Egentlig kender man den jo godt, den kompakte
Mitsibishi Space Star, og alligevel var det som
mødet med en hel ny bil. Mitsubishi har nemlig
ændret så meget på succesmodellens udtryk, at den
ganske enkelt gør sig anderledes – og bedre.
Space Star blev omgående en succes, da den blev
lanceret i Danmark for et par år siden. En god
kombination af et kompakt design, god rummelig og
meget udstyr til en yderst attraktiv pris slog an.
Det koncept videreføres i den nye faceliftede Space
Star.
Ser bedre ud
Visuelt ser den nye model anderledes ud. Den er også
vokset 8,5 cm og så vidt vi kan se, er hele denne
forøgede længde alene benyttet til at give bilen et
bedre udseende. Det er også mere end legalt, for
biler køber vi pga. funktion og pris – men bestemt
også med følelser. Og da er det ikke ligegyldigt
hvordan en bil ser ud.
Se billederne af den hidtidige model ved vores
tidligere prøvekørsler og døm selv. Men vi synes,
den er langt mere skarp, langt mere moderne (test
af Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense I 2014 –
se hér >>>).
Indvendig opstrammer
Indvendigt har den også fået en opstrammer. Et bedre
materialevalg og tilrettet design. En ny 6,5” skærm
gør det bl.a. muligt, at kommunikere via Apple
Carplay og Android Auto (ekstraudstyr). Det er ikke
bare den moderne måde, at betjene en bil på, det
giver også et anderledes indtryk, når man sætter sig
ind i den fortsat rummelige kabine – for selvom
bilen er vokset med 8,5 cm, måler den kun 3,80 meter
i længden. Det skal man have i erindring, når man
vurderer bilen. I øvrigt er forøgelsen fordelt, så
1,5 cm findes fortil og 7 cm findes bagtil.
Bagagerummet er uændret på 235 liter, som kan øges
til 912 liter, når de asymmetrisk delelige
bagsæderyglæn lægges ned. Benpladsen på bagsædet er
forbavsende god og så må man ikke glemme, at der er
tale ikke bare om en 5-dørs bil, men også en bil med
5 siddepladser – det gælder bestemt ikke alle biler
i den størrelse (faktisk de færreste) – samtidig med
at prisen gør den til en af de allerbilligste
5-personers biler på markedet, i hvert fald hvis man
også medregner det høje udstyrsniveau.
Masser af udstyr
Udstyret på den prøvekørte Inlead udgave til 113.000
kroner inkluderer udvendigt 14” alufælge,
el-justerbare sidespejle med varme og klart lysende
LED baglygter. Den har fjernbetjent centrallås, og
når man har sat sig ind bemærker man foruden den
førnævnte skærm at aircondition er standard.
Standard er også mørkt tonede sideruder bag,
regnsensor (som starter vinduesviskeren, når det
begynder at regne), el-ruder både for og bag,
sædevarme for, læderrat og –gearknop – men radioen
skal tilkøbes, fordi måden at lytte til radio på i
den moderne verden er blevet så individuel. Ikke
mindst er der mange, der streamer radioprogrammer og
for dem er en indbygget radio meningsløs.
For blot 7.500 kroner oven i prisen får man
tilgangen til Apple Carplay og Android Auto. Desuden
får man også en velfungerende navigation samt en DAB+
radio med mulighed for også at afspille CD’er og
DVD’er. Bluetooth er også inkluderet.
Kører bedre
Visuelt er bilen strammet op og funktionelt også.
Men ligeså vigtigt: Den kører også bedre end
forgængeren. Man har ganske enkelt forbedret
undervognen, givet den strammere og mere ”europæisk”
undervogn og et nyt styretøj (se on-board videoen
her på siden). Det er en kraftig forbedring af
stabiliteten, herunder er den også blevet mindre
sidevindsfølsom. Hjulene med mindre lavprofil end
dem, vi sidste gang prøvekørte en Space Star med
(2014) absorberer de mindre ujævnheder bedre og
endda er stabiliteten højere. Det er en optimal
forbedring og som vi husker forgængeren, er den nye
model også mere lydsvag.
Det kan skylde det ændrede materialevalg, de
forbedrede hjulophæng men måske også, at motoren er
rettet lidt til. I alle tilfælde er den både blid og
lydsvag, og benzinøkonomien er har man skruet på, så
det officielle forbrugstal nu er 24,4 km/l. Da
maskineriet fortsat leverer 80 hestekræfter uden
brug af turbolader, er det bestemt ikke en umulig
opgave at komme tæt på det officielle tal i praksis.
Og så skal det tilføjes, at den billigste Space
Star, som kan købes til blot 100.000 kroner har en
benzinøkonomi på 25 km/l. Men da må man også nøjes
med 71 hestekræfter.
Kørehjælpemidler
…og give afkald på fartpilot, som foruden flere
hestekræfter og førnævnte udstyr også er standard i
Inlead versionen. Hill Start Assist, som hindrer at
bilen triller bagud, når man sætter i gang op ad en
bakke, er også standard. Man tilbyder ikke Active
City Stop – men til gengæld er klart lysende BiXenon
forlygter en option, hvis man anskaffer Space Star i
den såkaldte Instyle udgave til godt 137.000 kroner.
Vigtigt er det, hvis man overvejer at anskaffe en
Space Star, at der ydes 5 års garanti, 3 års
vejhjælp og 12 års garanti mod rustgennemtæring.
|