Nissan er totalt dominerende på både det europæiske
og det danske marked for de såkaldte kompakte SUV’er
med succesmodellen Qashqai. Men selvom den er
rummelig og alsidig kan man måske have behov for
mere plads og dér er Nissan X-Trail mere end blot et
muligt alternativ.
Nissan X-Trail er godt nok på den ene side og
snævert betragtet en forstørret udgave af Qashqai.
Temmelig meget forstørret, faktisk, for den er 27 cm
længere og bagagerummet 120 liter større. Men det er
en snæver betragtning, for Nissan har til fulde
udnyttet de muligheder, en større bil giver til
brugernes fordel. Muligheden for to ekstra sæder,
derude bagtil, er én af de egenskaber, man for en
ganske beskeden merpris kan få med i X-Trail pakken.
Attraktiv prissætning
Netop prisen er en anden central faktor bag Qashqai
succes’en. Nissan har formået at sælge Qashqai endog
yderst attraktivt prissat. Lige nu koster den
billigste blot 230.000 kroner – sammenlignes
eksempelvis med søstermodellen hos Renault, Kadjar,
som koster 250.000 kroner for samme
grundkonstruktion, sættes tingene i relief. Helt så
stærkt står X-Trail ikke, men på den anden side får
man også så meget mere for pengene, at det til fulde
retfærdiggør den højere pris. Og i sammenligning med
Renaults tilbud – ja, men de har slet ikke en bil i
den kategori på programmet…
Den billigste X-Trail koster 317.900 kroner. I
princippet er den identisk med den hér prøvekørte
model, i hvert fald er motoren den samme (og køber
man en Qashqai med samme motor, koster den 270.000
kroner). Der er tale om en ny 1,6 liters turbobenzin
motor, der yder 163 hestekræfter – en maskine, som
vi ikke har prøvet før.
7 sæder og panoramasoltag
Men så er den prøvekørte version også udrustet med
Tekna-udstyret, hvorved prisen er vokset til 400.900
kroner. Stadig en god pris, men naturligvis for
mange mennesker vanskeligere at komme i nærheden af.
Vil man have den billigst mulige X-Trail med de i
alt 7 siddepladser, er prisen blot 6000 kroner
højere, i Tekna udgaven er merprisen 14.000.
Hvorfor? Fordi i Tekna får man også et regulært
panorama soltag af den slags, der kan åbnes, med i
købet. Det er meget, meget attraktive priser.
Det er de også, fordi man får en meget, meget god
bil ud af det. Dens fartpræstationer er gode, men
den er ingen racerbil, den er ikke den mest
benzinøkonomiske af alle, men den er velkørende,
ikke mindst på plan asfalt med forhjulstræk og den
nye motor. Det er vigtigt, for mon ikke de
allerfleste X-Trails vil tilbringe den absolut
største del af tiden på asfaltveje? Og egentlig også
en smule overraskende, for frihøjden på 21 cm sætter
den næsten på niveau med regulære off-road’ere, hvad
den jo altså også udmærket kan håndtere jf. vores
tidligere testkørsler i Portugal. Det kunne have
ført med sig, at den f.eks. var sidevindsfølsom
eller ustabil, men det er den ikke.
Fremragende cruiser
X-Trail er en fremragende cruiser, den har også med
2WD udmærkede terræn egenskaber, og den nye motor er
en perle, lydløs, trækvillig (bilen må også trække
en anhænger på 1800 kg), omdrejningsvillig og
letkørt. I kombination med en ligeså god 6-trins
manuel gearkasse er man godt kørende. Og så en
X-Trail jo ægte japansk kvalitet.
De 4,64 meters længde byder på forbavsende meget
interiørplads. Bagagerummet på 550 liter (med 5
siddepladser i brug til passagerer) er stort, det
kan øges til næsten 2 kubikmeter, hvis den midterste
sæderække lægges fladt, men med alle syv
siddepladser foldet op er der ikke megen plads
tilbage – sølle 135 liter, det er mindre end i
markedets populære mikrobiler. Så i praksis er en
X-Trail en rummelig 5-sæder med mulighed for at have
2 ekstra personer med.
Benpladsen ved midtersæderne er rigtig god, og har
man de to bageste sæder i brug, behøver man ikke
fortvivle over manglen på benplads, for
midtersæderne kan skydes temmelig langt frem og
derved giver de mere plads til de to bageste.
Tekna
Tekna-udstyret inkluderer Nissan Safety Shield, som
bl.a. indeholder vognbaneassistent og automatisk
nødbremse. Nissan Connect omfatter bl.a. navigation
på en ikke så stor men temmelig bred skærm i
midterkonsollen. 19” alufælge hører til udstyret –
og affjedringen er OK til at håndtere den forøgede
nærkontakt med underlaget, som de tilhørende
lavprofildæk giver.
Bemærk det lyse bagagerumsdækken - det passer godt
til det lyse indtræk i den øverste del af bilen og
afviser solvarmen gennem bagruden på en varm
sommerdag.
El-klap er ikke mindst i forening med nøglefri
betjening en luksus, som man meget hurtig kommer til
at værdsætte, og 2-zone klimaanlæg hører også med i
”pakken” – vi konstaterede dog at opvarmning af
bilen ikke var verdens hurtigste, men da er
sædevarme en god kompensation. Læderindtræk, Bi-LED
forlygter osv. er med til at fuldende billedet af en
komplet og alsidig bil, præcis som Qashqai, bare
meget større.
|