Nissan har en varebil, der hedder NV200. Den har
fabrikken skabt en 7-sædet personbil ud af og den
byder på så ufattelig meget plads – til trods for,
at den kun måler 4,56 meter i længden. Og så har man
udskiftet hele den konventionelle drivline og bygget
den om til el-drift: Resultatet er til at blive helt
elektrisk af.
Det skyldes imidlertid også, at Nissan har valgt at
supportere salget af elbiler i Danmark. Til trods
for, at Folketinget har vedtaget, at elbiler nu skal
belægges med 20 procent afgift, koster bilen præcis
det samme som før afgiftsændringen, dvs. 290.000
kroner. Om Nissan så viderefører den strategi også i
2017, når afgifterne stiger yderligere, er vi mere
tvivlsomme overfor.
Tænker fremad
Men det er stort, at Nissan, som verdens førende
producent af elektrisk drevne serieproducerede biler
og den bedst sælgende japanske bilproducent i Europa
har påtaget sig det miljørigtige ansvar det er, i
stadig stigende grad at lade el-drift blive et reelt
alternativ til konventionel bilkørsel, også i
Danmark. Tak for det.
Årsagen er at Nissan ofte ser ud over deres egen
næsetip. Det har vi også beskrevet i disse to
artikler:
Nissan betaler registreringsafgiften >>> og
El-biler og sikkerheden >>>). Og det er præcis,
hvad de har gjort med Nissan e-NV200, altså den
elektriske version af NV200.
Logisk til nærtransport
Som varebil er e-NV200 logisk til transport i
nærmiljøet, fordi den er kompakt, ikke forurenende,
komfortabel og letkørt. Men hvordan hænger det
sammen, når den skal transportere personer?
Udmærket, men der skulle selvfølgelig ske nogle
ændringer eller tilføjelser. For det første skulle
den have et andet navn, eller i hvert fald et
navne-appendix, for en personbil kan ikke hedde
e-NV200. Derfor er personbilsudgaven også døbt
tilnavnet Evalia. Den prøvekørte udgave til den
nævnte pris havde desuden topudstyret ”Premium”, og
det er et ”must”, hvis man vil bruge den til
komfortabel persontransport.
Enestående rummelig
Evalias rummelighed er unik, den er også 1,85 meter
høj, og indstigningen gennem skydedørene i hver side
er let og ubesværet for alle bagsædepassagerer.
Fortil stiger man på det nærmeste op, og udsynet
fremad er glimrende.
Desværre er vinduerne i de to bageste skydedøre små
og gør det svært for midtersæde passagererne at
følge med i det, der sker udenfor bilen. Det burde
man lave om på, men det kan givetvis tilskrives
styrken i sidedørene, som vil blive for ringe, hvis
der monteres store ruder.
Op til 3 kubikmeter
Bagtil er der plads til 440 liter bagage, også når
alle siddepladser er i brug. De to bageste sæder
foldes ikke ned, men op på hver side inde i bilen,
og så øges bagagekapaciteten til 870 liter. Det
bliver til i alt næsten 3 kubikmeter, når også den
midterste sæderække er bygget om til bagage.
Den kolossale bagklap gør det ligeså let at læsse
bagage i bilen bagfra som i varevogns-originalen og
som sådan er funktionaliteten helt i top.
Premium-udstyret inkluderer navigation, som styres
via en 7” berøringsskærm, man disponerer over
Bluetooth telefoni, bakkamera er en herlig ting (og
også ret nødvendig), der er regn-sensor, fartpilot
med begrænser og så er der det, man ikke kommer uden
om i en elbil…
Teknikken
Maskineriet er en 24 kW elektromotor, der yder 109
hestekræfter og nok så vigtigt et drejningsmoment på
254 Nm over stort set hele omdrejningsskalaen. Den
er født med ét gear, som tilkobles automatisk, og
den kan nå 100 km/t på 14 sekunder. Det går endda
ikke meget langsommere, når bilen er fyldt op, netop
pga. det store og konstante moment.
Men rækkevidden er for Evalia som elbil fortsat den
store begrænsning. Det officielle tal siger 170
kilometer, praksis siger 120 km, og så skal man
endda lade være med at brænde for meget ”brændstof”
af på acceleration og motorvejskørsel.
Hold varmen
Med til at forbruge energi er opvarmning af kabinen.
Det er storforbrugende, det går langsomt og det skal
man være indstillet på, når man kører elbil. På en
frostkold vinterdag bliver den aldrig rigtig varm
På den anden side: Der er sædevarme, i hvert fald i
forsæderne, der er varme i rattet, og ingen af de
dele bruger meget strøm. Opvarmet forrude kunne være
en fremtidig forbedring, for det er ikke helt så let
at undgå dug på ruderne.
Tænk rigtigt
Men ellers er løsningen at lade være med at tage
overtøjet af, når man skal ud at køre. Og der er vi
faktisk fremme ved noget helt centralt: Evalia er
ikke beregnet til at køre lange ture ned gennem
Europa, den er beregnet til at transportere de op
til 7 personer, der nu engang kan være på kortere
ture i nærområdet. Og da tager man ikke overtøjet af
og på. Faktisk er det næsten en befrielse, at man
slipper for at tage overtøjet af, som man ofte skal
i en konventionel bil, der er godt og grundigt
opvarmet.
Det tilgodeser den individualitet, som sjældent får
plads, når mange skal køre sammen: I en Evalia åbner
og lukker man selv for overtøjet og regulerer sin
egen krops temperatur. Egentlig kan man jo gøre det
samme i en konventionelt drevet bil – det sker bare
sjældent.
Er det et problem med den manglende varme – egentlig
ikke, synes vi! |