Med introduktionen af den nye version af el-bilen
LEAF med 30 kWh batteri blander Nissan sig for alvor
i kampen om de kunder, der gerne vil køre
miljørigtigt og samtidig nyde en god portion luksus.
Og så er den ikke bare markant billigere i
anskaffelse end f.eks. luksus-el-bil købernes
storfavorit, Tesla Model S, men bruger også mindre
energi.
Den allerbilligste Nissan LEAF koster blot 250.000
kroner. Den prøvekørte luksusversion er prissat til
306.290 kroner, men det skyldes alene, at Nissan,
som er den førende producent af elbiler til det
europæiske marked, er seriøst satsende på el-drift
og derfor besluttede at sponsere den danske stat, da
regeringen vedtog, at fra begyndelsen af 2016 skulle
der betales afgift af elbiler i Danmark.
Hykleriet trives
Afgiften blev, som undertegnede opfatter det,
indført, fordi en række politikere havde set sig gal
på, at mange velbjergede danskere slap for at betale
registreringsafgift, når de købte en Tesla. Alle de,
der var liebhavere til en Tesla, havde selvfølgelig
penge nok på kontoen til at de kunne reagere hurtigt
på regeringens udspil og de fik så købt en Tesla
inden afgiftslovgivningen trådte i kraft. Der blev
solgt rigtig mange af de amerikanske elbiler og
sparet rigtig mange afgiftskroner – måske endda også
under dække af, at køberne gerne ville vise samfunds
sind og køre miljørigtigt.
Brugen af sidstnævnte argument er dog en smule
hyklerisk, for der vises som sådan endnu mere
samfundssind ved at køre Nissan LEAF, simpelthen
fordi den kører længere pr. kWh og der derfor
forbruges mindre strøm.
Nissan og miljøet betaler
Men den nye registreringsafgift satte en bremse på
salget af elbiler i Danmark, og det ramte foruden
miljøet også alle dem, der ikke havde en stærk
bankkonto og derfor ikke blot kunne fare ned til
Nissan forhandleren eller en af de andre
bilforhandlere, der sælger elbiler herhjemme til
mere moderate priser. Det ændrede Nissan på ved, at
påtage sig sit samfundsansvar og fastholde
listepriserne – og dermed i praksis betale afgiften
til staten (det er heldigvis ikke altid, det er dyrt
at være fattig).
Nissan kan dog også gøre det. Fabrikken kører med
overskud, den har et stort internationalt fundament,
et velfungerende forhandler- og værkstedsnetværk, er
top scorer på kvalitet og formår at tænke ud over de
vanlige grænser (læs
f.eks. om Nissan xStorage hér >>>).
Nyt batteri giver længere rækkevidde
Derfor satser Nissan også målrettet på stadig
forbedring af batteriteknologien. Den nye LEAF er
ikke mere ny, end at den største visuelle forskel er
nye farver (læs
om vores første korte test af Nissan LEAF 2016 hér
>>>). Men LEAF tilbydes nu også med en 30 kWh
batteri og det var den variant, vi her satte under
lup.
Benytter man det såkaldte ”B” driving mode, hvor der
genereres ekstra strøm ved deceleration og motoren
får lov til at stå for en del af opbremsningen, er
der ingen problemer i at køre mindst 200 kilometer
på en opladning. Tager man sig sammen og kører med
rigtig meget omtanke, kommer man forbavsende tæt på
de 250 kilometer.
Elektromotoren er den samme som hidtil, men
præstationerne er lidt bedre.
Batteri med garanti
Det nye batteri er meget bedre til hurtig opladning
og kan tilføres 40 procent af dets kapacitet på blot
en halv time. Det skyldes en større energitæthed og
en ny kemisk sammensætning, som også indebærer, at
batteriet ikke er blevet nævneværdigt tungere.
Nissan yder i øvrigt 8 års garanti på batteriet
respektive 160.000 kilometer, afhængig af, hvad man
nu når først.
K
øreoplevelsen er endnu mere komfortabel end i
forgængeren. Støjniveauet er blevet endnu lavere og
alting fungerer endnu mere lækkert. LEAF ligger
roligt på vejen, er komfortabel og de 17”
letmetalhjul, som Tekna versionen er udstyret med,
giver via lavprofildæk både et godt vejgreb og en
mere kontant fornemmelse af kørebanen, som vi
europæere traditionelt godt kan lide. Og
støjniveauet – det ER, som nævnt, ganske enkelt
lavt. Lyt til lyden på den video, der kan linkes til
her på siden.
Varmepumpe
Dertil kommer, at anskaffer man LEAF’en med Tekna
udstyret, følger der rigtig meget lækkert udstyr
med. Eksempelvis er bilen udrustet med en
fjernstyret varmepumpe, som kan aktiveres, når bilen
er sluttet til et ladestik.
Derved kan den varmes op om vinteren, og med
sædevarme både foran og bagtil samt varme i rattet
opnår man den fordel, at man ikke først skal have
varmet bilen op, når man er kørt og må vente på at
forbrændingsmotoren bliver varm. Og vores erfaring
med airconditionanlægget er desuden, at det i
forhold til tidligere er ganske beskedent, hvad
bilens rækkevidde bliver reduceret, blot fordi man
vil have kabinen kølet lidt ned.
Infotainment, læder og komfortbetjening
Luksusudstyret inkluderer bakkamera og Around View
Monitor, så man vha. fem kameraer kan se
omgivelserne ganske klart på den 7” store farveskærm
i midterkonsollen. ”Leather” versionen, som vi
prøvede, havde som navnet antyder også læderindtræk.
Nøglefri betjening er standard og automatgear
ligeledes.
LEAF’en var også udrustet med et nyt infotainment
udstyr, som kommunikerer med en ny fjernstyrings app.
Det hedder Nissan Connect og muliggør foruden
fjernstyring også at man kan få et øjebliksbillede
af ledige opladningspunkter.
Konkurrencedygtig med dyrere biler
Helt traditionelt er Nissan LEAF i øvrigt ret flot
og futuristisk designet, der er masser af plads på
alle bilens siddepladser og bagagerummet på 355
liter er helt OK i en bil, der måler 4,45 meter i
længden.
Konklusion: Nissan LEAF har køreegenskaber og
luksusudstyr, der sætter den i en klasse for sig,
den er som sådan fuldt konkurrencedygtig med dyrere
elbiler, og det er en stor anerkendt bilvirksomhed,
der står bag. Det er svært med den til rådighed
værende teknologi at gøre det meget bedre.
|