- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da solen brød igennem var lyset fantastisk...

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mitsubishi L200 Intense

2,4 DI-D Aut. 4WD Double Cab

Magnum SUV med lad…


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er efterhånden begrænset, hvad der kører rundt af pickup’er på de danske landeveje. Afgiftslovgivningen, da den blev ændret til gulpladebilers ugunst i 2007, satte effektivt en prop i danskernes lyst til at købe biler med lad, og siden er det fortrinsvis til erhvervsbrug, at den type køretøjer købes.

 

En af de førende bilproducenter på det marked er Mitsubishi, der har kombineret fabrikkens viden om, hvordan man bygger biler, der også kan begå sig godt i udfordrende terræn, med et indgående kendskab til de særlige krav, der stilles til erhvervsbiler. Den nyeste kreation er den populære ”multi-pickup” L200, hvor den seneste, den femte, generation for få måneder siden så dagens lys for første gang.

 

4 millioner solgt

Populær er den – eller ret beset forgængerne – i hvert fald. Der er solgt 4 millioner af dem på verdensplan i modellens levetid, og intet tyder på at succesen ikke vil fortsætte, for den nye L200 er så god, at det måske igen kunne være attraktivt også for danske bilkunder at anskaffe sådan en.

 

Indrømmet, køber man den som privat kunde, handler det nok meget om en aktiv livsstil og behov for eksempelvis at trække en stor motorbåd og transportere påhængsmotoren på ladet. Men det er da også en af den slags opgaver, en L200 vil kunne løse med evner og ret til at trække over 3 tons på krogen og knap 1 ton på ladet.

 

SUV komfort

Når vi i overskriften tager os den frihed at skrive SUV, er det fordi det er tæt på virkeligheden. Den prøvekørte L200 med dobbelt-kabine og automatgear har SUV-komfort i kabinen og køreegenskaber næsten som en middelgod SUV.

 

Det sidstnævnte skal faktisk forstås meget positivt, for Mitsubishi har fastholdt en konstruktion med bladfjedre ude bagtil, som er en godt gennemprøvet hjulophængning, der ikke mindst håndterer kørslen fremragende, når man belaster bilen som beskrevet for få linjer siden. Men normalt forbinder man ikke bladfjedre med gode køreegenskaber.



Stabil uden læs

Men også i ulastet tilstand kører L200 udmærket. Den er forbavsende lydløs og temmelig stabil på plan vej, hvad der kan tilskrives den store vægt på et par tons. Men mest forbavsende var nok, hvor komfortabel en affjedring, man har opnået, uden at det er gået ud over stabiliteten.

 

På en måde har man slået to fluer med ét smæk. En stor fjedervandring kombineret med store hjul og temmelig stor frihøjde (20 cm) sikrer affjedringskomforten, ikke kun på plan vej, men også når underlaget er ujævnt. Kunststykket har været at holde stabiliteten på plads og det er lykkedes forbavsende godt.

 

Fornuftig pris

SUV komforten i kabinen er sikret i kraft af klimaanlæg, gode sæder – de to der altså er, for skal L200 kunne betales, er det klogest at give afkald på bagsæderne. Inklusive moms koster den prøvekørte version 286.000 kroner, eksklusiv moms er prisen 240.000, og vil man nøjes med et lavere udstyrsniveau og færre hestekræfter kan en L200 købes for blot 227.000 inkl. Moms. Det er faktisk en ret attraktiv pris.

 

Fordi prisen ikke kun inkluderer SUV-komforten, men også byder på et ægte off-road firehjulstræk med mulighed for at spærre centerdifferentialet og reduktionsgear, som virkelig giver et godt træk i underlaget. 2,4 liters dieselmotoren præsterer 181 hestekræfter og et overbevisende maksimalt drejningsmoment på 430 Nm midt i omdrejningsområdet på 2500 omdr./min.



Stor kapacitet

Men en L200 er som nævnt også en pickup. Med dobbelt-kabine har man et lad med højde sider på 1,52 X 1,47 meter. Med enkelt-kabine er længden forøget til 1,85 meter. Ladet er let at betjene, med den heldækkende indre skal skånes bilens metaldele og gør det i øvrigt lettere at skubbe indholdet på plads.



Og så er L200 også en stor bil. 5,21 meter er længden, og det indebærer bl.a., at man skal tænke sig om, inden man sætter den fra sig på en personbilsparkeringsplads.

 

Japansk kvalitet

Den daglige økonomi vil formentlig være forskånet for overraskelser i Mitsubishi’ens første fem leveår, for så længe dækker garantien. Siden skal den såmænd nok også holde, for den er ægte japansk kvalitet.

 

Det kompenserer langt hen ad vejen for brændstoføkonomien, der måske nok er god i klassen for den slags biler, men med 13,8 km/l og i praksis nærmere et sted omkring 12, gør den et vist indhug på driftskontoen. Hvor man konterer den løbende ejerafgift skal vi ikke forholde os til, men et faktum er det, at der hvert halve år skal sættes 4.280 kroner ind på statens konto for den slags.

 

Et enkelt minus: Lyset i midterkonsollen spejles i bagruden, når det er mørkt udenfor. Det er generende men måske en vanesag.


Andre Mitsubishi prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Mitsubishi L200 med 4WD og automatgear på en snebelagt dansk skovvej.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

Mitsubishi L200 Intense 2,4 DI-D Aut. 4WD Double Cab

Listepris:

Kr. 286.420 inkl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 2,4 ltr. Turbo dieselmotor, 181 hk. 430 Nm/ 2500 omdr./min. 5-trins automatgear. 4X4 og reduktionsgear og spærredifferentiale.

Præstationer: topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

177 km/t/ 13,8 km/l / 189 g/km

Længde:

5,21 m

Frihøjde: 20 cm
Anhængervægt: 3100 kg

Laddimensioner:

152 X 147 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Tågeforlygter. 17" alufælge. 4 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Bakkamera. 5 års garanti.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt