Trods 350 hestekræfter er den ikke verdens
hurtigste. På grund af 4 cylindre og turbolader i
stedet for de legendariske seks er lyden ikke helt
den samme. Med centermotor i stedet for hækmotor
ændrer køreegenskaberne karakter.
Alligevel er den en ægte Porsche og måske er den så
god, at undertegnede – uden at være verdens førende
sportsvognsekspert endsige i nærheden af dem, der er
bedst – med alle forbehold, fordi jeg ikke har
prøvet dem alle, vil udnævne den til at være verdens
bedste sportsvogn.
Det er store ord om Porsches kompakte roadster med
ægte kaleche og karrosseristivhed som en Cayman, men
forklaring følger:
Kurveegenskaberne er vigtigst
En sportsvogn er ingen racerbil. 100 km/t nås på 4,2
sekunder og på alle landeveje i Europa må man højest
køre 100 km/t. På en tysk autobahn har man dybest
set ikke andet ud af, at blæse afsted med de 285
km/t, den ”trods alt” kan præstere, end at spasen på
grund af trafikale hensyn typisk hører op endnu
hurtigere end den tid, bilen bruger på at komme op
på topfarten. Derfor er der én ting, som tæller
meget mere end rå power, topfart og
kanonkugle-acceleration: Kurveegenskaberne.
De er suveræne i en Porsche 718 Boxster S. Den
styrer så præcist, den klæber til vejen, hjulpet af
lavt tyngdepunkt, suveræne letvægts hjulophæng,
235/40-19 forhjul og 265/40-19 baghjul, excellent
elektronisk styret kraftoverførsel til de trækkende
baghjul men måske mest af alt af en forbilledlig
balance pga. centermotorkonstruktionen. En Porsches
køreegenskaber kan ikke beskrives fuldgyldigt, de
skal prøves og man skal koncentrere sig om at nyde
dem. Gør man det, er oplevelsen unik.
Godt stillet i hverdagen
Gør man det ikke, og det er vel hverdagen for selv
en Porsche ejer, er man også godt stillet.
Elektronikken hjælper til at håndtere
kraftleverancerne og inkluderer en slags launch
control, der minimerer risikoen for hjulspin i
start-situationen (selv i regnvejr). Foruden de op
til 350 hestekræfter, assisteres drivlinen nemlig af
et drejningsmoment, der topper på 420 Nm allerede
ved 1900 omdr./min – det er groft set lige efter
start – op til 4500 omdr./min. og siden er det
heller ikke dårligt. Det skal man have hjælp til,
for at det er behageligt og det får man.
7-trins PDK-gearkassen (PDK=Porsche dobbelt
koblingsgear – fordansket) sikrer den optimale
udveksling og hjælper dermed også til, at man kan
køre 13,7 kilometer pr. liter benzin. Det tal er
faktisk bedre end med manuelt gearskifte, men mon
ikke det også skyldes, at det manuelle gear er
begrænset til seks trin… I alle tilfælde er det
næsten muligt, hvis man kan styre sin højre-fod, at
opnå det officielle forbrugstal i praksis. Men så
skal kalechen også være lukket og man skal dukke
sig, hver gang, der kommer et vindstød, sådan lidt
populært sagt – altså lade være med, at bruge ekstra
kræfter på at overvinde stiv modvind og på at
fastholde farten ved kørsel op ad bakke.
I forhold til den hidtidige Boxster er
brændstofforbruget reduceret med 14 procent. Bilen
har også fået nye støddæmpere, som gør kørslen mere
komfortabel og tillader kraftigere
krængningsstabilisatorer uden at gå på kompromis med
affjedringskomforten, som er forbavsende god og
medvirker til at bilen kan køres også i hverdagen,
uden at man bliver træt af den.
Alt er nyt – og historien genopstår
I en eller anden forstand er alt nyt på den nye
Porsche 718 Boxster S (på nær forruden,
bagagerumsklappen og kalechen). 718-nummeret er nyt
i Boxster sammenhæng og refererer til Porsches store
motorsports triumfer i f.eks. Le Mans (klassesejre)
og Targa Florio. 718 var succesbilerne dengang i
slut 1950’erne og starten af 1960’erne og
eksisterede endda også som en Formel 1 racerbil.
Det var racerlegender som Graham Hill, Stirling Moss,
Wolfgang von Trips, ja selv svenske Joakim Bonnier
har kørt Porsche 718 for mere end et halvt
århundrede siden, så ”718” er ikke uden betydning i
historisk sammenhæng. Så på en måde er ”718” det
eneste, der ikke er nyt.
”S” for ”Suverænt kraftoverskud”
”S” efter Boxster betyder 2,5 liters slagvolumen i
stedet for 2,0. Det betyder 350 i stedet for 300
hestekræfter og ved samme lejlighed får man også 40
Nm ekstra med i købet. Men ellers er de to biler
ikke så forskellige. Ikke før man installerer ekstra
udstyr, i hvert fald.
En Porsche Boxster S er prissat til 1.294.688
kroner. Den prøvekørte bil med alt udstyr koster
1.679.616 kroner. Heraf er 1.125.298 sponsorstøtte
til den danske stat. Alle danskere bør glæde sig,
hver gang Porsche i Danmark sælger en Boxster S…
”Must have” udstyr
Her er lidt af det, der ikke er til at komme uden
om, hvis man vælger en bil som den prøvekørte:
Rhodium Silver Metallic lak til godt 16.000 kroner,
Bordeau-rødt læderindtræk til godt 70.000 kroner
(billederne her på siden viser ikke interiøret helt
så bordeaux, som det fremstår i virkeligheden – det
er et af digitalfotograferingens svage punkter,
beklager).
Sædevarme til 8000 kroner er uundgåeligt i en åben
bil, fartpilot (godt 6000 kroner) hjælper til, at
man ikke får fartbøder, hvis man bruger den rigtigt.
Porsche Active Suspension Management til små 30.000
kroner gør kørslen til en drøm i enhver situation.
2-zone klimaanlæg er nødvendigt for at bevare roen i
cockpittet, når kalechen er i brug. LED-forlygter i
stedet for de standardmonterede Bi-Xenon hjælper
til, at gøre kørsel i mørke ligeså fornøjeligt og
sikkert som kørsel i dagslys.
Motoren skal høres – se og hør videoen
Sidst men ikke mindst et par ord om motoren. Den er
fortsat en boxer-motor, men at gå fra seks til fire
cylindre er et definitivt brud på konventionerne.
Det retfærdiggøres af den forbedrede benzinøkonomi
og tilhørende miljøhensyn, det kolossale moment og
den store smidighed. Motoren er en regulær
aluminiumsmotor med såvel motorblok som stempler i
aluminium, og der anvendes variabel turbine
geometri.
Og lyden, nå, ja, ubeskrivelig: Se videoen her på
siden og oplev lyden i få sekunder på det danske
vejnet. Det siger en million gange mere end bunker
af ord vil kunne gøre det i denne artikel. God
fornøjelse…
|