Egentlig behøver man ikke betale mere end 200.000
kroner for en Peugeot 308. For de penge får man en
velkørende, smukt designet og moderne bil og prisen
inkluderer også det geniale i-cockpit. Men det er jo
ikke forbudt at ønske sig lidt mere – eller meget
mere, måske. Ligesom et lækkert ur, der let koster
10 gange så meget som et mere almindeligt ur. I
308-tilfældet hedder løsningen 308 GTi 1,6 e-THP
270. Merpris: 300.000 kroner.
Peugeot’en er ikke den absolut hurtigste af sin art,
men den er heller ikke den absolut dyreste. Den er
imidlertid lækker, helt igennem lækker. Og med det
bedste forhold mellem vægt og hestekræfter (4,46
kg/hk) i klassen (de fleste andre har over 5 kg at
slæbe rundt på pr. hestekraft), skal man godt nok
være sen på gearskiftet, hvis man føler sig
underlegen. Bilen er da også udviklet af Peugeots
motorsportsafdeling – PEUGEOT SPORT.
Masser af power
Er man tilstrækkelig kvik, når man de 100 km/t på 6
sekunder og topfarten er 250 km/t – hedder det sig,
for den har vi i respekt for de danske
hastighedsgrænser ikke afprøvet. Men vi tror det
gerne, for udover 272 hestekræfter på toppen,
producerer den kompakte 1,6 liters turbobenzinmotor
et drejningsmoment på ikke mindre end 330 Nm fra
1900 omdr./min helt op til 5000 omdr./min. Og både
ved lavere og højere omdrejningstal er der også
masser af power til rådighed – kurven knækker ikke
stejlt.
Og så styrer den rigtig godt (se videoen her på
siden). Det skyldes mange faktorer. For det første
er en 308 født med gode køreegenskaber. Dernæst har
Peugeot sænket bilen 11 mm. det lyder måske ikke af
meget, men heldigvis har man ikke sænket den mere,
for det ville formentlig være gået for hårdt ud over
kørekomforten.
Superlette hjul
Man har udrustet 308 GTi 1,6 e-THP 270 med 19”
”Reverse” alufælge. Ikke helt almindelige alufælge
men hjul, der 2,3 kg lettere pr. styk i
sammenligning med de 18” ”Diamant” hjul, der er
standard på den lidt mere ydmyge 250-hestes udgave
af 308 GTi. Derved er den uaffjedrede vægt, som er
helt central, hvis man vil have en effektiv, hurtigt
reagerende affjedringsrespons, reduceret med næsten
10 kg. Se, det er noget der batter.
Så har man benyttet en sjov finesse. De bageste
wishbone hjulophæng (ja, den har wishbones, altså
populært sagt racerbilsophæng) er strammet op. Ikke
de forreste – her har man blot benyttet lidt fastere
fjedre. Derved har man opnået en ultra stabil
bagvogn, der ikke blander sig i styringen og
samtidig ikke generer kørerkomforten væsentligst.
Solidt vejgreb
Og oven i det hele har man monteret Michelins fine
235 mm brede 35 procent Supersport lavprofildæk, der
udmærker sig ved at fungere rigtig godt ved de
fleste kørselsforhold, varmt som koldt, tørt som
vådt. At man desuden har installeret røde 380 mm
bremsekalibre ser godt ud, men de er også effektive
når man skal hurtigt ned i fart, ikke mindst når man
skal det igen og igen og igen…
Kræfterne overføres til underlaget via et ægte
mekanisk Torsen spærredifferentiale, så man ikke har
brug for elektroniske farthæmmende Torque Vectoring
systemer. Det giver ikke bare en effektiv
kraftformidling men også en meget direkte
fornemmelse af underlaget, som gør det let at styre
bilen, selv når man kører forholdsvis friskt (igen
må vi referere til videoen her på siden). ESC
systemet kan kobles fra, men hvorfor gøre det? Bilen
er skabt med ESC, det er en stor sikkerhed og det
fungerer i samarbejde med servostyringen glimrende
med Torsen differentialet. Lad det være og kør bil i
stedet.
Fine detaljer
Sådan en Peugeot er et stykke lækkert legetøj. Det
går også igen i udstrålingen, dens design og dens
udstyr. Mange fine detaljer som aluminiumspedaler,
røde syninger på læder og alcantara sportssæderne,
dørpaneler i aluminium og sportsrat understreger
bilens sande jeg. Og oven i det er den også ganske
praktisk og fornuftig.
Bagsædepladsen er OK, bagagerummet er på 470 liter,
der kan øges til 1309 liter, når bagsæderyglænene
foldes ned, altså fuldstændig som var den en helt
almindelig bil.
Det er da også, hvad den i virkeligheden er. En helt
almindelig bil, bare usædvanlig lækker, hurtig og
kørevillig. Intet under, at Peugeot i tidens løb har
haft succes med deres sportsmodeller. De er købt af
800.000 bilglade kunder for de er alle bygget efter
det samme koncept: Lækkert legetøj, men ikke uden
fornuft.
|