Den nye Renault Mégane rammer præcis ind i det
stærkt konkurrenceprægede marked for kompakte
mellemklassebiler. Til en grundpris på 190.000
kroner står den prismæssigt stærkt, men det, der
virkelig skiller den ud fra mængden, er et markant
design og unik affjedringskarakteristik.
Det er især frontdesignet, der er iøjefaldende. Det
har den adapteret fra de større Tallisman og Espace
modeller, det giver bilen en ganske særlig karakter
og en god portion af den maskuline pondus, som ikke
tidligere har kendetegnet Mégane modellerne. Det er
en smagssag, om man kan lide det. Vi synes, det ser
godt ud, og det fører i øvrigt tankerne lidt over på
50’ernes store amerikanerbiler – og det er bestemt
positivt ment.
Unik affjedring
Affjedringskarakteristikken er unik. På plan vej
opsamles de små ujævnheder og udslettes på stedet.
Man mærker dem så minimalt, som var de ikke
eksisterende. Større ujævnheder mærkes uundgåeligt,
men også den del af affjedringen er fremragende.
Renault har desuden formået, ved at holde en vis
spændstighed i ikke mindst bilens krængning, at
sikre gode kurveegenskaber. 16” alufælge er standard
på den prøvekørte version og heldigvis er de ikke
større – det ville let kunne ødelægge
affjedringskomforten.
Vi har ikke endnu haft lejlighed til at afprøve
Mégane ved topfart, men har ingen grund til at tro,
at den ikke også skulle mestre dén opgave. Bilen er
ikke over en kam den absolut bedst kørende bil i
klassen, men den nærmer sig. Og støjbilledet, som er
en vigtig del af kørselskomforten, er meget moderat.
Glimrende benzinmotor
Det skyldes også den i den prøvekørte udgave
installerede 4-cylindrede 1,2 liters benzinmotor.
Den er yderst vibrations- og støjfri – og helt
igennem en fornøjelse. Med al respekt for de mange
3-cylindrede alternativer, der findes på markedet,
er 4 cylindre en herlig vibrationsfri løsning. At
man så oven i købet er lykkedes med en benzinøkonomi
på 18,9 km/l, er godt gået – for motoren præsterer
130 hestekræfter og leverer et drejningsmoment på
205 Nm.
Den er meget smidig og stærk – hvad der ikke mindst
genspejles i en tilladt anhængervægt på 1650 kg -
det er meget for en bil i den størrelse. 100 km/t
nås på 10,6 sekunder og topfarten er angivet til 197
km/t – det gør ikke Mégane til en racer, men sådan
er den næppe heller tænkt, i hvert fald ikke i de
mere moderater udgaver som den, vi har prøvekørt.
Pladsfordelingen
Renault Mégane måler 4,36 meter i længden og har et
karrosseridesign, der signalerer god plads i højden
og især på bagsædet. Det er positivt, for det kniber
med benpladsen for bagsædepassagererne, øjensynlig
fordi de har måttet aflevere lidt af pladsen til
bagage.
Ude bagtil disponerer man nemlig over 384 liter
bagageplads, og den kan naturligvis øges efter behov
ved at lægge bagsæderyglænene ned. Et helt plant
bagagerumsgulv kommer der dog ikke ud af det, men
pladsen er der, og det er godt.
Clean kabinedesign
Kabinedesignet er mere neutralt end det udvendige
design, mere enkelt og ”clean”. Man kan også kalde
det mere feminint, håber vi, uden at træde nogen
over tæerne. Balancen ligger i det udvendige
maskuline design, som tilsammen burde gøre Mégane
attraktiv for begge køn.
Den prøvekørte variant havde foruden den førnævnte
fine benzinmotor det såkaldte Zen-udstyr, som er en
slags mellemudstyr. Prisen for den konfiguration er
254.000 kroner og udstyret er ganske pænt.
Standardudstyret i den billigste ”Life” version
inkluderer bl.a. 6 airbags, fartpilot, el-ruder,
sædevarme og forlygte-spulere.
Zen-udstyret
Med Zen får man desuden automatisk op- og
nedblænding af forlyset, skiltegenkendelse – og et
lille signal, når man overskrider den hastighed, som
det sidst identificerede skilt angiver som den
maksimale. Vognbaneassistent, der ikke blander sig i
styringen, men på en noget iørefaldende måde i form
af en kraftig brummen foreslår en at blive på
sporet, er også en af bilens ingredienser.
Det samme er indbygget navigation, visualiseret via
en letlæselig 7” skærm i midterkonsollen,
multijusterbart læderrat, regn-sensor og
tågeforlygter. Også automatisk klimaanlæg indgår i
udstyrslisten.
Nøglefri entre og start kan tilkøbes for blot 3.500
kroner og indebærer bl.a., at bilen venligt folder
sidespejlene ud og hilser velkommen med en lille
”jingle”, når man stiger ind. Aktiv nødbremse kan
også tilkøbes.
Summa summarum: Den nye Renault Mégane bør bestemt
overvejes, hvis man søger bil i den kompakte
mellemklasse. Kørekomforten er stor, de praktiske
løsninger er OK, men man skal være bevidst på sine
personlige pladsbehov. |