- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Kort test: Range Rover Evoque Convertible HSE Dynamic

2,0 TD4 180 hk


Fri som fuglen: Eksklusiv Evoque har smidt toppen


Af Søren Clauding – 18. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover forventer ikke at sælge mange af dem i Danmark, og det var da også et ret kort møde, vi havde med den helt nye og yderst eksklusive Range Rover Evoque Convertible. Men oplevelsen afslørede ikke bare en ganske unik bil – en af verdens eneste luksus-SUV cabrioleter – men også det helt essentielle: I den bil kan man føle sig fri som fuglen.

 

Det kan man, fordi den kan køre derud, hvor fuglene trives, fordi man med toppen nede især oplever en følelse af frihed, som kan være vanskelig at opnå i den moderne verden. Derude, hvor der stilles ganske andre fordringer af mere grundliggende og ikke mindst livsbekræftende karakter. Og blander vejrguderne sig, tager det kun 18 sekunder at slå teltet op, at forvandle den åbne bil til en lukket.

 

Plads til fire

Man kan oven i købet reelt være op til fire personer i det firehjulede telt, derude i naturen. For pladsen på bagsædet er usædvanlig god – ikke prangende, men taget i betragtning, at der også skal være plads til kalechen, når den ikke er i brug, og bilen trods alt ikke er større end dens ophav – den måler 4,37 meter i længden – er den temmelig god.

 

Bagage er der også plads til i begrænsede mængder. Kapaciteten er 251 liter og dem får man adgang til via en bagklap, som efterlader et lodret stående ”hul” og et regulært kasseformet bagagerum, som ikke skrumper ind, når kalechen foldes sammen – den lækre soft-top lægger sig nemlig pænt til rette oven på. I øvrigt findes der en ski-lem, som gør, at lange genstande kan føres fra bagagerummet ind i passager-afsnittet. Som sådan er der tale om en temmelig gennemtænkt bil.



Avanceret permanent firehjulstræk

For overhovedet at kunne være havnet ude på det, der normalt er dyrenes domæne, har man indbygget en variant af Land Rovers avancerede permanente firehjulstræk, effektivt styret gennem den fine 9-trins automatgearkasse ved hjælp af den seneste version af det meget roste Terrain Response system, som tilpasser vejgrebet efter de aktuelle kørselsforhold.

 

Alt andet lige optager firehjulstræk plads, og det, at man har fået plads til kaleche, fire personer og endda en smule bagageplads er meget fint. Det er det også set i lyset af, at karrosseriets stivhed er afgørende for enhver cabriolets køreegenskaber.

 

Vridningsstabil

Kravene er imidlertid ganske anderledes i en terrængående cabrio, for den skal ikke bare være vridningsstabil ved kørsel på plan asfalt, den skal også kunne modstå påvirkningen fra det uvejsomme terræn, som gør sit for at vride bilen fuldstændig fra hinanden.

 

Og den kraftpåvirkning bliver bestemt ikke mindre af, at man har lagt potente motorer ud i maskinrummet. I den prøvekørte model fandtes en 180-hestes dieselmotor, den findes også med en lidt mere beskeden 150-heste diesel, men måske især i en udgave med 240 benzinheste, som importøren forventer bliver den mest populære i Danmark. Alle tre motorer har et drejningsmoment på langt over 300 Nm (380 hhv 430 og 340 Nm) og de gør deres til at vride bilen fra hinanden, når udfordringerne skal passeres.

 

Bund solid

Det lykkes bare ikke, for Range Rover Evoque Convertible holder til strabadserne og på testruten var også inkluderet en til anledningen opsat simpel forhindring, som ikke desto mindre på det nærmeste tvang bilen op på to hjul – vel at mærke diagonalt – og det vred ikke karrosseriet en millimeter (ikke meget mere, i hvert fald, så vidt vi kunne føle – se videoen her på siden). Der er tale om en bund solid bil midt i den yderst eksklusive indpakning.

 

Tilbage i den pulserende virkelighed var landevejsoplevelsen noget af det bedste, vi har oplevet i en åben luksusbil. Med vindskærm monteret over bagsædet var vindstøjen og turbulenserne i cockpittet minimal – selv med alle fire sideruder nede. Vindstøjen var så ringe, at vi også kunne konstatere, at motorstøjen var minimal. Det var en helt igennem positiv oplevelse.



Kører som en Jaguar

Køreegenskaberne på plan asfalt er præcise, komfortable og ligeså eksklusive som prisen lægger op til og Range Rover har tradition for. Vi benyttede anledningen til en hurtig smuttur også i en Jaguar F-Pace (vi vender efter planen om ikke al for lang tid tilbage til Jaguars første SUV med en mere dybdegående prøvekørsel) og det var forbavsende så stort et lighedstegn, man kunne sætte mellem køreoplevelsen i de to biler. De deler dog i et vist omfang undervognsteknik, så i teknisk forstand er det ikke så mærkeligt endda, men alligevel…

 

Den billigste Evoque Convertible koster 915.000 kroner, den har SE-udstyr og 150 hestes diesel. Prisen er blot 60.000 kroner højere end den tilsvarende permanent lukkede udgave af Evoque. Den prøvekørte version havde det omfattende HSE udstyr, 180 hestes diesel og er prissat til små 1,1 millioner. Når de tal læses, er man tilbage i virkelighedens verden og det forklarer, hvorfor importøren ikke har forventninger til at bilen bliver en stor-sellert i Danmark.

 

Gode pris-alternativer

Heldigvis tilbyder importøren på alle Jaguar Land Rovers biler en stribe attraktive leasing alternativer, de opererer med lave beskatningspriser (den laveste på Evoque Convertible er 762.687 kroner) og har et attraktivt 3-årigt servicetilbud parallelt med den 3-årige garanti på bilen. Det er godt for dem, der kan udnytte de muligheder.

 

I det hele taget er prisen vel ikke urimelig, hvis man ser bortset fra den danske strafafgift, som betales ved indregistreringen af bilen. Og så kan man jo også fastslå, at der ikke er noget at sammenligne med, for der findes ganske enkelt ikke andre terrængående åbne luksus-SUV’er på markedet. Hvad dét angår, er Range Rover Evoque Convertible fuldstændig enerådende.

Range Rover prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og se hvordan den helt nye Range Rover Evoque Convertible håndterer det til formålet etablerede testspor - on-board naturligvis. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

Range Rover Evoque Convertible HSE Dynamic 2,0 TD4 180 hk

Listepris:

Kr. 1.086.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodiesel, 180 hk. 430 Nm/ 1750 omdr./min. 9 A/T. Permanent 4X4

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 195 km/t/ 17,5 km/l / 149 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

251 liter

Vadedybde/ Passage af ujævnheder:

50 cm/ 21,5 cm

Egenvægt/ Anhængervægt:

1967 kg/ 1500 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 19” alufælge. Terrain Response. Torque Vectoring. Hill Descent Control. Trailer Stability Assist. Elektrisk kaleche. Xenon forlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. 10,2” berøringsskærm. Isofix.


Link til importøren


Jaguar Land Rover lige nu:


Siden den gigantiske indiske Tata-koncern overtog Jaguar og kogte det hæderkronede britiske bilmærke sammen med det ligeså legendariske Land Rover brand har udviklingen været kolossal. De to fik den tiltrængte og nødvendige kapitalindsprøjtning og har siden sprøjtet den ene nye succesmodel på markedet efter den anden. Alene i år er det blevet til tre nyheder - det er meget for en producent af eksklusive biler.

 

2015 var et rekord år for Jaguar Land Rover i Danmark med 137 indregistreringer på danske nummerplader af Jaguar biler og 138 Land Rover/Range Rover. Alene i de første 7 måneder i 2016 har 132 Jaguarer fået danske nummerplader og de terrængående søsterbiler ligger på samme niveau som i fjor.

 

Lige om hjørnet venter den nye Land Rover Discovery, som vil se projektørlysene for første gang på den kommende verdensudstilling for biler i Paris sidst i september/først i oktober.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt