- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Nissan X-Trail DIG-T 163 2WD Tekna 7s

Succes model med endnu mere plads


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er totalt dominerende på både det europæiske og det danske marked for de såkaldte kompakte SUV’er med succesmodellen Qashqai. Men selvom den er rummelig og alsidig kan man måske have behov for mere plads og dér er Nissan X-Trail mere end blot et muligt alternativ.

 

Nissan X-Trail er godt nok på den ene side og snævert betragtet en forstørret udgave af Qashqai. Temmelig meget forstørret, faktisk, for den er 27 cm længere og bagagerummet 120 liter større. Men det er en snæver betragtning, for Nissan har til fulde udnyttet de muligheder, en større bil giver til brugernes fordel. Muligheden for to ekstra sæder, derude bagtil, er én af de egenskaber, man for en ganske beskeden merpris kan få med i X-Trail pakken.

 

Attraktiv prissætning

Netop prisen er en anden central faktor bag Qashqai succes’en. Nissan har formået at sælge Qashqai endog yderst attraktivt prissat. Lige nu koster den billigste blot 230.000 kroner – sammenlignes eksempelvis med søstermodellen hos Renault, Kadjar, som koster 250.000 kroner for samme grundkonstruktion, sættes tingene i relief. Helt så stærkt står X-Trail ikke, men på den anden side får man også så meget mere for pengene, at det til fulde retfærdiggør den højere pris. Og i sammenligning med Renaults tilbud – ja, men de har slet ikke en bil i den kategori på programmet…

 

Den billigste X-Trail koster 317.900 kroner. I princippet er den identisk med den hér prøvekørte model, i hvert fald er motoren den samme (og køber man en Qashqai med samme motor, koster den 270.000 kroner). Der er tale om en ny 1,6 liters turbobenzin motor, der yder 163 hestekræfter – en maskine, som vi ikke har prøvet før.

 

7 sæder og panoramasoltag

Men så er den prøvekørte version også udrustet med Tekna-udstyret, hvorved prisen er vokset til 400.900 kroner. Stadig en god pris, men naturligvis for mange mennesker vanskeligere at komme i nærheden af. Vil man have den billigst mulige X-Trail med de i alt 7 siddepladser, er prisen blot 6000 kroner højere, i Tekna udgaven er merprisen 14.000. Hvorfor? Fordi i Tekna får man også et regulært panorama soltag af den slags, der kan åbnes, med i købet. Det er meget, meget attraktive priser.



Det er de også, fordi man får en meget, meget god bil ud af det. Dens fartpræstationer er gode, men den er ingen racerbil, den er ikke den mest benzinøkonomiske af alle, men den er velkørende, ikke mindst på plan asfalt med forhjulstræk og den nye motor. Det er vigtigt, for mon ikke de allerfleste X-Trails vil tilbringe den absolut største del af tiden på asfaltveje? Og egentlig også en smule overraskende, for frihøjden på 21 cm sætter den næsten på niveau med regulære off-road’ere, hvad den jo altså også udmærket kan håndtere jf. vores tidligere testkørsler i Portugal. Det kunne have ført med sig, at den f.eks. var sidevindsfølsom eller ustabil, men det er den ikke.

 

Fremragende cruiser

X-Trail er en fremragende cruiser, den har også med 2WD udmærkede terræn egenskaber, og den nye motor er en perle, lydløs, trækvillig (bilen må også trække en anhænger på 1800 kg), omdrejningsvillig og letkørt. I kombination med en ligeså god 6-trins manuel gearkasse er man godt kørende. Og så en X-Trail jo ægte japansk kvalitet.



De 4,64 meters længde byder på forbavsende meget interiørplads. Bagagerummet på 550 liter (med 5 siddepladser i brug til passagerer) er stort, det kan øges til næsten 2 kubikmeter, hvis den midterste sæderække lægges fladt, men med alle syv siddepladser foldet op er der ikke megen plads tilbage – sølle 135 liter, det er mindre end i markedets populære mikrobiler. Så i praksis er en X-Trail en rummelig 5-sæder med mulighed for at have 2 ekstra personer med.



Benpladsen ved midtersæderne er rigtig god, og har man de to bageste sæder i brug, behøver man ikke fortvivle over manglen på benplads, for midtersæderne kan skydes temmelig langt frem og derved giver de mere plads til de to bageste.

 

Tekna

Tekna-udstyret inkluderer Nissan Safety Shield, som bl.a. indeholder vognbaneassistent og automatisk nødbremse. Nissan Connect omfatter bl.a. navigation på en ikke så stor men temmelig bred skærm i midterkonsollen. 19” alufælge hører til udstyret – og affjedringen er OK til at håndtere den forøgede nærkontakt med underlaget, som de tilhørende lavprofildæk giver.


 

Bemærk det lyse bagagerumsdækken - det passer godt til det lyse indtræk i den øverste del af bilen og afviser solvarmen gennem bagruden på en varm sommerdag.


El-klap er ikke mindst i forening med nøglefri betjening en luksus, som man meget hurtig kommer til at værdsætte, og 2-zone klimaanlæg hører også med i ”pakken” – vi konstaterede dog at opvarmning af bilen ikke var verdens hurtigste, men da er sædevarme en god kompensation. Læderindtræk, Bi-LED forlygter osv. er med til at fuldende billedet af en komplet og alsidig bil, præcis som Qashqai, bare meget større.


Læs også om de første internationale testkørsler hér >>>

 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Nissan X-Trail med den nye 163-hestes benzin turbomotor.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Nissan X-Trail DIG-T 163 2WD Tekna 7 sæder

Listepris:

Kr. 414.900 inkl. 7 sæder og panoramasoltag

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbobenzin. 163 hk. 240 Nm/ 2000-4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 200 km/t/ 15,6 km/l / 149 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

135/550/1982 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 19” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. Panorama soltag. 6 airbags. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-bagklap. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt