- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Porsche 718 Boxster S

Svingmesteren over dem alle


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trods 350 hestekræfter er den ikke verdens hurtigste. På grund af 4 cylindre og turbolader i stedet for de legendariske seks er lyden ikke helt den samme. Med centermotor i stedet for hækmotor ændrer køreegenskaberne karakter.

 

Alligevel er den en ægte Porsche og måske er den så god, at undertegnede – uden at være verdens førende sportsvognsekspert endsige i nærheden af dem, der er bedst – med alle forbehold, fordi jeg ikke har prøvet dem alle, vil udnævne den til at være verdens bedste sportsvogn.

 

Det er store ord om Porsches kompakte roadster med ægte kaleche og karrosseristivhed som en Cayman, men forklaring følger:

 

Kurveegenskaberne er vigtigst

En sportsvogn er ingen racerbil. 100 km/t nås på 4,2 sekunder og på alle landeveje i Europa må man højest køre 100 km/t. På en tysk autobahn har man dybest set ikke andet ud af, at blæse afsted med de 285 km/t, den ”trods alt” kan præstere, end at spasen på grund af trafikale hensyn typisk hører op endnu hurtigere end den tid, bilen bruger på at komme op på topfarten. Derfor er der én ting, som tæller meget mere end rå power, topfart og kanonkugle-acceleration: Kurveegenskaberne.

 

De er suveræne i en Porsche 718 Boxster S. Den styrer så præcist, den klæber til vejen, hjulpet af lavt tyngdepunkt, suveræne letvægts hjulophæng, 235/40-19 forhjul og 265/40-19 baghjul, excellent elektronisk styret kraftoverførsel til de trækkende baghjul men måske mest af alt af en forbilledlig balance pga. centermotorkonstruktionen. En Porsches køreegenskaber kan ikke beskrives fuldgyldigt, de skal prøves og man skal koncentrere sig om at nyde dem. Gør man det, er oplevelsen unik.



Godt stillet i hverdagen

Gør man det ikke, og det er vel hverdagen for selv en Porsche ejer, er man også godt stillet. Elektronikken hjælper til at håndtere kraftleverancerne og inkluderer en slags launch control, der minimerer risikoen for hjulspin i start-situationen (selv i regnvejr). Foruden de op til 350 hestekræfter, assisteres drivlinen nemlig af et drejningsmoment, der topper på 420 Nm allerede ved 1900 omdr./min – det er groft set lige efter start – op til 4500 omdr./min. og siden er det heller ikke dårligt. Det skal man have hjælp til, for at det er behageligt og det får man.

 

7-trins PDK-gearkassen (PDK=Porsche dobbelt koblingsgear – fordansket) sikrer den optimale udveksling og hjælper dermed også til, at man kan køre 13,7 kilometer pr. liter benzin. Det tal er faktisk bedre end med manuelt gearskifte, men mon ikke det også skyldes, at det manuelle gear er begrænset til seks trin… I alle tilfælde er det næsten muligt, hvis man kan styre sin højre-fod, at opnå det officielle forbrugstal i praksis. Men så skal kalechen også være lukket og man skal dukke sig, hver gang, der kommer et vindstød, sådan lidt populært sagt – altså lade være med, at bruge ekstra kræfter på at overvinde stiv modvind og på at fastholde farten ved kørsel op ad bakke.



I forhold til den hidtidige Boxster er brændstofforbruget reduceret med 14 procent. Bilen har også fået nye støddæmpere, som gør kørslen mere komfortabel og tillader kraftigere krængningsstabilisatorer uden at gå på kompromis med affjedringskomforten, som er forbavsende god og medvirker til at bilen kan køres også i hverdagen, uden at man bliver træt af den.

 

Alt er nyt – og historien genopstår

I en eller anden forstand er alt nyt på den nye Porsche 718 Boxster S (på nær forruden, bagagerumsklappen og kalechen). 718-nummeret er nyt i Boxster sammenhæng og refererer til Porsches store motorsports triumfer i f.eks. Le Mans (klassesejre) og Targa Florio. 718 var succesbilerne dengang i slut 1950’erne og starten af 1960’erne og eksisterede endda også som en Formel 1 racerbil.

 

Det var racerlegender som Graham Hill, Stirling Moss, Wolfgang von Trips, ja selv svenske Joakim Bonnier har kørt Porsche 718 for mere end et halvt århundrede siden, så ”718” er ikke uden betydning i historisk sammenhæng. Så på en måde er ”718” det eneste, der ikke er nyt.

 

”S” for ”Suverænt kraftoverskud”

”S” efter Boxster betyder 2,5 liters slagvolumen i stedet for 2,0. Det betyder 350 i stedet for 300 hestekræfter og ved samme lejlighed får man også 40 Nm ekstra med i købet. Men ellers er de to biler ikke så forskellige. Ikke før man installerer ekstra udstyr, i hvert fald.

 

En Porsche Boxster S er prissat til 1.294.688 kroner. Den prøvekørte bil med alt udstyr koster 1.679.616 kroner. Heraf er 1.125.298 sponsorstøtte til den danske stat. Alle danskere bør glæde sig, hver gang Porsche i Danmark sælger en Boxster S…

 

”Must have” udstyr

Her er lidt af det, der ikke er til at komme uden om, hvis man vælger en bil som den prøvekørte: Rhodium Silver Metallic lak til godt 16.000 kroner, Bordeau-rødt læderindtræk til godt 70.000 kroner (billederne her på siden viser ikke interiøret helt så bordeaux, som det fremstår i virkeligheden – det er et af digitalfotograferingens svage punkter, beklager).

 

Sædevarme til 8000 kroner er uundgåeligt i en åben bil, fartpilot (godt 6000 kroner) hjælper til, at man ikke får fartbøder, hvis man bruger den rigtigt. Porsche Active Suspension Management til små 30.000 kroner gør kørslen til en drøm i enhver situation. 2-zone klimaanlæg er nødvendigt for at bevare roen i cockpittet, når kalechen er i brug. LED-forlygter i stedet for de standardmonterede Bi-Xenon hjælper til, at gøre kørsel i mørke ligeså fornøjeligt og sikkert som kørsel i dagslys.



Motoren skal høres – se og hør videoen

Sidst men ikke mindst et par ord om motoren. Den er fortsat en boxer-motor, men at gå fra seks til fire cylindre er et definitivt brud på konventionerne. Det retfærdiggøres af den forbedrede benzinøkonomi og tilhørende miljøhensyn, det kolossale moment og den store smidighed. Motoren er en regulær aluminiumsmotor med såvel motorblok som stempler i aluminium, og der anvendes variabel turbine geometri.

 

Og lyden, nå, ja, ubeskrivelig: Se videoen her på siden og oplev lyden i få sekunder på det danske vejnet. Det siger en million gange mere end bunker af ord vil kunne gøre det i denne artikel. God fornøjelse…


Andre Porsche prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet, se og lyt, og hør om prøvekørslen i måske verdens bedste sportsvogn, alt taget i betragtning. Den kan ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Porsche 718 Boxster S

Listepris:

Kr. 1.294.688

Motor og transmission:

4 cyl. benzin turbomotor, 2,0 l. 350 hk/ 6500 omdr./min. 420 Nm/1900-4500 omdr./min. 7-trins PDK-gear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,2 sek./ 285 km/t/ 13,7 km/l /183 g/km

Længde:

4,38 m

Dæk for/ bag:

235/40-19 – 265/40-19 (standard)

Bagagerum:

150+125 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 19” alufælge. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Porsche Communication Management


 

Bagagerummet fortil er med sine 150 liter det største. Bagtil skal der både være plads til motor og kaleche - det efterlader 125 liter til tandbørste, pas og en ekstra jakke til efterårsvejret.

 

Kalechen er overtaget fra forgængeren. Den er fuldt elektrisk betjent og sørger selv for, at krogen fortil får et solidt tag i vinduesrammen, som også er en del af bilens sikkerhedskonstruktion.

 

Selv Porsche-nøglen er en Porsche...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt