Det er efterhånden begrænset, hvad der kører rundt
af pickup’er på de danske landeveje.
Afgiftslovgivningen, da den blev ændret til
gulpladebilers ugunst i 2007, satte effektivt en
prop i danskernes lyst til at købe biler med lad, og
siden er det fortrinsvis til erhvervsbrug, at den
type køretøjer købes.
En af de førende bilproducenter på det marked er
Mitsubishi, der har kombineret fabrikkens viden om,
hvordan man bygger biler, der også kan begå sig godt
i udfordrende terræn, med et indgående kendskab til
de særlige krav, der stilles til erhvervsbiler. Den
nyeste kreation er den populære ”multi-pickup” L200,
hvor den seneste, den femte, generation for få
måneder siden så dagens lys for første gang.
4 millioner solgt
Populær er den – eller ret beset forgængerne – i
hvert fald. Der er solgt 4 millioner af dem på
verdensplan i modellens levetid, og intet tyder på
at succesen ikke vil fortsætte, for den nye L200 er
så god, at det måske igen kunne være attraktivt også
for danske bilkunder at anskaffe sådan en.
Indrømmet, køber man den som privat kunde, handler
det nok meget om en aktiv livsstil og behov for
eksempelvis at trække en stor motorbåd og
transportere påhængsmotoren på ladet. Men det er da
også en af den slags opgaver, en L200 vil kunne løse
med evner og ret til at trække over 3 tons på krogen
og knap 1 ton på ladet.
SUV
komfort
Når vi i overskriften tager os den frihed at skrive
SUV, er det fordi det er tæt på virkeligheden. Den
prøvekørte L200 med dobbelt-kabine og automatgear
har SUV-komfort i kabinen og køreegenskaber næsten
som en middelgod SUV.
Det sidstnævnte skal faktisk forstås meget positivt,
for Mitsubishi har fastholdt en konstruktion med
bladfjedre ude bagtil, som er en godt gennemprøvet
hjulophængning, der ikke mindst håndterer kørslen
fremragende, når man belaster bilen som beskrevet
for få linjer siden. Men normalt forbinder man ikke
bladfjedre med gode køreegenskaber.
Stabil uden læs
Men også i ulastet tilstand kører L200 udmærket. Den
er forbavsende lydløs og temmelig stabil på plan
vej, hvad der kan tilskrives den store vægt på et
par tons. Men mest forbavsende var nok, hvor
komfortabel en affjedring, man har opnået, uden at
det er gået ud over stabiliteten.
På en måde har man slået to fluer med ét smæk. En
stor fjedervandring kombineret med store hjul og
temmelig stor frihøjde (20 cm) sikrer
affjedringskomforten, ikke kun på plan vej, men også
når underlaget er ujævnt. Kunststykket har været at
holde stabiliteten på plads og det er lykkedes
forbavsende godt.
Fornuftig pris
SUV komforten i kabinen er sikret i kraft af
klimaanlæg, gode sæder – de to der altså er, for
skal L200 kunne betales, er det klogest at give
afkald på bagsæderne. Inklusive moms koster den
prøvekørte version 286.000 kroner, eksklusiv moms er
prisen 240.000, og vil man nøjes med et lavere
udstyrsniveau og færre hestekræfter kan en L200
købes for blot 227.000 inkl. Moms. Det er faktisk en
ret attraktiv pris.
Fordi
prisen ikke kun inkluderer SUV-komforten, men også
byder på et ægte off-road firehjulstræk med mulighed
for at spærre centerdifferentialet og
reduktionsgear, som virkelig giver et godt træk i
underlaget. 2,4 liters dieselmotoren præsterer 181
hestekræfter og et overbevisende maksimalt
drejningsmoment på 430 Nm midt i omdrejningsområdet
på 2500 omdr./min.
Stor kapacitet
Men en L200 er som nævnt også en pickup. Med
dobbelt-kabine har man et lad med højde sider på
1,52 X 1,47 meter. Med enkelt-kabine er længden
forøget til 1,85 meter. Ladet er let at betjene, med
den heldækkende indre skal skånes bilens metaldele
og gør det i øvrigt lettere at skubbe indholdet på
plads.
Og så er L200 også en stor bil. 5,21 meter er
længden, og det indebærer bl.a., at man skal tænke
sig om, inden man sætter den fra sig på en
personbilsparkeringsplads.
Japansk kvalitet
Den daglige økonomi vil formentlig være forskånet
for overraskelser i Mitsubishi’ens første fem
leveår, for så længe dækker garantien. Siden skal
den såmænd nok også holde, for den er ægte japansk
kvalitet.
Det kompenserer langt hen ad vejen for
brændstoføkonomien, der måske nok er god i klassen
for den slags biler, men med 13,8 km/l og i praksis
nærmere et sted omkring 12, gør den et vist indhug
på driftskontoen. Hvor man konterer den løbende
ejerafgift skal vi ikke forholde os til, men et
faktum er det, at der hvert halve år skal sættes
4.280 kroner ind på statens konto for den slags.
Et enkelt minus: Lyset i
midterkonsollen spejles i bagruden, når det er mørkt
udenfor. Det er generende men måske en vanesag.
|