhed, som Cupra’en leverer… |