Opel har succes med den nye Astra. Stor succes, og
berettiget. Ikke for ingenting har den tyske
bilproducent med Astraen både opnåede titlen ”Årets
Bil i Danmark” og ”Car of the Year” i Europa samt
stribevis af tilsvarende udenlandske anerkendelser.
Og med den helt nye og effektive 1-liters
benzinmotor i kombination med stationcar-varianten
Sports Tourer har fabrikken antagelig skabt deres
nye bestseller.
Især den her prøvekørte udstyrsversion, Enjoy, vil
appellere til de danske bilkøbere, tror vi. Det er
2. udstyrsniveau, over basisudgaven Essentia, og
merprisen er 24.000 kroner, så man rammer en
listepris på 232.000 kroner. Det er en meget
attraktiv pris, fordi man foruden udstyr også får en
yderst velkørende og helt igennem moderne bil ud af
sin investering.
Godt pris/værdi forhold
Vi har ved flere lejligheder tidligere kunnet
berette om den nye Astra, ikke mindst i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler, som for
Sports Tourer versionens vedkommende fandt sted i
Portugal. Men vi har ikke tidligere haft lejlighed
til at prøvekøre den med den nye 105 hestes
3-cylindrede benzin turbomotor. Det har vi så nu og
i pris/værdi forholdet scorer netop den kombination
rigtig godt.
Opel har arbejdet målrettet på at eliminere
svaghederne ved de små motorer, dvs. vibrationer og
støjbilledet. Det er lykkedes næsten til det
perfekte. Vibrationerne er virkelig ikke mærkbare og
lyden – den lyder nærmest som en sekscylindret
maskine og det har ingen nogensinde tidligere
beklaget sig over. I øvrigt hører man ikke meget til
den overhovedet. Lidt brummen i accelerationen, men
det er også alt. Samlet er Opel Astra Sports Tourer
en meget lydløs bil.
Fleksibel
Motorens fleksibilitet er forbilledlig. Det skyldes,
at den udmærkede effekt på de 105 hestekræfter
suppleres af et ligeså godt drejningsmoment (170
Nm), som topper allerede ved 1800
motoromdrejninger/minut og leveres helt op til 4250
omdr./min. Smidigheden er fremragende og
benzinøkonomien på 23,3 km/l placerer den blandt de
absolut mest brændstoføkonomiske benzinbiler i
klassen. Man skal bare lade være med at brænde alle
kræfterne af – og det kan iblandt være en udfordring
i sig selv. Vi kørte det meste af tiden mellem 18 og
19 km/l, men kørslen inkluderede også en god portion
motorvejskørsel op til 130 km/t.
Opel Astras gode køreegenskaber og på én gang
komfortable og dynamiske affjedring lægger nemlig op
til kvik og bevidst kørsel. Den når 100 km/t på 11,7
sekunder – et tal, der ikke i sig selv er
enestående, men fordi man oplever det gode
turbo-boost undervejs i accelerationsforløbet og
fordi motoren bare bliver ved med at trække op i
fart, også når de magiske 100 km/t er passeret, går
det officielle tal faktisk hen og bliver lidt
misvisende for bilens formåen.
Inspirerende kurveegenskaber
Med den lille benzinmotor i maskinrummet er Astra
stationcaren ikke mindre end 133 kg lettere på
fronten end med den kraftige dieselmotor, vi prøvede
i Portugal. Det gør hele køreoplevelsen meget mere
væver og inspirerende, i hvert fald når der er
snoninger på vejen. Og så er det, at
kørebevidstheden skal lægge end dæmper på
speederfoden, hvis man også vil opnå den gode
benzinøkonomi.
Vi har været inde på Sports Tourerens funktionelle
egenskaber ved prøvekørslerne i Portugal. Når man
bruger bilen over nogle dage får man understreget,
hvor stor den i virkeligheden er. Hér er det
officielle tal på ingen måde misvisende: 4,70 meter
og et bagagerum på 540 liter, der kan udvides til
1630 liter er godt. Den nærmer sig dimensioner og
brugbarhed som storebror Insignia og det omfatter
også den god benplads på bagsæderne. Den prøvekørte
version havde desuden lyst loft og lyse øverste
sidepaneler, som var med til at give en rummelig og
let følelse i kabinen.
Gedigen oplevelse
Udsynet bagud kunne man ønske sig bedre og
bagklappen er ikke blandt de letteste i verden, men
sidstnævnte er med til at understrege den gedigne
oplevelse af bilen – og udsynet bagud kompenseres
der for i manøvre-situationer gennem effektive
p-sensorer, i øvrigt både for og bag. Det er et af
mange plusser ved Enjoy udstyret.
Den billigste Astra Sports Tourer er ikke dårligt
udrustet. Den har bl.a. aircondition, el-ruder
foran, el-sidespejle med varme og fjernbetjent
centrallås. Enjoy udstyret inkluderer desuden bl.a.
det avancerede Intellilink infotainment system,
sædevarme, læderrat med varme, elsideruder også bag,
fartpilot, regnsensor og lyssensor men ikke mindst
muligheden for at tilkøbe hele paletten af avanceret
ekstraudstyr. Den mulighed har man stort set ikke i
basisversionen.
Mange muligheder
Naturligvis stiger prisen, hver gang man sætter
kryds på listen over ekstraudstyr, men har man
muligheden kan vi på det varmeste anbefale at bruge
17.000 kroner på LED Matrix lygterne, der ikke bare
giver et enestående lys, men også øger sikkerheden
ved at lyse udenom foran og modkørende uden at
blænde dem, og derigennem optimere sikkerheden ved
kørsel i mørke. Den egenskab er Opel foreløbig ene
om i den prisklasse.
Den prøvekørte bil var desuden udstyret med en
effektiv vognbaneassistent, som superblødt og næsten
umærkeligt bringer bilen på rette spor, hvis man
nærmer sig kørebaneafmærkningerne.
|