207 hestekræfter, et voldsomt drejningsmoment på 245
Nm over det meste af omdrejningsskalaen og ikke
mindst en acceleration til 100 km/t på blot 6,8
sekunder. Tallene fortæller en stor del af
historien, men ikke den hele. Ikke desto mindre er
det først og fremmest fart, det handler om, når
Opels Performance Center har sat ekstra fart på den
lille Corsa model.
Faktisk har OPC sat så meget fart på Corsa’en, at
man mente, at der var grund til at skabe et regulært
rallymesterskab herhjemme for deltagere i den smarte
lille bil. Opel Danmark har etableret en Opel Rally
Cup, så har man lyst til at boltre sig for fuld
udblæsning i danske rallyes, er det en option, oven
i købet med gode præmiepenge som den kontante tak
for deltagelsen.
Sjællandsringen rundt
Men mindre kan gøre det, og vi nøjedes med nogle
hurtige runder på FDM Sjællandsringen,
tilstrækkeligt til, at vi kunne berette om den lille
miniracer her på Motorsiden.dk. Plus naturligvis en
god del kilometer også på ujævne danske provinsveje.
I øvrigt er den ikke så lille endda. Den måler over
4 meter i længden, har et regulært bagagerum på 285
liter og lægges bagsæderyglænene ned, har man plads
til 1,1 kubikmeter bagage. Som sådan er den også en
udmærket praktisk bil, som til en pris på 300.000
kroner også funktionelt kan hamle op med
veludstyrede konkurrenter i det såkaldte B-segment.
Fart og køreglæde
Men når det er sagt, er det først og fremmest fart
og køreglæde, det handler om. Det sidste begreb
kommer virkelig til sin ret. For på forunderlig vis
har Opel fået optimeret affjedringen, så Corsa nok
er fast og spændstig, men ikke så fast, at den er
ukomfortabel, når man kommer væk fra den aflukkede
banes appellerende asfalt.
På banen – ja, klik på linket og se vores on-board
video fra køreturen på FDM Sjællandsringen. Men i
tørre ord kan det for det første fastslås, at
styringen er fremragende. En del af forklaringen er
også affjedringen, en tredje den præcise formidling
af rattets bevægelser og naturligvis har de 215 mm
brede 40 procent lavprofildæk på 18” fælgene også
deres indflydelse. Men balancen i bilen er i tilgift
rigtig god, så den samlede pakke fungerer godt.
Ekstra Performance
Bilen var udrustet med den såkaldte Performance
pakke, der koster 50.000 kroner oven i de førnævnte
300.000. Er man stortilhænger af den
konkurrencemæssige oplevelse, er den ikke til at
komme uden om. En ting er, at 17” fælgene, som er
standard på en Corsa OPC, da er skiftet ud med
såkaldte OPC letmetalfælge med førnævnte 18”
dimensioner. Men et mekanisk spærredifferentiale
sikrer kraftoverførslen og det er en mærkbar og
yderst brugbar egenskab, som vi i kampens hede ikke
fik nævnt i on-board kørevideoen.
Og siden betyder 330 mm bremsekalibre, at man også
kan komme hurtigt ned i fart, når først man er
kommet derop. Og ikke mindst, at man kan det igen og
igen og igen. De bremser er nemlig ikke sådan at
køre varme… og de elementer tilsammen gør Corsa
OPC’en til en rigtig racer.
Fremragende drejningsmoment
I forhold til forgængeren har den nye Corsa OPC 15
flere hestekræfter. Men mindst ligeså vigtigt er det
nævnte drejningsmoment. Det optræder i
omdrejningsområdet fra 1900 til 5800 omdr./min. og
med et ekstra tryk på speederen opnår man et
overboost, som bringer momentet helt op på 280 Nm.
Den eneste begrænsning er chaufførens hurtighed på
gearskiftet.
I forhold til en almindelig Opel Corsa er
OPC-versionen sænket 15 mm. Og så er den rigget til,
så man ikke slipper for opmærksomhed undervejs.
Lyden har en vis betydning, også den er tiltrækkende
på tilskuere med lidt benzin i årene og der er
bestemt noget for også den optiske oplevelse.
Frontspoiler, sideskørter, bagspoiler, diffusere og
en for 2000 kroner tilkøbt tagspoiler indeholder
masser af race.
Udstyrskabine
I kabinen nyder man både godt af sædevarme og varme
i rattet, skålformede Recaro sportssæder, der
tvinger føreren til hele tiden at holde fast i
rattet (ellers får man en underlig krum
siddestilling med skuldrene bøjet fremover),
aircondition, der medvirker til at køle gemytterne,
når man er i sit racer-es, OPC betjening (rat,
betjeningsgreb, gear, instrumenter etc.), en god 7”
skærm og for at bidrage til, at man ikke overskrider
fartgrænserne, når man har forladt racerbanen:
Fartpilot med –begrænser.
Plus: at man også kan tillade sig at bruge bilens
egenskaber i mørke, for den har en solid oplysning
af kørebanen, frembragt af effektive BiXenon
forlygter. Og sidst, men ikke mindst: Junior vil
hurtig kunne få en fornemmelse af, hvad det vil sige
at køre i en Opel Performance Center kreation for
også Isofix barnestolsbeslag er en del af
standardmonteringen.
|