| 
							Med introduktionen af den nye version af el-bilen 
							LEAF med 30 kWh batteri blander Nissan sig for alvor 
							i kampen om de kunder, der gerne vil køre 
							miljørigtigt og samtidig nyde en god portion luksus. 
							Og så er den ikke bare markant billigere i 
							anskaffelse end f.eks. luksus-el-bil købernes 
							storfavorit, Tesla Model S, men bruger også mindre 
							energi. 
							  
							Den allerbilligste Nissan LEAF koster blot 250.000 
							kroner. Den prøvekørte luksusversion er prissat til 
							306.290 kroner, men det skyldes alene, at Nissan, 
							som er den førende producent af elbiler til det 
							europæiske marked, er seriøst satsende på el-drift 
							og derfor besluttede at sponsere den danske stat, da 
							regeringen vedtog, at fra begyndelsen af 2016 skulle 
							der betales afgift af elbiler i Danmark. 
							  
							Hykleriet trives 
							Afgiften blev, som undertegnede opfatter det, 
							indført, fordi en række politikere havde set sig gal 
							på, at mange velbjergede danskere slap for at betale 
							registreringsafgift, når de købte en Tesla. Alle de, 
							der var liebhavere til en Tesla, havde selvfølgelig 
							penge nok på kontoen til at de kunne reagere hurtigt 
							på regeringens udspil og de fik så købt en Tesla 
							inden afgiftslovgivningen trådte i kraft. Der blev 
							solgt rigtig mange af de amerikanske elbiler og 
							sparet rigtig mange afgiftskroner – måske endda også 
							under dække af, at køberne gerne ville vise samfunds 
							sind og køre miljørigtigt. 
							  
							Brugen af sidstnævnte argument er dog en smule 
							hyklerisk, for der vises som sådan endnu mere 
							samfundssind ved at køre Nissan LEAF, simpelthen 
							fordi den kører længere pr. kWh og der derfor 
							forbruges mindre strøm. 
							  
							Nissan og miljøet betaler 
							Men den nye registreringsafgift satte en bremse på 
							salget af elbiler i Danmark, og det ramte foruden 
							miljøet også alle dem, der ikke havde en stærk 
							bankkonto og derfor ikke blot kunne fare ned til 
							Nissan forhandleren eller en af de andre 
							bilforhandlere, der sælger elbiler herhjemme til 
							mere moderate priser. Det ændrede Nissan på ved, at 
							påtage sig sit samfundsansvar og fastholde 
							listepriserne – og dermed i praksis betale afgiften 
							til staten (det er heldigvis ikke altid, det er dyrt 
							at være fattig). 
							  
							Nissan kan dog også gøre det. Fabrikken kører med 
							overskud, den har et stort internationalt fundament, 
							et velfungerende forhandler- og værkstedsnetværk, er 
							top scorer på kvalitet og formår at tænke ud over de 
							vanlige grænser (læs 
							f.eks. om Nissan xStorage hér >>>). 
							  
							Nyt batteri giver længere rækkevidde 
							Derfor satser Nissan også målrettet på stadig 
							forbedring af batteriteknologien. Den nye LEAF er 
							ikke mere ny, end at den største visuelle forskel er 
							nye farver (læs 
							om vores første korte test af Nissan LEAF 2016 hér 
							>>>). Men LEAF tilbydes nu også med en 30 kWh 
							batteri og det var den variant, vi her satte under 
							lup. 
							  
							Benytter man det såkaldte ”B” driving mode, hvor der 
							genereres ekstra strøm ved deceleration og motoren 
							får lov til at stå for en del af opbremsningen, er 
							der ingen problemer i at køre mindst 200 kilometer 
							på en opladning. Tager man sig sammen og kører med 
							rigtig meget omtanke, kommer man forbavsende tæt på 
							de 250 kilometer. 
 
							
							 
							Elektromotoren er den samme som hidtil, men 
							præstationerne er lidt bedre. 
 
							  
							Batteri med garanti 
							Det nye batteri er meget bedre til hurtig opladning 
							og kan tilføres 40 procent af dets kapacitet på blot 
							en halv time. Det skyldes en større energitæthed og 
							en ny kemisk sammensætning, som også indebærer, at 
							batteriet ikke er blevet nævneværdigt tungere. 
							Nissan yder i øvrigt 8 års garanti på batteriet 
							respektive 160.000 kilometer, afhængig af, hvad man 
							nu når først.   
							K 
							øreoplevelsen er endnu mere komfortabel end i 
							forgængeren. Støjniveauet er blevet endnu lavere og 
							alting fungerer endnu mere lækkert. LEAF ligger 
							roligt på vejen, er komfortabel og de 17” 
							letmetalhjul, som Tekna versionen er udstyret med, 
							giver via lavprofildæk både et godt vejgreb og en 
							mere kontant fornemmelse af kørebanen, som vi 
							europæere traditionelt godt kan lide. Og 
							støjniveauet – det ER, som nævnt, ganske enkelt 
							lavt. Lyt til lyden på den video, der kan linkes til 
							her på siden. 
 
							
							 
 
							Varmepumpe 
							Dertil kommer, at anskaffer man LEAF’en med Tekna 
							udstyret, følger der rigtig meget lækkert udstyr 
							med. Eksempelvis er bilen udrustet med en 
							fjernstyret varmepumpe, som kan aktiveres, når bilen 
							er sluttet til et ladestik. 
							  
							Derved kan den varmes op om vinteren, og med 
							sædevarme både foran og bagtil samt varme i rattet 
							opnår man den fordel, at man ikke først skal have 
							varmet bilen op, når man er kørt og må vente på at 
							forbrændingsmotoren bliver varm. Og vores erfaring 
							med airconditionanlægget er desuden, at det i 
							forhold til tidligere er ganske beskedent, hvad 
							bilens rækkevidde bliver reduceret, blot fordi man 
							vil have kabinen kølet lidt ned. 
							  
							Infotainment, læder og komfortbetjening 
							Luksusudstyret inkluderer bakkamera og Around View 
							Monitor, så man vha. fem kameraer kan se 
							omgivelserne ganske klart på den 7” store farveskærm 
							i midterkonsollen. ”Leather” versionen, som vi 
							prøvede, havde som navnet antyder også læderindtræk. 
							Nøglefri betjening er standard og automatgear 
							ligeledes. 
 
							
							 
 
							LEAF’en var også udrustet med et nyt infotainment 
							udstyr, som kommunikerer med en ny fjernstyrings app. 
							Det hedder Nissan Connect og muliggør foruden 
							fjernstyring også at man kan få et øjebliksbillede 
							af ledige opladningspunkter. 
							  
							Konkurrencedygtig med dyrere biler 
							Helt traditionelt er Nissan LEAF i øvrigt ret flot 
							og futuristisk designet, der er masser af plads på 
							alle bilens siddepladser og bagagerummet på 355 
							liter er helt OK i en bil, der måler 4,45 meter i 
							længden. 
							  
							Konklusion: Nissan LEAF har køreegenskaber og 
							luksusudstyr, der sætter den i en klasse for sig, 
							den er som sådan fuldt konkurrencedygtig med dyrere 
							elbiler, og det er en stor anerkendt bilvirksomhed, 
							der står bag. Det er svært med den til rådighed 
							værende teknologi at gøre det meget bedre. 
 
							
							   
							
							 |