Renault Mégane 1,6 Energy TCe 205 EDC GT – eller i
daglig tale blot ”Mégane GT” – er topmodellen i
Mégane modelviften. Den er den dyreste, den
hurtigste men også den mest avancerede. Hvor den
billigste Mégane er prissat til 190.000 kroner,
koster Mégane GT præcis det dobbelte: 380.000
kroner.
Om Mégane GT også er det dobbelte værd, må bero på
ens temperament og ønsker. Men alt imens designet i
det store hele er identisk, får man noget nær det
dobbelte ud af det, når man betaler det dobbelte.
Man får styring på fire hjul i stedet for to, man
får 205 hestekræfter i stedet for 100 – men man kan
dog ikke køre dobbelt så hurtig, og GT’eren bruger
heller ikke dobbelt så meget benzin og derfor skal
man heller ikke betale det dobbelte i ejerafgift.
Egentlig meget hensigtsmæssigt.
GT-look
Den er en helt igennem meget lækker bil. De
funktionelle egenskaber har vi været inde på
tidligere og de kan overføres på GT-versionen.
Visuelt falder de store 18” fælge i øjnene og bagtil
er der dobbelte udstødningsrør, men egentlig er det
ikke så meget udvendigt, at den skiller sig ud.
Bag rattet nyder man det lækre GT-sportsrat i læder,
kaster man et blik ned på gulvet ser man de
racer-inspirerede aluminiumspedaler, og sæderne, man
sidder i, er også særlige GT sportssæder. Dertil
kommer at det omfattende R-Link 2 infotainmentsystem
er standard i en GT – det betjenes via en 7” skærm i
midterkonsollen.
Launch-control
Når man har sat sig til rette i sportssæderne og
starter maskineriet op, får man det fulde udbytte af
investeringen. En herlig motorlyd, launch-control,
så man ikke behøver tænke på at ESP-systemet griber
ind imod en for voldsom speeder og får bilen til at
sakke håbløst bagefter. Næh, launch-control sikrer
fuld fart frem og siden nås de 100 km/t på 7,1
sekunder.
Egentlig skal man ikke gøre så meget andet end at
træde speederen ned, for 7-trins
dobbeltkoblingsgearet ”EDC” (= Efficient Dual Clutch)
håndterer gearskiftet. Og skal man ned i fart i en
fart, har gearkassen også en såkaldt Multi Change
Down funktion, så den hurtigt kommer ned i det gear,
der nu vil være det rette, når man på ny skal
hurtigt op i tempo.
Ægte Gran Turismo
Topfarten på 230 km/t er ikke meget vigtig på det
danske vejnet, men selvfølgelig skal bilen kunne
håndtere det. Derfor er en sportsundervogn, som gør
kontakten med underlaget mere kontant, en god
sikkerhed, hvis man måtte køre så hurtigt. Mégane GT
er dog ingen racerbil, men en hurtig GT-bil i ordets
oprindelige forstand (GT=Gran Turismo) og der er
ikke megen mening i at drøne rundt på en racerbane,
for at se hvad den kan – den vil alligevel komme til
korte i forhold til mere potente konkurrenter med
mange flere hestekræfter gemt i maskinrummet.
Firehjulsstyringen har da også større relevans på
det almindelige vejnet, hvor baghjulene styrer samme
retning som forhjulene ved motorvejsfart, alt imens
de styrer modsat forhjulene ved lav fart (det hele
foregår trinløst og umærkeligt). Hvis man kommer ud
for hurtigt retningsskifte ved moderat fart (f.eks.
en undvigemanøvre), vil de styrende baghjul kunne
opfange det, der kunne være endt i en
baghjulsudskridning. Som sådan er de ikke bare en
fancy teknologisk gimmick men en reel
sikkerhedsmæssig funktion.
Top eller ikke top – det er spørgsmålet
På den ene side er Mégane GT topmodellen, på den
anden side er den det ikke. Vi prøvekørte for nylig
den såkaldte Bose-edition (Renault Mégane Bose Edition
- læs mere >>>), som er prissat til
314.000 kroner. Den havde på flere punkter et bedre
udstyr, et Bose lydanlæg ikke mindst og en lettere
læselig 8,7” berøringsskærm. Der er heller ikke
massagemulighed i førersædet i GT – det må man selv
stå for ved f.eks. hurtig (men forsvarlig – husk
det) kurvekørsel og hænderne kan ikke holdes varme
af rattet i en GT, så det er blot på med
kørerhandskerne, hvis man ikke vil fryse.
En Mégane GT er unik, den vil bestemt ikke passe til
alle. Men er man født med et blot et miniature
racer-gen, er den underholdende og absolut en
option. Set i det lys er prisen også rimelig.
Dobbelt så høj, hvis man sammenligner med den
billigste Mégane – men attraktiv, hvis man
sammenligner med, hvad man ellers kan få af ”raceri”
for de samme penge.
|