- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mitsubishi Space Star 1,2 Inlead

Vellykket opgradering


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig kender man den jo godt, den kompakte Mitsibishi Space Star, og alligevel var det som mødet med en hel ny bil. Mitsubishi har nemlig ændret så meget på succesmodellens udtryk, at den ganske enkelt gør sig anderledes – og bedre.

 

Space Star blev omgående en succes, da den blev lanceret i Danmark for et par år siden. En god kombination af et kompakt design, god rummelig og meget udstyr til en yderst attraktiv pris slog an. Det koncept videreføres i den nye faceliftede Space Star.

 

Ser bedre ud

Visuelt ser den nye model anderledes ud. Den er også vokset 8,5 cm og så vidt vi kan se, er hele denne forøgede længde alene benyttet til at give bilen et bedre udseende. Det er også mere end legalt, for biler køber vi pga. funktion og pris – men bestemt også med følelser. Og da er det ikke ligegyldigt hvordan en bil ser ud.

 

Se billederne af den hidtidige model ved vores tidligere prøvekørsler og døm selv. Men vi synes, den er langt mere skarp, langt mere moderne (test af Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense I 2014 – se hér >>>).

 

Indvendig opstrammer

Indvendigt har den også fået en opstrammer. Et bedre materialevalg og tilrettet design. En ny 6,5” skærm gør det bl.a. muligt, at kommunikere via Apple Carplay og Android Auto (ekstraudstyr). Det er ikke bare den moderne måde, at betjene en bil på, det giver også et anderledes indtryk, når man sætter sig ind i den fortsat rummelige kabine – for selvom bilen er vokset med 8,5 cm, måler den kun 3,80 meter i længden. Det skal man have i erindring, når man vurderer bilen. I øvrigt er forøgelsen fordelt, så 1,5 cm findes fortil og 7 cm findes bagtil.



Bagagerummet er uændret på 235 liter, som kan øges til 912 liter, når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges ned. Benpladsen på bagsædet er forbavsende god og så må man ikke glemme, at der er tale ikke bare om en 5-dørs bil, men også en bil med 5 siddepladser – det gælder bestemt ikke alle biler i den størrelse (faktisk de færreste) – samtidig med at prisen gør den til en af de allerbilligste 5-personers biler på markedet, i hvert fald hvis man også medregner det høje udstyrsniveau.



Masser af udstyr

Udstyret på den prøvekørte Inlead udgave til 113.000 kroner inkluderer udvendigt 14” alufælge, el-justerbare sidespejle med varme og klart lysende LED baglygter. Den har fjernbetjent centrallås, og når man har sat sig ind bemærker man foruden den førnævnte skærm at aircondition er standard.

 

Standard er også mørkt tonede sideruder bag, regnsensor (som starter vinduesviskeren, når det begynder at regne), el-ruder både for og bag, sædevarme for, læderrat og –gearknop – men radioen skal tilkøbes, fordi måden at lytte til radio på i den moderne verden er blevet så individuel. Ikke mindst er der mange, der streamer radioprogrammer og for dem er en indbygget radio meningsløs.

 

For blot 7.500 kroner oven i prisen får man tilgangen til Apple Carplay og Android Auto. Desuden får man også en velfungerende navigation samt en DAB+ radio med mulighed for også at afspille CD’er og DVD’er. Bluetooth er også inkluderet.



Kører bedre

Visuelt er bilen strammet op og funktionelt også. Men ligeså vigtigt: Den kører også bedre end forgængeren. Man har ganske enkelt forbedret undervognen, givet den strammere og mere ”europæisk” undervogn og et nyt styretøj (se on-board videoen her på siden). Det er en kraftig forbedring af stabiliteten, herunder er den også blevet mindre sidevindsfølsom. Hjulene med mindre lavprofil end dem, vi sidste gang prøvekørte en Space Star med (2014) absorberer de mindre ujævnheder bedre og endda er stabiliteten højere. Det er en optimal forbedring og som vi husker forgængeren, er den nye model også mere lydsvag.

 

Det kan skylde det ændrede materialevalg, de forbedrede hjulophæng men måske også, at motoren er rettet lidt til. I alle tilfælde er den både blid og lydsvag, og benzinøkonomien er har man skruet på, så det officielle forbrugstal nu er 24,4 km/l. Da maskineriet fortsat leverer 80 hestekræfter uden brug af turbolader, er det bestemt ikke en umulig opgave at komme tæt på det officielle tal i praksis. Og så skal det tilføjes, at den billigste Space Star, som kan købes til blot 100.000 kroner har en benzinøkonomi på 25 km/l. Men da må man også nøjes med 71 hestekræfter.



Kørehjælpemidler

…og give afkald på fartpilot, som foruden flere hestekræfter og førnævnte udstyr også er standard i Inlead versionen. Hill Start Assist, som hindrer at bilen triller bagud, når man sætter i gang op ad en bakke, er også standard. Man tilbyder ikke Active City Stop – men til gengæld er klart lysende BiXenon forlygter en option, hvis man anskaffer Space Star i den såkaldte Instyle udgave til godt 137.000 kroner.

 

Vigtigt er det, hvis man overvejer at anskaffe en Space Star, at der ydes 5 års garanti, 3 års vejhjælp og 12 års garanti mod rustgennemtæring.


Andre Mitsubishi prøvekørsler - find dem hér >>>


Den kompakte Mitsubishi Space Star har visuelt fået en opstrammer. Også køreegenskaberne har fået en overhaling. On-board videoen giver en fornemmelse af, at den ganske enkelt kører bedre end forgængeren. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Mitsubishi Space Star 1,2 Inlead

Listepris:

Kr. 112.495

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. 80 hk. 106 Nm/ omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 180 km/t/ 24,4 km/l / 96 g/km

Længde:

3,80 m

Bagagerum:

235-912 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. 14” alufælge. Mørktonede ruder bag. 6 airbags. Aircondition. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. 5 års garanti (ubegrænset kilometerantal) og 3 års gratis vejhjælp. 12 års garanti mod rustgennemtæring.


Link til importøren


 

Når bagsæderyglænene lægges ned, disponerer man over et næsten plant bagagerumsgulv.

 

Under bagagerumsgulvet er der en praktisk rum inddelt plastbakke.

 

 

Handskerummet er forbavsende stort - større end i mange også meget større biler.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt