Der var grund til at spærre øjnene op, første gang
Nissan præsenterede den nye Navara pickup.
Dobbeltkabine versionen var nemlig bagtil udstyret
med skruefjedre og 5-leds multilink hjulophæng i
stedet for de bladfjedre, der er normen i den
kategori. Og øjnene gentog den position, da bilen
blev lukket ud på asfalten.
Fortil har en Navara nemlig også dobbelt wishbone
ophæng, dvs. at den i teknisk forstand er bygget som
en racerbil, hvor målet er at skabe køreegenskaber,
hvor det er rattet og dermed føreren, der afgør,
hvor bilen styrer hen, og ikke tilfældige ujævnheder
i underlaget. Det har Nissan opnået på fremragende
vis med den nye Navara Double Cab, men også på
ujævnt terræn har man fordel af sådan en
konstruktion.
Måske ikke så meget forhjulsophængene, men bagtil
giver skruefjedrene mulighed for ekstra stor
hjulvandring, fordi de kan strækkes mere end de
traditionelle løsninger muliggør, og det fungerer
ret godt i praksis.
Fabriksfoto - der meget godt illustrerer
hjulvandringen på baghjulene.
Den kan det hele
Udfordringen er, hvordan en sådan konstruktion
håndterer den ton, man må kører rundt med, og sandt
at sige, vi ved det ikke, for vi havde ikke
tilstrækkelig store læssemuligheder, men det var en
klar fornemmelse, at den spændstighed, man oplevede
ved mindre læs, ville blive reduceret ved større læs
og det er jo en anden af de udfordringer, en pickup
stilles overfor: Den skal kunne klare kørsel med
stort læs såvel som intet læs helt uproblematisk –
og intet tyder på at den ikke kan det.
Dermed har Nissan med Navara Double Cab gjort det
umulige: de har skabt en yderst velkørende
arbejdshest med sikre styreegenskaber, et godt og
forudsigeligt vejgreb og høj kørekomfort.
Det sidste har man så underbygget yderligere på den
prøvekørte version, som var udrustet med Tekna
udstyr – det vender vi tilbage til længere nede i
artiklen.
Større end de fleste
Nissan Navara er en stor pickup. Den måler 5,30
meter og har en frihøjde på 22,4 cm, hvilket er godt
i terrænet. Dens læssehøjde er 81,5 cm og det 1,58
meter lange lad på Double Cab’en er funktionelt og
klargjort til læs med kraftige justerbare
fastsurringsøjne.
Motoren er en 190 hestes 2,3 liters turbodiesel, der
præsterer et drejningsmoment på 450 Nm i et temmelig
bredt omdrejningsområde fra 1500 til 2500 omdr./min.
Den gør det muligt at køre fra 0-100 km/t på 10,8
sekunder og at sprinte derudaf med 180 km/t. Navara’en må også køre med 3500 kg på trækkrogen og
det hele er såre enkelt, når bilen er udrustet med
7-trins automatgearkassen, der klarer de store
udfordringer fortræffeligt.
Kan det hele
Skal den op ad bakke er firehjulstrækket ingen
dårlig ting at have. Og er kørselsforholdene helt
umulige er man godt hjulpet af reduktionsgear. Sagt
på en anden måde: Navara har alle de egenskaber, der
kendetegner en regulær off-roader, og med Nissans
store erfaring og ekspertise har man kunne skabe
denne noget usædvanlige konstruktion.
Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi moderne
materialer til eksempelvis konstruktionen af det
essentielle baghjulsophæng har gjort det muligt, og
fordi Nissan har tænkt tanken. Man har dog i første
omgang valgt ikke at udstyre den almindelige pickup
med den avancerede bagvogn.
Multilink baghjulsophæng.
Dobbelt wishbone forhjulsophæng.
Meget arbejdsvillig bil for pengene
Prisen for den billigste Navara Double Cab er
244.355 kroner ekskl. moms – altså 291.322 kroner
inkl. moms – den har da basisudstyr, 160 heste under
motorhjelmen og man skal selv skifte gear. Den
prøvekørte Tekna udgave med automatgear koster kun
280.414 kroner ekskl. moms (kr. 336.318 inkl. moms)
faktisk udløser automatgearet i sig selv kun en
merpris på god 5000 kroner. Officielt falder
brændstoføkonomien dog fra 15,9 km/l med M/T til
14,5 km/l med A/T og den halvårlige ejerafgift
stiger med godt 400 kroner, men det burde ikke være
nok til at fravælge automatgearet, som virkelig er
en stor behagelighed og i øvrigt ikke kan leveres på
de laveste udstyrsversioner.
Fra grunden af er følgende standard:
Fastsurringskroge, anhængertræk, elektronisk
spærredifferentiale, hill descent control,
differentialespær alene på bagakslen,
reduktionsgear, el-ruder, fartpilot, sædevarme og
meget mere. Specifikt for Tekna-versionen indgår 18”
alufælge (i stedet for 16” stål eller alu), 2-zone
klimaanlæg (i stedet for manuel aircondition) og
læderrat, Around View Monitor og LED forlygter mens
el-soltag, læderinteriør og 8-vejs indstilleligt
førersæde kun koster 4.529 kroner. Ikke mindst
Around View Monitor er genialt i en bil, som også
kan færdes udenfor landevejen, og hvor
udsynsforholdene bagud ikke er verdens bedste.
Around View Monitor.
|